بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
کد خبر : ۱۰۱۸۸۲
 واشنگتن مجوز تسهیل صادرات دارو به ایران را صادر کرد 

مجوز تسهیل صادرات و تجهیزات پزشکی به ایران صادر شد؛ البته با تاخیری حدود دو‌ماهه. نهم خرداد سال‌جاری بود که وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا وعده داده بود که مجوز کلی برای لغو ممنوعیت صادرات دارو به ایران صادر می‌شود. این مجوز بالاخره صادر شد، پنجشنبه گذشته. آن هم توسط متولی و مسئول مستقیم اعمال تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری‌اسلامی ایران. وزارت خزانه‌داری، برخلاف سال‌های اخیر نه مجوز ممنوعیت صادرات بلکه مجوز صادرات به ایران ارسال کرد؛ مجوزی که در سال‌های گذشته جان بسیاری از بیماران ایرانی را به خطر انداخته بود. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا اگرچه به‌طور مستقیم، دارو و غذا را در فهرست تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی ایران قرار نداده‌اند و مدعی‌اند که تحریم‌ها قرار نیست مردم ایران را هدف قرار دهد اما از آنجا که نقل و انتقال پول به ایران و خارج از ایران با موانع جدی روبه‌رو شده، خرید داروی خارجی و مواد اولیه آن نیز دشوار شده است. 
چندی پیش رویترز در گزارشی با پرداختن به معضل نقل و انتقالات مالی و تسویه‌حساب اقلام وارداتی بازرگانان ایرانی، به کالاهایی اشاره کرده بود که با وجود اجازه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای صادرات به ایران، با توجه به تحریم‌های بانکی، عملا فروش این اقلام عمدتا بهداشتی و دارویی با مشکل روبه‌رو شده است. جدا از مسئله مالی و موانع پیش روی نقل و انتقال پول بسیاری از شرکت‌های دارو در جهان دادوستد خود با شرکت‌های ایرانی را به دلیل نگرانی از در شمول تحریم‌قرار گرفتن دادوستدشان و تنبیه‌شدن احتمالی متوقف کرده‌اند. بر این اساس به‌طور ناخواسته، هم دارو و موادغذایی به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه شده و تحریم‌ها مردم ایران را هدف قرار داده بود. موضوعی که بان‌ کی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بر آن اذعان داشت. او ۱۴ مهر 1391 طی گزارشی اعلام کرد مردم ایران در نتیجه تحریم‌ها فشار زیادی را متحمل شده‌اند. در همین راستا نیز گروه‌های مدنی در ایران، اروپا و آمریکا، اقدامات بسیاری را در دستور کار قرار دادند تا موانع پیش روی صادرات دارو و موادغذایی به ایران شوند و از تداوم فشار به بیماران جلوگیری کنند.
این اقدام درنهایت واشنگتن را مجاب کرد تا اقدام به تسهیل صادرات دارو به ایران کند. بر همین اساس وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای که پنجشنبه سوم مرداد منتشر شد، اعلام کرد واشنگتن فهرست صادرات اقلام بشردوستانه به ایران را گسترش داده و سازوکار پرداخت‌های مالی برای این کالاها را تسهیل خواهد کرد. از این روی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، تحت کنترل وزارت خزانه‌داری فهرست صادرات اقلام دارویی به ایران را براساس مجوزهای موجود صادرات و صادرات مجدد دارو به ایران گسترش داده و صدها قلم داروهای اساسی را به فهرست کالاهای مجاز برای صادرات به ایران اضافه کرده است. در میان اقلام اضافه شده به فهرست کالاهای مجاز، دستگاه‌های دیالیز و الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب) و موج‌‌نگار‌ مغز نیز وجود دارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود همچنین فهرست اقلام مجاز دیگری مانند موادغذایی، کشاورزی، دارویی و تجهیزات پزشکی را که شهروندان غیرآمریکایی می‌توانند به ایران صادر کنند، اعلام کرده است. 
دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مالی و تروریسم، در بخش دیگری از این بیانیه بار دیگر مدعی شد که به رغم ادامه فشارها و تحریم‌های مالی علیه ایران، آمریکا متعهد به تامین امکان واردات اقلام بشردوستانه به ایران است. صدور مجوز تسهیل صادرات دارو و مداد غذایی به ایران نخستین اقدام در راستای تعدیل تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی ایران نیست. پیش از این در خرداد ماه سال‌جاری واشنگتن، تحریم‌های کنترل صادرات بعضی تکنولوژی‌ها، مانند فروش مستقیم خدمات اینترنتی، تجهیزات و نرم‌افزارهای ارتباطات شخصی به ایران را نیز تعدیل کرده بود. هرچند در همان زمان نیز آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه بخش کشتی‌سازی، کشتیرانی، خودروسازی و واحد پول ملی ایران، ریال، اعمال کرد. اکنون نیز همزمان با صدور مجوز تسهیل صادرات دارو به ایران، آمریکا تحقیقات تازه‌ای را به منظور کسب اطمینان از اعمال تحریم‌هایی در حوزه بیمه در دستور کار قرار داده است. این تحقیقات با ظن دور زدن تحریم‌های بیمه انجام می‌شود. از این رو نمی‌توان تلاش تازه برای تعدیل تحریم‌ها را یک تغییر رویکرد کلی واشنگتن در قبال تهران در نظر گرفت. هرچند پس از انتخابات ریاست‌جمهوری درخواست‌های مکرری به دفتر باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا ارسال شده است تا او از فرصت انتخاب حسن روحانی از سوی مردم ایران به منظور تعامل با تهران نهایت استفاده را بکند. مهم‌ترین و البته بی‌سابقه‌ترین این درخواست‌ها، درخواست 131 نماینده کنگره 
آمریکا بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر