بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۶
کد خبر : ۱۰۱۷۳۷
فرارو- در حالی که ریيس اتحاديه كشوري مشاوران‌املاك از تخليه حباب در بازار ظرف روزهاي اخير و آغاز كاهش قيمت مسكن خبر می دهد، آمارها از افزایش رکود در خرید و فروش و افزایش میزان قراردادهای اجاره حکایت می کنند.

به گزارش فرارو، ریيس اتحاديه كشوري مشاوران‌املاك روز گذشته در جمع خبرنگاران از رويت موج کاهش قیمت در بنگاه‌هاي املاك خبر داد و اعلام كرد که بازار مسكن به نتيجه انتخابات واكنش نشان داده است به طوري كه حباب بزرگ قيمت‌ مسكن كه ابعاد آن ظرف يكسال اخير زياد شده بود، در حال حاضر به صورت تقريبا محسوس رو به كوچك شدن گذاشته است.

آمار ها می گویند که از اول تا 24 تیرماه تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات کشور 137 هزار و 389 قرارداد بوده است این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته رقم قراردادها 131 هزار و 418 قرار داد بوده است.

معاملات مسکن در یک ماه گذشته در حالی افزایش یافته است که از این تعداد 71 هزار و 633 قراداد مبایعه نامه (فروش) و 59 هزار و 380 اجاره نامه به ثبت  رسیده است این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته 78 هزار و 933 قرارداد آن متعلق به مبایعه نامه و 45 هزار و 647 قرارداد مربوط به اجاره نامه بوده است.

افزایش اجاره نامه نشان می دهد که تعداد مستاجران در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته و از سوی دیگر تعداد خریداران مسکن با کاهش زیادی مواجه شده است.

در همین حال اعضای کمیسیون عمران مجلس با هشدار نسبت به بالا رفتن آمار خانه‌های خالی به دلیل رکود معاملات مسکن در چند ماه گذشته، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تنها راهکار ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن عنوان کردند و از بررسی قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر دادند.

رکود خرید و فروش در بازار مسکن در شرایطی است که بسیاری از مالکان به جای عرضه ملک خود در بازار اجاره به خالی نگهداشتن واحد مسکونی خود برای چند ماه آینده تا ایجاد ثبات در بازار مسکن رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

در حالی که برخی از این ططرح به عنوان دخالت در مالکیت خصوصی افراد نام می برند محمد دامادی یک عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که تصویب لایحه اخذ مالیات از خانه‌های خالی به هیچ عنوان دخالت در مالکیت خصوصی افراد تلقی نمی‌شود، چراکه این موضوع در تمام دنیا پذیرفته شده که مالکینی که ملک خود را خالی نگاه دارند باید مالیات سنگینی پرداخت کنند.

در مقابل کامبیز اثباتی عضو سازمان نظام کاردانی ساختمان می گوید: «هرگونه طرح تعزیراتی برای اجاره یا فروش مسکن در هیچ جای دنیا جوابگو نبوده است. باید به روند ساخت‌وسازها سرعت بخشید و به جای طرح‌های تعزیراتی در اجاره خانه‌های خالی از سیاست‌های تشویقی استفاده شود.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر