بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲
یک کارشناس با سابقه صنعت سیمان عنوان کرد:

افزایش نرخ فروش صادراتی سیمان تا دو ماه آتی

انجمن صنفی صنعت سیمان در حال اندیشیدن تدابیری برای سامان دهی قیمت های فروش خارجی است تا به نحوه قیمت گذاری ها به خصوص در بخش خارجی نظم داده شود. بطوریکه با توجه به شرایط حاکم بر بازار داخلی متقاضیان خارجی همچون عراق، امکان افزایش نرخ های صادراتی سیمان تولید ایران وجود دارد.
کد خبر : ۱۰۱۱۵۰
صادرات محصولات سیمان به عراق در حالی طی چند هفته اخیر ممنوع شد که در پی رشد حدود 30 دلاری قیمت محصول تولید داخل کشور مذکور، این ممنوعیت لغو گردید. بطوریکه در شرایط فعلی صنعت سیمان در بخش فروش صادراتی بسیار موفق عمل کرده و در نتیجه این عملکرد مثبت با رشد بیش از 66 درصدی آن طی سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.

یک کارشناس با سابقه صنعت سیمان در خصوص وضعیت کنونی و چشم انداز صنعت سیمان در ایران به خبرنگار بورس نیوز گفت: ممنوعیت صادرات سیمان به عراق در شرایطی پس از افزایش 14 تا 21.5 درصدی نرخ فروش داخلی سیمان تولید کشور رخ داد که دولت مذکور برای حمایت از تولید داخلی خود صادرات این نوع محصول را از ایران ممنوع کرد که با رشد 30 دلاری قیمت های داخلی این مشتری خارجی، دولت آن کشور ناگزیر به لغو مصوبه مذکور شد.

علی محمد بُد افزود: هم اکنون فروش صادراتی سیمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از بُعد تقاضا بازارهای جدید به ویژه در کشورهای عربستان، کویت و عمان ایجاد شده و میزان خرید کشورهای تاجیکستان و افغانستان نیز در حال افزایش است. از این رو موضوعی که در قدیم گریبان گیر صنعت سیمان بوده و آن را با مازاد تولید مواجه کرده، هم اکنون برطرف شده؛ بگونه ای که طی چند ماه اخیر موجودی کلینکر کارخانجات نیز کاهش محسوسی پیدا کرده است.

این کارشناس با سابقه صنعت سیمان از امکان افزایش هشت میلیون تنی صادرات تا پایان امسال سخن گفت و ابراز داشت: چنانچه فروش خارجی کارخانجات به همین رویه ادامه یابد، در پایان سال جاری صادراتی نزدیک به 20 میلیون تن خواهیم داشت، حال آنکه این رقم در سال گذشته 12 میلیون تن بوده است.

وی ادامه داد: افزایش هشت میلیون تنی فروش صادراتی نشان دهنده آن است که مشکلات بازار مصرفی سیمان برای فروش محصولات تولیدی تمام شده، در این شرایط طبق برنامه ریزی های انجام شده تنها یک یا دو واحد به ظرفیت تولیدی کشور اضافه نخواهد شد که یکی مربوط به گیلان سبز بوده و دیگری واحد آبیک سیمان فارس و خوزستان است که تنها تا مرحله تولید کلینکر پیش می رود.

بُد در خصوص قیمت های فروش سیمان و احتمال رشد آنها به ویژه در بخش صادرات گفت: انجمن صنفی صنعت سیمان در حال اندیشیدن تدابیری برای سامان دهی قیمت های فروش خارجی است تا به نحوه قیمت گذاری ها به خصوص در بخش خارجی نظم داده شود. بطوریکه با توجه به شرایط حاکم بر بازار داخلی متقاضیان خارجی همچون عراق، امکان افزایش نرخ های صادراتی سیمان تولید ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تقاضای موجود برای سیمان ایران در بازارهای خارجی، انجمن صنفی این صنعت در حال برنامه ریزی برای رشد نرخ های فروش صادراتی است که به طور قطع این برنامه طی یک تا دو ماه آتی به ثمر خواهد رسید. البته در حال حاضر نیز قیمت فروش خارجی کارخانجات مختلف بر مبنای منطقه و نوع سیمان تولیدی آنها متفاوت است، چراکه کرایه حمل اثر قابل توجهی در تعیین قیمت ها دارد.

این کارشناس با سابقه صنعت سیمان پیرامون امکان تعیین قیمت پایه صادراتی گفت: هر واحد تولیدی سیمان با توجه به میزان مسافت خود با مرزهای کشور قیمت های متفاوتی را به مشتریان خارجی اعلام می کند. اما طی روزهای گذشته انجمن به تمامی شرکت های صادر کننده ابلاغ کرده که نرخ فروش صادراتی خود را سه تا پنج دلار افزایش دهند تا قیمت فروش خارجی سیمان ساماندهی شود. البته وضعیت فعلی و قیمت های پایین تر از نرخ های منطقه ای، خود مزیتی است که تمام رقبای ایران را از بازارهای هدف خارج کرده است. به عنوان مثال پیش از این کشورهای پاکستان، هند، ترکیه و چین به عراق سیمان صادر می کردند، اما مدتی است که با قیمت های به نسبت پایین تر سیمان ایرانی این رقبا بازار مصرفی کشور مذکور را از دست داده اند.

بُد افزود: در کنار این موارد، چنانچه قیمت های خارجی فروش سیمان پایین تر از قیمت های منطقه ای نباشد، در داخل همچنان با مازاد تولید مواجه خواهیم بود؛ بطوریکه صرف بالا یا پایین بودن قیمت فروش مهم نیست، بلکه نگاه به قیمت به عنوان مقوله ای پیچیده، باید متعادل و متعارف باشد که هدف انجمن سیمان نیز همین نحوه قیمت گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه به روند قیمتی سهام گروه سیمانی در بورس نیز اشاره کرد و ابراز داشت: اتفاقی که در پی اعلام افزایش نرخ فروش سیمان در قیمت سهام این گروه بروز کرد، به نظر بیشتر هیجانی بود. بطوریکه ظرف دو ماه، به یکباره نسبت P/E صنعت از رقم سه یا چهار واحدی به عدد هفت افزایش یافت. در حالیکه باید توجه داشت سودآوری شرکت ها با این سرعت بالا نمی رود. هرچند به لحاظ تولید و نیز فروش داخلی و خارجی مشکل خاصی در این صنعت مطرح نبوده و در حال حاضر فعالیت واحدها طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ادامه دارد.

وی ادامه داد: البته نمی توان انکار کرد که قیمت سهام این گروه نیاز به رشد قیمت داشت، اما همیشه نباید صفر و صد عمل کرد؛ بلکه بایستی تعادل قیمتی را نیز در نظر گرفت. بدین ترتیب با توجه به وضع موجود در صنعت مذکور، رسیدن به نسبت هفت واحدی P/E برای سهام، آن هم با این سرعت قدری نگران کننده به نظر می رسید که این رقم با کاهش قیمت سهام سیمانی ها طی روزهای گذشته تعدیل شد.

وی تأکید کرد: اما براساس شرایط موجود می توان گفت نسبت پنج تا شش واحدی برای دوره کنونی سهام سیمانی ها مناسب به نظر می رسد.

این کارشناس با سابقه صنعت سیمان در خصوص ریسک بدهی های ارزی شرکت های فعال در این حوزه به عنوان مهمترین و اصلی ترین چالش پیش روی آنها تصریح کرد: در رابطه با بحث تسویه بدهی های ارزی با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر لزوم بازپرداخت اصل و فرع وام ها و تسهیلات دریافتی با ارز مبادلاتی، بایستی دولت هرچه سریع تر تصمیم گیری کرده و وضع تولیدکنندگان را مشخص نماید. چرا در شرایط کنونی شرکت ها نمی دانند باید با چه نرخی تسهیلات ارزی خود را بازپرداخت کنند.

بُد در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: اهمیت لزوم بررسی آثار این تصمیمات از آنجا مشخص می شود که قطعیت بازپرداخت با نرخ ارز مبادلاتی شرکت های بدهکار را در بحث نقدینگی دچار مشکلات می کند. اما با ثبات وضعیت فعلی، چشم انداز صنعت سیمان مثبت و رو به رشد ارزیابی می شود.

در همین ارتباط مدیر مالی یکی از شرکت های سیمانی فعال در غرب کشور با اعلام احتمال تعدیل مثبت سودآوری شرکت های فعال در این گروه طی گزارش های میان دوره ای جدید آنها گفت: با توجه به روند فروش صادراتی، به نظر می رسد طی ماه های آینده و پس از پشت سرگذاشتن ماه رمضان با افزایش قیمت ها در این بخش از فروش محصولات سیمانی رو به رو باشیم. از همین رو احتمال رشد دوباره سودآوری شرکت های فعال در این گروه چندان دور از ذهن نیست.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر