بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸
کد خبر : ۱۰۱۲۹۴
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته تن به افت 16/1 درصدی داد؛ افتی که با توجه به رکورد‌شکنی‌های اخیر شاخص و رسیدن قیمت‌ها به سقف‌های تاریخی خود چندان دور از انتظار نبود. شاخص بورس که در هفته‌های گذشته رشد فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشته است، در هفته گذشته تحت تاثیر عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت و شناسایی سود به سوی افت گام برداشت و در نهایت به‌رغم رشد شاخص در روز چهارشنبه کارنامه‌ای معادل 636واحد افت را برجای گذاشت تا شاخص بازدهی نهایی خود را در سطح 1/43 درصد ببیند.
از دیدگاه کارشناسان بازار به دلیل فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ترافیک سنگین مجامع و توقف‌های پر‌تعداد بازار و همچنین رشد قابل ملاحظه شاخص قیمت‌ها به سوی تعادل نسبی گام بر‌می‌دارد. از دیدگاه این کارشناسان با توجه به تخلیه اطلاعاتی، بازار در پایان فصل مجامع و انتشار گزارش‌های سه ماهه بازار احتمالا تا شهریور‌ماه در حالت تعادل نسبی باقی خواهد ماند. از دیدگاه این کارشناسان تغییر دولت و معرفی وزرای جديد به همراه گمانه‌زنی‌ها در مورد گزارش‌های شش ماهه می‌تواند مهم‌ترین مسائلی باشد که در پایان سه ماهه دوم بازار را متاثر خواهد ساخت. از این‌رو به نظر می‌رسد بازار بیش از پیش نگاهش به سوی دولت جدید و ابتکار عمل‌های این دولت معطوف شود. در همین حال با نزدیکی زمان تحلیف ريیس‌جمهوری، اولویت‌های دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصادی برای بازار از اهمیت برخوردار است؛ برخی از شنیده‌ها اولویت‌های دولت جدید را در سه محور یکسان‌سازی نرخ ارز، مهار تورم از طریق آزاد سازی و متناسب‌سازی سود بانکی با تورم و در نهایت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ترسیم می‌کند که هر یک می‌تواند تاثیر مهمي  بر بازار داشته باشد. از این رو رصد سیاست‌های دولت آتی می‌تواند برای بازار از اهمیت بالايی برخوردار باشد. در همین حال سیاست دولت جدید در مواجهه با تحریم‌های خارجی نیز اهمیت دو چندانی دارد.
در کنار این مجموعه از شرایط، بازار به ویژه نگاهی به بازارهای موازی دارد؛ جايی که با پایان ماه مبارک رمضان عموما بازارهای موازی نیز از لاک احتیاط و رکود خارج می‌شود. در تحولات مهم رخ داده در هفته گذشته در مسائل سیاسی   المانیتور نوشت: 118 عضو کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای بی سابقه از اوباما خواسته‌اند که در پی انتخاب حسن روحانی از فرصت‌ها برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک با ایران استفاده کند.
به گزارش انتخاب، این نامه که توسط دیوید پرایس نماینده دموکرات و چارلز دنت نماینده جمهوریخواه تهیه شد، بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین اقدام در حمایت  از ایران در درون کنگره به شمار می‌آید. سخنگوی دیوید پرایس گفته‌است: امضای این نامه تا پنج‌شنبه شب ادامه دارد و جمعه به کاخ سفید ارسال می‌شود. 
در مسائل اقتصادی با نزدیکی زمان پایان کار دولت سابق در دو هفته آینده اکثر اظهار‌نظرها به ارائه گزارش توسط مسوولان دولتی اختصاص دارد؛ از این رو به نظر می‌رسد این بخش تا تشکیل دولت جدید خبری تازه نداشته باشد.
در حوزه اقتصاد جهانی، بهای مواد خام و فلزات همچنان پرنوسان است؛ بهای مس به نزدیک 6هزار و 900دلار رسیده است، بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب هزار و 757دلار، 2هزار و 29دلار و هزار و 825دلار رقم خورده است. در صحنه بازار داخلی نیز  روز چهارشنبه تالار محصولات صنعتی و معدنی در حالی شاهد معامله بیش از 43 هزار تن انواع کالا با ارزش حدود 800 میلیارد ریال بود که سهم شرکت فولاد خوزستان از این معاملات 40 هزار تن شمش بلوم بوده است. 
در بازار چه خبر بود؟
روز چهارشنبه معامله‌گران پس از چند روز اصلاح قیمتی شاهد حرکت رو به رشد شاخص بودند؛ به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص توانست 197واحد رشد را ثبت کند. مهم‌ترین دلیل رشد شاخص انتظار برای اعلام گزارش‌های مناسب سه ماهه از سوی شرکت‌های پتروشیمی و نفتی بود. اين در حالي است كه آخرين روزهاي برگزاري مجامع موجب شد تا با توقف نزدیک به 19 نماد شمار نمادهای متوقف بازار به 93 برسد.
بازار روز چهارشنبه در گروه پتروشیمی شاهد انتشار گزارش سه ماهه پتروشیمی خارک متعاقب توقف این نماد برای تعدیل مثبت بود. خارک در سه ماهه توانست یک هزار و 580ریال سود را محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42درصد رشد را نشان می‌دهد. در گروه پتروشیمی، پتروشيمي جم گزارش عملکرد 12ماهه سال 91خود را منتشر کرد که حاوی تحقق 2هزار و 197ریال سود بود؛ در صورتی که جم بتواند نزدیک به 2هزار ریال سود تقسیم کند هر سه شرکت سهامدار جم، شرکت‌های صندوق بازنشستگی، تاپیکو و پترول در موقعیت رشد سود هر سهم قرار می‌گیرند. در گروه پتروشیمی با انتشار گزارش‌های بیشتر از سوی شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس این شرکت به احتمال زياد نخواهد توانست سود سال منتهی به خرداد 92 خود را محقق کند. این امر البته در شرایطی است که هنوز تصویری روشن از وضعیت شرکت برای سال منتهی به خرداد 93 ارائه نشده است؛ برخی از خبرهای اولیه از هلدینگ حکایت از تلاش مضاعف هلدینگ خلیج فارس برای پذیرش 6شرکت مهم خود در فرابورس دارند. برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال پذیرش این شرکت‌ها پس از برگزاری مجامع سالانه و ارائه بودجه‌های حسابرسی شده و گزارش‌های سه ماهه دارد.
در گروه پتروشیمی، فن‌آوران  در مجمع خود 560 تومان تقسیم کرد. این تقسیم سود خبر خوبی برای تاپیکو و صندوق بازنشستگی به شمار می‌رود؛ زيرا تاپیکو سود تقسیمی شفن را 500 تومان در نظر گرفته که تقسيم مبلغ 560 تومان مبلغ 3/27 میلیارد تومان به سود شرکت اضافه خواهد کرد که به ازای هر سهم نزدیک به يك تومان بر سود هر سهم سال مالی 92 آن تاثیر مثبت دارد. این تاثیر برای صندوق بازنشستگی بیشتر بوده و معادل 4تومان است.در گروه نفتی وضعیت مبهم 6نماد متوقف پالایشگاهی همچنان ادامه دارد. در این شرایط پالایشگاه کرمانشاه نیز با اعلام تحقق سود یک هزار و 206ریال برای سال 91 گام دیگری برای عرضه در بازار سرمایه برداشته است.در میان نفتی‌ها، بهران نیز در گزارش سه ماهه خود توانست یک هزار و 139ریال سود اعلام کند که نسبت به سال قبل 205درصد رشد کرده است. 
جهش‌های جالب در گروه دارویی
روز چهارشبه سه نماد کارخانجات دارو پخش، البرز دارو و گروه دارویی سبحان گزارش‌های تعدیل زود هنگام خود را در اختیار بازار قرار دادند. کارخانجات دارو پخش سود هر سهم خود را از یک هزار و 417ریال به 2هزار و 651ریال افزایش داده است. در همین حال بازگشایی نماد البرز دارو پس از تعدیل از یک هزار و 351ریال به یک هزار و 999ریال با جهش 1/14 درصد مواجه شد. گروه دارویی سبحان نیز با تعدیل سود از 683ریال به یک هزار و 37ریال در بازگشایی جهش 4/26 درصدی را تجربه کرد. ایران‌دارو نیز در بازگشایی 8/6 درصد رشد را تجربه کرد. 
در گروه دارویی، همچنین پارس دارو از 3هزار و 400ریال سود محقق شده خود 2هزار و 850ریال را تقسیم کرد. در این گروه جام دارو سود هر سهم سال مالی جاری خود را بر اساس عملکرد سه ماهه از 83 تومان به حدودا 160 تومان افزایش داده است. شرکت در سه ماهه واقعی نیز 25 درصد سود خود (‌معادل 402 ریال) را پوشش داده است. روز چهارشنبه سرمایه‌گذاری البرز نیز توانست سود خود را از 450ریال به 625ریال افزایش دهد. در گروه بانکی روز چهارشنبه تعدیل فوق‌العاده بانک ملت در معرض دید بازار قرار گرفت و این شرکت سود 323ریالی خود را به 444ریال برای سال 91رساند تا شگفتی‌ساز باشد. بانک کارآفرین نیز با اعلام پوشش 17درصدی سود در سه ماهه گزارشی نه چندان دلچسب را ارائه کرد. در این گروه امروز بانک تجارت نیز برای برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف می‌شود. در گروه هلدینگ‌ها روز چهارشنبه نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) برای برگزاری مجمع سالانه و فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف شد. انتظار می‌رود «وبانك» 100 درصد افزایش سرمایه از محل اندوخته را صورت دهد. این شرکت در حال آماده سازی هلدینگ سیمانی خود «سیدکو» برای عرضه در بورس است. در گروه واسطه‌گری، امروز سرمایه‌گذاری ملی ایران بلوک 31درصدی خود در بیسکوئیت گرجی را در نرخ پایه 8هزار و 500ریال عرضه می‌کند که انتظار  می‌رود خریداری شود. در همین حال گرجی در پایان معاملات امروز متوقف می‌شود که همین امر نیز زمان محدودی را برای رقابت در اختیار متقاضیان خرید قرار می‌دهد.در گروه واسطه‌گری مالی بحث در مورد بازگشت ذخایر کاهش ارزش پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. انتظار می‌رود این بازگشت تاثیر مهمی را در صورت‌های مالی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و ملی ایران داشته باشد. 
در گروه کانی غیر‌فلزی، سهامداران تکسرام بدون سود نقدی شاهد برگزاری مجمع سالانه شرکت بودند. در گروه شوینده نیز سهامداران تولی پرس دست خالی به خانه رفتند. 
در گروه خودرویی، سرمایه‌گذاری گروه سرمایه‌گذاری ایران خودرو تنها 40ریال سود تقسیم کرد. در گروه فلزی، آلومینیوم ایران پس از مدت‌ها در اطلاعیه‌ای خاطر نشان کرد که تعدیل سود داشته و به زودی سود خود را شفاف سازی خواهد کرد. مدیرعامل «فایرا» اعلام كرد: با توجه به استخراج عملكرد 3 ماهه این شركت حداكثر تاپایان روز شنبه شاهد ارائه بودجه تعدیلی شركت خواهیم بود. به نظر می‌رسد، با توجه به قیمت‌های مناسب فروش داخلی و صادراتی شركت شاهد تعدیل مثبت فایرا در سود سال 92 باشیم. در گروه معدنی، در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت چادرملو افزایش سرمایه این شرکت از شش هزار میلیارد ریال به 17 هزار و یکصد میلیارد ریال مورد تصویب سهامداران قرار گرفت. موضوع این افزایش سرمایه تامین مالی برای تکمیل طرح فولاد، احداث کارخانه احیا، احداث نیروگاه 500 مگاواتی و افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی از 4/3 به 4 میلیون تن است. بر این اساس قرار است این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی و در دو مرحله صورت گیرد. در مرحله نخست سرمایه شرکت از 6 هزار میلیارد ریال به 12 هزار میلیارد ریال در سال جاری افزایش خواهد یافت. مرحله دوم نیز دو سال پس از تحقق افزایش سرمایه مرحله اول صورت خواهد گرفت که در آن سرمایه شرکت از 12 هزار میلیارد ریال به 17هزار و 100 میلیارد ریال افزایش می‌یابد. در این گروه، صبا نور نیز در گزارش سه ماهه خود 290ریال سود معادل 23درصد بودجه خود را پوشش داده است. صبانور فروردین‌ماه با مقررات محدود‌کننده صادرات مواجه بود. در گروه غذایی، گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های تولید‌کننده روغن‌های خوراکی احتمال تعدیل سود مجدد این شرکت‌ها را افزایش داده است. مارگارین روز چهارشنبه در حالی كه سود 1656 ریالی را به ازای هر سهم خود اعلام نموده بود، موفق به پوشش 1226 ریالی بودجه خود یعنی معادل 74 درصد شده است. سود دوره 6 ماهه امسال مارگارین به نسبت دوره مشابه سال قبل با رشد 265 درصدی همراه شده است. اما شركت صنعتی بهشهر، از سود اعلامی 7007 ریالی برای سال 92 حدود 5821 ریال آن یعنی معادل 83 درصد از آن را پوشش داده است. در این گروه، قند مرودشت برای بار دیگر سود سال 92 خود را با تعدیل مثبت همراه ساخت. قند مرودشت در حالی كه برای سال 92 سود 2929 ریالی را به ازای هر سهم اعلام نموده بود در عملكرد 3 ماهه موفق به تعدیل مثبت 19درصدی بودجه خود شده است. به‌این ترتیب، قمرو توانسته با این تعدیل مثبت سود خود را از سطوح 2929ریال به سطوح 3479 ریال به ازای هر سهم افزایش دهد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که به رشد 197واحدی شاخص کل منجر شد تا شاخص به رقم 54هزار و 433واحد برسد. ارزش معاملات نیز 209میلیارد تومان بود که 8درصد آن را معامله 46میلیون سهم تاپیکو تشکیل داد؛ با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با 5/83 درصد افت به هزار و 250میلیارد تومان رسید و شمار خریداران نیز با 30درصد کاهش به 109هزار نفر بالغ شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر