بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خنجر خودی بر قلب بازار سرمایه

خنجر خودی بر قلب بازار سرمایه
سیاه‌نمایی بیش از حد فعالان بازارسرمایه در مورد این بازار در فضای مجازی، بیش از آن که به نفع این بازار باشد، به بازار سرمایه آسیب رساند.
کد خبر : ۲۵۳۳۵۶

خنجر خودی بر قلب بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، با وجود گزارش‌های مثبتی که خیلی از شرکت‌ها منتشر کرده‌اند بازارسرمایه اما؛ در هفته گذشته حال مساعدی نداشت و منفی‌های هر روزه این بازار، موجب خشم و اعتراضات فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی شده است.

برزو حق‌شناس کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی این بازار بیان کرد: "بورس" در حال حاضر به لحاظ بنیادی با مشکل خاصی مواجه نیست و بسیاری از سهم‌های این بازار از نگاه تحلیلی ارزنده هستند و صف فروش آنها توجیه ندارد اما؛ نکته اینجاست که این بازار بیش از آن که مشکلات بنیادی داشته باشد، با مشکلات روانی مواجه است.

سفته‌بازها و قمارباز خواندن کارشناسان بورسی!

وی افزود: یکی از مشکلاتی که فضای روانی بازار سرمایه ما را کدر کرده، هجمه انتقادات فعالان بازار سرمایه نسبت به یکدیگر است. نمونه بارز این هجمه ها را می‌توان در توهین‌ها و انتقادات به کارشناسانی که در جلسه روز پنجشنبه مجلس دعوت شده‌اند، مشاهده کرد. در شرایطی که فعالان و کارشناسان بازارسرمایه، احترامی برای یکدیگر قائل نیستند؛ نباید از قمارباز خواندن و اوباش خواندن فعالان بازار سرمایه توسط عده‌ای از فعالان رسانه‌ای وابسته به بازارهای سفته‌بازانه رقیب تعجب کرد!

ایراد کارشناسان بورسی در فضای مجازی

این کارشناس بازار‌سرمایه در ادامه ضمن تاکید بر آنکه سیاه‌نمایی بیش از حد فعالان بازارسرمایه در مورد این بازار در فضای مجازی، بیش از آن که به نفع این بازار باشد، به بازار سرمایه آسیب رسانده؛ گفت: طبیعی است که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که کمترین تنش را داشته باشد. به همین دلیل است که با وجود افت سنگین قیمت‌ها و حباب منفی در بعضی سهم های این بازار، نقدینگی راهی بازارسرمایه نشده است.

حق‌شناس افزود: بهتر بود فعالان بورسی در فضای مجازی به جای آن که مرتباً بر مشکلات این بازار اصرار بورزند و مشکلات این بازار را منعکس کنند، به پتانسیل‌های سهم های ارزنده بازار هم اشاره می‌کردند.

تعویض مدیران ارشد، شق‌القمر نبود

حق شناس اضافه کرد: مشکل دیگر بازار سرمایه ما این است که با وجود تغییر ۴ رئیس سازمان بورس در ۲ سال گذشته، تغییری در بدنه سازمان بورس و تفکر نظارتی حاکم بر این بازار مشاهده نشده است. اگر قرار بود تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مشکل این بازار را حل کند، باید تغییر چندین باره رئیس سازمان و انتخاب روسایی از جناح‌های مختلف و با رویکردها و شخصیت‌های متفاوت به کاهش مشکلات کمک می کرد. ولی با وجود تغییر چند باره رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، برخی رویه های سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به فعالان بازار در بازار سرمایه تغییر نکرده است.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: برای مثال در این سالها همواره شاهد انتقادات فعالان بازار سرمایه در مورد نظارت بر بازار بوده ایم. باید پذیرفت که بازار سرمایه در ۲ سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و باید رویکردهای بازار سرمایه هم متناسب با توسعه این بازار تغییر کند. تفکر ناظران بازار سرمایه و تلاش برای جرم انگاری و پیدا کردن متخلفان به بازار سرمایه آسیب رسانده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نوسان شدید بازار رمز ارزها، فعالان این بازار در صورت ضرر و زیان به اندازه فعالان بازار سرمایه احساس تلخ کامی نمی‌کنند، اظهار کرد: بازار رمز ارزها یک بازار بین المللی است که بسیاری از محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌هایی که در بازار سرمایه ما حاکم است، در آنجا وجود ندارد. مثلا در بازار رمز ارزها ناظری وجود ندارد که به خاطر رِنج منفی کشیدن، با معامله‌گران برخورد کند!

تصمیم‌هایی که به ضد بازار تمام شد

حق شناس افزود: بسیاری از تصمیماتی که در ۱۸ ماه گذشته در بازار سرمایه ما اتخاذ شده، در تشدید منفی های بازار موثر بوده؛ حال آنکه بازار رمز ارزها زیر سایه تصمیمات غلط و غیرکارشناسی قرار ندارد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر بازار سرمایه ما این است که سیاست‌گذاران اقتصادی بیش از آن که به رفع مشکلات بازار ثانویه بپردازند، نگاهشان معطوف توسعه بازار اولیه است. اما باید پذیرفت در شرایطی که بازار ثانویه جذابیتی نداشته باشد، بازار اولیه هم امکان توسعه نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: مهمترین راهکاری که در شرایط فعلی به بهبود وضعیت بازار سرمایه و جلب اعتماد فعالان این بازار کمک می‌کند، کاهش مداخله‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در روند معاملات است. در تمام بازارهای جهانی، نوسان گیران جزئی از بازار هستند و در هیچ بازاری با نوسان گیران برخورد نمی‌شود. اما در بازار سرمایه با سخت گیری های بیجا، سرمایه‌گذاران را از بازاری که رشد آن کمترین تاثیر را در تورم زایی خواهد داشت، فراری داده ایم و نتیجه این رفتارها، تورم سنگینی است که در بازارهای کالایی مشاهده می کنیم. مقررات نادرست مربوط به بازارگردانی و همچنین معاملات الگوریتمی، در تشدید مشکلات بازار سرمایه موثر بوده و در گام نخست سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند به اصلاح این دو نقیصه بپردازد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"نقدینگی" پرچم رشد بورس را پایین کشید

راهبری سازمان بورس دچار روزمرگی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهبری سازمان بورس دچار روزمرگی

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خبر خوش رئیس کل بانک مرکزی به "بورس"

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۴
کدام خودی،تمام این حرکت‌ها برنامه ریزی شده،از انطرف بازار گردان‌هایی مشغول رنج منفی کشیدن جهت سرکوب قیمتها،،از اینطرف بقول شما خنجر خودی(کدام خودی)که اگر چهار تا آدم عادی اینجور بی محابا به ارکان اقتصادی حاکمیت وحتی نفرات بالای راس حاکمیت بی احترامی کند چه بر سرش می اورند،که به این سخنان این خنجر زنان هیچ توجهی نمی‌شود و فقط نتیجه دلخواهشان یعنی سقوط قیمت سهام وچنگ اندازی به بیت آلمال در قالب خرید سهام دولت مد نظرشان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
فقط اینومیتونم بگم خداازتون نگذره باچند کلاس ابتدای وزیر همین میشه دیگه الان نزدیک دوساله سرمایه مردم روبا ندانم کاری وتصمیم های اشتباه گند زدین به سرمایه مردم والاه اگه مردم سرمایه خودشو غیرازبورس یه جای دیگه سرمایه گذاری کرده بود کم کمش ۵۰۰درصد افزایش سرمایه داشت تف به شرفتون دزدان بزرگ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
چو ناکس به ده کدخدایی کند ... کشاورز بدبخت باید گدایی کند ..
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
خدا لعنت کند که سرمایه یک عمر مردم نابود کردند.
صدا و سیما اگه این اوضاع بورس آمریکا بود دهها برنامه داشت و نابودی دموکراسی و سرمایه داری غرب را قریب الوقوع می دانست.؟!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
خدا لعنت کند که سرمایه یک عمر مردم نابود کردند.
صدا و سیما اگه این اوضاع بورس آمریکا بود دهها برنامه داشت و نابودی دموکراسی و سرمایه داری غرب را قریب الوقوع می دانست.؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
نبود مدیریت ودستوری بودن بورسمشکل بورس هست حالا هی بگویید مشکل چیز دیگه هست
بینام
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
امیر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
باید دامنه نوسان رو ببرن رو ۱۰ درصد وقیمت گذاری دستوری برای سهام هارو بردارن تا به قیمت واقعی برسه, بعدش دولت با الگوریتم باعث بدبختی مردم وپودر شدن سرمایه های مردم شده، بورس جای سرمایه گذاری برای مردم است نه جای نابودی سرمایه مردم ولی دولت چون پول ندارد از این قضیه دارد به نفع خودش استفاده میکند وباعث بدبختی مردم شده دراین ۲ سال چرا سهمی دراوج ۵۰۰۰ تومن بوده الان شده ۳۰۰ تومن واقعا این دستکاری قیمت نیست با این تورم، ریزش هم حدی دارد ۲ سال ریزش واقعا تمام مردم میدونن که دولت باعث ریزش شاخص وقیمت های سهام شده وگرنه با این تورم باید سهام های نفتی الان با دلار نیمایی محاسبه میشد نه با این قیمت که یه پفک نمیشه خرید،مقصر اصلی خود دولت است مردم مقصر نیستند چون مردم برای سرمایه گذاری امدن تو بورس نه برای نابودی پولشون
امیر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
بازار سهام وقیمت های سهام دستوریه با این تورم هم خوانی ندارد فقط دولت مقصر وباعث وبانیشه همین وبس