بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
مدیر مالی «زمگسا» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

از پرورش بز تا واردات مستقیم جو

نمی توان انتظار داشت سودآوری دامداران متناسب با افزایش قیمت گوشت قرمز، جهش یابد.
کد خبر : ۱۸۷۹۹۱
به گزارش بورس‌نیوز قیمت گوشت قرمز در بازار این روزها افزایش شدیدی داشته و علاوه بر افزایش قیمت، صف های خرید طویل گوشت وارداتی، سیگنال خوشایندی برای مردم نیست.
اگر چه افزایش قیمت گوشت قرمز در کشور، بسیاری مردم را عاصی کرده؛ اما به نظر می رسد شرکت های دامپروری از این موضوع منتفع خواهند شد.
شرکت دامپروری مگسال از جمله شرکت های بزرگ این حوزه محسوب می شود. اگر چه درآمد این شرکت در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۵ درصدی داشته؛ ولی سود خالص «زمگسا» در دوره ۹ ماهه تنها ۹ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می دهد. 

مصطفی عباسی مدیر مالی شرکت دامپروری مگسال در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت شرکت بیان کرد: افزایش قیمت گوشت قرمز بر سودآوری شرکت های دامپروری اثر با اهمیتی نخواهد داشت. چرا که از یک سو بهای تمام شده تولید به سبب افزایش قیمت نهاده های دامی و سایر اقلام مورد نیاز صنعت که مشمول دریافت ارز دولتی نیست؛ از سوی دیگر، افزایش قیمت سبب کاهش تقاضای مصرف خانوارها شده بنابراین نمی توان انتظار داشت سودآوری دامداران متناسب با افزایش قیمت گوشت قرمز، جهش یابد.

وی افزود: از نظر حجمی، پرورش دام در کشور تغییر چندانی نداشته و ضمنا در روند صادرات رسمی دام هم نسبت به سال گذشته، اتفاق خاصی رخ نداده که موجب کمبود گوشت قرمز در بازار شده باشد. فعالیت های دامداری به روال عادی در جریان است. 

عباسی افزود: مگسال، در سال جاری اصلا صادرات دام نداشته و صادرات سال قبل هم مربوط به دام شیری بوده که ربطی به بازار گوشت نداشته است.

مدیر مالی «زمگسا» در رابطه با سایر برنامه های شرکت اظهارکرد: برنامه پرورش بز در حال پیگیری بوده و واحد مورد نیاز جهت پرورش بز احداث شده که این واحد از سال ۹۸ به تولید خواهد رسید؛ این واحد فعالیت خود را با ۲ هزار راس بز آغاز خواهد کرد که البته با توجه به وضعیت زاد و ولد بزها، پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۸، تعداد دام در واحد پرورش بز به ۵ هزار راس برسد.

وی اضافه کرد: پرورش بز نیاز به استفاده از آب کمتری خواهد داشت و این، از مزایای پرورش بز خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به روند زاد و ولد بز، پرورش بز می تواند جذاب تر از پرورش گاو باشد. با راه اندازی این واحد هم فروش شیر و هم گوشت بز انجام خواهد شد و آثار مثبت این طرح در صورت های مالی سال ۹۸ نمایان می شود که البته با اهمیت هم خواهد بود.

عباسی ضمن اشاره به تلاش شرکت برای واردات مستقیم نهاده های تولید، گفت: به طور جدی پیگیر واردات مستقیم نهاده های دامی از طریق شرکت هستیم. این اقدام به کاهش بهای تمام شده کمک خواهد کرد. واردات مستقیم نهاده های دامی، بهای تمام شده را کاهش خواهد داد و امیدواریم از این طرح، حمایت شود. تلاش می شود تا پایان سال دو پارت تقریبا ۱۵ هزار تنی جو واردات مستقیم داشته باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر