بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
در گفتگو با یک مقام مسئول مطرح شد:

اعلام گزارش های جدید "تاپیکو" در آینده نزدیک

شرکت های پتروشیمی مارون، فن آوران، خراسان، اراک و خارک از جمله شرکت های زیرمجموعه "تاپیکو" هستند که طی روزهای اخیر از رشد سودآوری قابل توجهی برخورد شده اند که بخشی از این افزایش سودآوری در زیرمجموعه ها می تواند، در گزارش های مالی بعدی "تاپیکو" اعمال شود.
کد خبر : ۱۰۱۵۱۰
طی روزهای اخیر نماد معاملاتی شرکت های پتروشیمی در حالی یکی پس از دیگری جهت ارایه گزارش های سه ماهه و تعدیل سود برآوردی خود متوقف می شوند که در این میان سهامداران شرکت های سرمایه گذاری فعال در صنعت پتروشیمی نیز چشم انتظار اعلام اثرات مثبت رشد سودآوری پتروشیمی ها بر ارزش پرتفوی سرمایه گذاری ها هستند.

در همین ارتباط یک مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین به عنوان هلدینگ پتروشیمی ها در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: این هلدینگ با دارا بودن کلکسیونی از شرکت های پتروشیمی حدود 90 درصد از سود خود را از طریق شرکت های بورسی فعال در این صنعت به دست می آورد، به گونه ای که در حال حاضر اغلب زیرمجموعه های بورسی "تاپیکو" آماده تعدیل سودآوری شده و این در واقع به معنای رشد ارزش سرمایه گذاری های این شرکت می باشد.

وی با اشاره به اصلی ترین زیرمجموعه های بورسی "تاپیکو" گفت: شرکت های پتروشیمی مارون، فن آوران، خراسان، اراک و خارک از جمله شرکت های زیرمجموعه "تاپیکو" هستند که طی روزهای اخیر از رشد سودآوری قابل توجهی برخورد شده اند که بخشی از این افزایش سودآوری در زیرمجموعه ها می تواند، در گزارش های مالی بعدی "تاپیکو" اعمال شود که البته در صورت نهایی شدن مراتب از طریق سازمان بورس و سایت کدال اطلاع رسانی خواهد شد.

این مقام مسئول پیرامون جزییات ارایه گزارش های جدید شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، گزارش های جدید "تاپیکو" طی هفته آینده به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

این منبع آگاه با اشاره به وضعیت یکی دیگر از زیرمجموعه های شرکت که به زودی پا به بورس خواهد گذاشت عنوان کرد: شرکت پتروشیمی جم نیز یکی دیگر از زیرمجموعه های پرپتانسیل "تاپیکو" است که مالکیت 25 درصد آن در اختیار این هلدینگ می باشد. با توجه به طرح های در حال انجام در "جم" می توان رشد سودآوری قابل توجهی برای آن در نظر گرفت. چه بسا همانطور که از روند گزارش دهی مالی این مجموعه نیز پیداست، سود برآوردی آن با گذشت زمان و پیشرفت در فعالیت ها می تواند در آینده با تعدیل های مثبت همراه شود.

این مقام مسئول پیرامون برنامه عرضه سهام شرکت پتروشیمی جم و ورود آن به بورس بیان کرد: با توجه به برگزاری مجمع شرکت پتروشیمی جم طی روز جاری، عرضه سهام مذکور در آینده ای نزدیک و به احتمال زیاد طی مرداد ماه صورت خواهد گرفت که در این بین "تاپیکو" تمام سهم خود از تعهد واگذاری 5 درصدی سهام این مجموعه را عرضه خواهد کرد.

وی با بیان وضعیت شرکت های پتروشیمی مروارید و پتروشیمی برزویه نیز عنوان کرد: پتروشیمی مروارید مجموعه ای است که از نظر پتانسیل های عملیاتی و سودآوری می توان آن را هم رده پتروشیمی جم قرار داد. حال آنکه پتروشیمی برزویه نیز با دستیابی به سود عملیاتی طی سال اخیر از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و برخی از شایعات پیرامون شرایط نامساعد این مجموعه کذب محض و به دور از واقعیت می باشد.

وی در خصوص روند قیمتی سهام "تاپیکو" بعد از عرضه آن در بورس و همچنین ارزندگی این هلدینگ بزرگ گفت: با توجه به پرتفوی این شرکت و وضعیت زیرمجموعه های آن، ارزندگی "تاپیکو" و فاصله کنونی آن تا ارزش ذاتی خود برای کلیه فعالان بازار نمایان بوده، حال آنکه در این میان آنچه در خصوص روند قیمتی سهام این مجموعه می توان عنوان کرد این است که سیاست شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی به عنوان سهامدار عمده "تاپیکو" در خصوص حرکت قیمت سهم براساس روند سودآوری و گزارش دهی شرکت هایی است که واگذار می کند، نه تمایل سرمایه گذاران برای نوسان گیری روی سهم.

وی اضافه کرد: چنین سیاستی در خصوص روند قیمتی سهام "تاپیکو" نیز به طور کامل به چشم می خورد، به گونه ای که می توان گفت رشد سودآوری، تعدیل های موجود و اتکا به ارزش ذاتی این شرکت است که موجب جهش قیمتی سهام آن می شود. از همین رو بهتر آن است که سرمایه گذاران نیز با اطمینان خاطر از ارزندگی این سهم و به دور از نگاه کوتاه مدت و نوسان گیری اقدام به سرمایه گذاری در آن نمایند.

این منبع آگاه در خاتمه پیرامون چشم انداز صنعت پتروشیمی و همچنین سهام "تاپیکو" اظهار داشت: مسلم به نظر می رسد که صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت استراتژیک در کشور همیشه مورد توجه است و در حال حاضر نیز با توجه به برنامه های دولت جدید امیدها نسبت به بهبود شرایط این حوزه بیش از پیش افزایش یافته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شرار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
ازیک سال گذشته تا به امروز اگر به جای سهام یکی از 10 غول پتروشیمی خاورمیانه و افریقا پهن خریده بودیم و امسال به مزارع میفروختیم در کمترین حالت سود آوریش پولمون دو برابر میشد نه اینکه نصف بشه .نمیدونم تو این یک سال گذشته نقش سهامدارا تو این شرکتهای بورسی چی بوده .خیر یا اوسکول ؟