بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱
کد خبر : ۱۰۲۵۴۴

راهی از سر ناچاری یا تنها راه باقیمانده. چندی است صحبت از تولید خودروهای چینی در ایران و آن‌هم در خودروسازی‌های بزرگ کشور است؛ همان جایی که قرار بود با تولید خودروهای ملی، ایران را به خودروساز تبدیل و نام ایران را نیز به جمع طراحان و تولیدکنندگان خودرو اضافه کند. همان جایی که سه خودروی ملی ساخته شد و شادی را زیر پوست مسئولان تزریق کرد که سال‌ها حمایت و سرمایه‌گذاری جواب داده است و خودروسازان ایرانی از مونتاژ دور شده و توانسته‌اند، خودرو ملی تولید کنند.
این خوشحالی و شادکامی‌ها چندان طول نکشید. تحریم‌ها واقعیت‌هایی از صنعت خودرو کشور را به‌نمایش گذاشت که به‌نظر می‌رسد سال‌ها حمایت و سرمایه‌گذاری در این عرصه به جایی نرسیده و صنعت انحصاری خودرو ایران به خانه اول بازگشته است.
قرار است مونتاژ چند مدل سواری چینی در خودروسازی‌های کشور آغاز شود و مشکلات تولید خودرو را که شائبه ورشکستگی خودروسازان را به میان کشیده است، کمی حل کند؛ خبری که ایسنا با قطعیت از آن خبر می‌دهد و می‌نویسد: خودروسازان بزرگ کشور با خودروسازان چینی برای تولید چند مدل سواری چینی در ایران به توافق رسیدند.
این توافق هرچند از سوی خودروسازان به معنای تنها راه باقیمانده معنا می‌شود، اما از سوی مجلسی‌ها پذیرفته‌شده نیست و آن‌ها به صراحت اعلام می‌کنند استراتژی کشور در سال‌های اخیر این بوده است که خودروساز باشیم و نه مونتاژکار، اما متاسفانه سال‌ها حمایت و فرصت برای خودروساز شدن در کشور سوخت و هدر رفت.
تنها راه ورود خودروهای جدید
احمد نعمت‌بخش در این‌باره به بهار می‌گوید: «ما دو راه بیشتر نداریم؛ یکی این‌که تولید خودروهای قدیمی را که برای مردم شناخته‌شده است، ادامه دهیم و راه دوم نیز تولید خودروهای جدید با طراحی روز است که این امر با توجه به تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست و تنها راهی که داریم تولید خودروهای به‌روز چینی است.»
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به این‌که مذاکراتی برای تولید چند مدل سواری به‌صورت CKD آغاز شده است، ادامه می‌دهد: «خوشبختانه تولید خودرو در کشور با استانداردهای 55گانه است و سازمان استاندارد بر کیفیت قطعات واردشده از چین نظارت خواهد کرد و جای نگرانی برای تولید خودروهای بی‌کیفیت چینی وجود ندارد.» او درباره ذهنیت ناخوشایندی که در ذهن مصرف‌کنندگان ایرانی از کالاهای چینی وجود دارد، به استناد اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران، چنین می‌گوید: «به گفته عسگر اولادی، 60 تا 70‌درصد کالاها و حتی قطعات چینی به آمریکا هم صادر می‌شود؛ به این ترتیب نمی‌توان گفت کیفیت کالاهای چینی اصلا خوب نیست. باید به‌سمت خرید کالاهای با کیفیت رفت.» نعمت‌بخش با اشاره به این‌که در حال حاضر در بخش کامیون نیز هیچ برند اروپایی در داخل کشور به تولید نمی‌رسد یا وارد نمی‌شود، تصریح می‌کند که «کامیون‌ها نیز از چین وارد می‌شوند، استانداردها را پاس می‌کنند و مشکلی ندارند؛ پس می‌توان برای تولید خودروهای سواری چینی نیز وارد مذاکره شد.»
مجبوریم با چینی‌ها مذاکره کنیم
هرچند که دبیر انجمن خودروسازان ورود خودروهای چینی را تنها راه پیش روی خودروسازان می‌داند، اما مشاور این انجمن معتقد است اشتباهاتی که مسئولان دولتی در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف انجام داده‌اند، شرایط را به جایی رسانده که چین تنها راه باقیمانده برای ادامه تولید در خودروسازی‌های کشور است.
داوود میرخانی‌رشتی، ادامه می‌دهد: «قبول داریم شرایط اضطراری پیش‌رو است و تحریم‌ها اندک ارتباط خودروسازان داخلی با دیگر خودروسازان را نیز قطع کرده است و حتی رنو که با تمام مشکلات در ایران مانده بود، مجبور به ترک کشور شد، اما اشتباهات دولتی‌ها در بخش‌های مختلف هم مزید بر علت شد و وضعیت خودروسازی و به‌طور کل تولید کشور را نابسامان کرد.»
مشاور انجمن خودروسازان با اشاره به این‌که اکنون جز چین راهی برای ادامه تولید باقی نمانده است، به بهار می‌گوید: «اگر می‌خواهیم صنعت خودروسازی به کار خود ادامه دهد مجبوریم با چینی‌ها مذاکره و تولید خودروهای چینی را آغاز کنیم، اما اگر می‌خواهیم تولید خودرو در کشور متوقف شود، می‌توانیم حضور چینی‌ها را راهی به عقب تلقی کنیم و اجازه ورود چینی‌ها را به ایران ندهیم.» او نیز درباره ذهنیتی که از کیفیت خودروهای چینی حاکم است، خاطرنشان می‌کند: «چینی‌ها سالانه بیش از دو‌هزار‌میلیارد دلار جنس صادر می‌کنند و در تمام بازارهای دنیا حضور دارند. در این کشور هم کالای باکیفیت وجود دارد، هم بی‌کیفیت؛ این‌که در کشور ما تمام کالاهای چینی بی‌کیفیت هستند و ذهنیت همگان را نسبت به کالای چینی بد کرده‌اند ناشی از عملکرد واردکنندگان ایرانی است که کالای بی‌کیفیت و ارزان چینی را برای سود بیشتر وارد می‌کنند. در این میان در بحث تولید خودرو باید دقت شود که خودروسازان ایرانی به‌سراغ خودروهای با کیفیت چینی بروند.» میرخانی در پاسخ به این سوال که آیا با ورود خودروهای چینی، امکان ورود خودروهای ارزان‌قیمت مهیا خواهد شد تا حباب قیمتی در بازار آزاد شکسته شود، می‌گوید: «ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که چینی‌ها به ما خودرو ارزان نخواهند داد. چینی‌ها می‌دانند که ما ناچار به پذیرش شرایط آن‌ها هستیم و قطعا خودروها و قطعات را با قیمت‌هایی که به دیگر کشورها صادر می‌کنند به ایران صادر نخواهند کرد. پس نباید منتظر ورود خودروهای ارزان‌قیمت چینی و شکستن حباب قیمت‌ها در بازار بود.»
قطعات چینی اعتبار خودرو ایرانی را زیر سوال می‌برد
در این میان، هرچند که خودروسازان ورود چینی‌ها را تنها راه باقیمانده برای ادامه حیات صنعت خودروسازی کشور می‌دانند و معتقدند اگر بخواهیم تولید ادامه پیدا کند راهی جز دست به دامن چینی‌ها زدن وجود ندارد، اما مجلسی‌ها با دیده روشنی به حضور چینی‌ها در خطوط تولید خودروسازان ایرانی نگاه نمی‌کنند و گویی سال‌ها حمایت بی‌دریغ و انحصار، انتظاراتی غیر از ورود چینی‌ها به صنعت خودروی کشور را رقم زده است. بر همین اساس، غلام‌محمد زارعی با انتقاد از مذاکره خودروسازان با چینی‌ها برای واردات قطعه چینی؛ با اعلام این‌که چین همیشه در حال مکیدن شیره اقتصاد و بازار اقتصادی ایران است، به خانه ملت گفت: با واردات قطعات چینی اعتبار خودرو ایرانی را در داخل و خارج زیر سوال می‌بریم و این آفتی است که حیات خودروسازی کشور را تهدید می‌کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مذاکره خودروسازان ایرانی با چینی‌ها برای واردات قطعه از چین تصریح کرد: به‌محض این‌که در فضای رسانه‌ها مونتاژ قطعات چینی در خودروها مطرح شود، تاثیر بسیار نامطلوبی در اعتبار و شأن خودروی ایرانی خواهد گذاشت و این یکی از خساراتی است که به صنعت خودرو کشور وارد می‌شود. نماینده مردم
بویر‌احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی‌ با بیان این‌که ما باید یک سیاست دیپلماتیک برای دورزدن تحریم‌ها در نظر بگیریم نه این‌که برای دورزدن تحریم‌ها قطعات چینی وارد کنیم، افزود: متاسفانه چین از شرایط تحریم ایران یک حیات خلوتی پیداکرد تا اعتبار اقتصادی ایران را زیر سوال ببرد و بیش از این نباید در این شرایط خود را هزینه و فضا را برای اقتصاد چین فراهم کنیم. او گفت: چین همیشه در حال مکیدن شیره اقتصاد و بازار اقتصادی ایران است و شیوه دیگری را تجربه نکردیم؛ بنابراین به‌جای این‌که در این شرایط تحریم یک خرید انبوهی از چین داشته باشیم و مدت مدیدی خودروی ایرانی را به‌دلیل غیراستانداردبودن قطعات چینی و فضای روانی که ایجاد می‌کند از اعتبار بیندازیم بهتر است یک راه‌حل دیپلماتیک پیدا کنیم تا شرایط تحریم را تغییر دهیم و این کار بنیادی‌تر و اصولی‌تری از آن است که به واردات قطعات چینی تن دهیم. زارعی افزود: البته مدت‌ها بحث تحریم خودرو ایران مطرح است و ادامه حیات صنعت خودرو را تهدید می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد این تحریم‌ها بدتر از خود تحریمی‌ها نیست که موجب آسیب‌دیدگی خودروسازان و مصرف‌کنندگان شده و تولید نیز دچار مشکل شده است. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: با واردات قطعات چینی اعتبار خودروی ایرانی را در داخل و خارج زیر سوال می‌بریم و این آفتی است که حیات خودروسازی کشور را تهدید می‌کند.
واردات قطعات چینی پل لرزانی که آینده آن مشخص نیست
همچنین عضو هیات‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که بحث استانداردبودن قطعات چینی باید در مبدا که کشور چین است تایید و سپس وارد شود، درباره عملکرد خودروسازان بعد از تحریم‌ها گفت: خودروسازان در شرایط تحریم عقب‌نشینی نکردند و با وجود تحریم‌های خارجی همچنان به تولید خود ادامه می‌دهند.
محمد بیاتیان با اشاره به عملکرد خودروسازان بعد از تحریم علیه صنعت خودروسازی کشور به خانه ملت تصریح کرد: بزرگان نظام همیشه اعلام کرده‌اند تحریم‌ها برای ما نعمت است، اما به‌شرط این‌که براساس برنامه‌ریزی حرکت کنیم. نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم صنعت خودروسازی می‌تواند یک فرصت خوب برای این صنعت باشد تا خودروسازان به این فکر بیفتند قطعاتی را بومی‌سازی کنندکه در گذشته از خارج وارد می‌کردیم و حتی به‌سمت تولید خودرو بومی برویم.
بیاتیان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مذاکره خودروسازان داخلی با چینی‌ها برای واردات قطعه از این کشور گفت: واردات قطعه از چین پل لرزانی است که آینده آن مشخص نیست؛ به‌طوری که هر لحظه ممکن است تحریم‌ها تشدید شود و باز شاهد وضعیت نابسامان در بازار خودرو باشیم. او ادامه داد: «به‌نظر می‌رسد ما باید سرمایه‌گذاری کنیم و قطعات را
در داخل کشور بومی‌سازی کنیم که اگر خط تولید قطعه در کشور راه‌اندازی شود اطمینان بیشتری در پی خواهد داشت.»
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: «بحث استانداردبودن قطعات چینی باید در مبدا که کشور چین است تایید و سپس وارد شود نه این‌که این قطعات وارد شود سپس سازمان استاندارد اعلام کند قطعات کیفیت ندارند.»
بیاتیان با اشاره به این‌که واردات قطعه از چین در کوتاه‌مدت می‌تواند مفید باشد، تصریح کرد: «اما موضوع اصلی این است که در جهت بومی‌سازی سرمایه‌گذاری شود؛ در این شرایط علاوه بر این‌که ارزش افزوده ایجاد می‌شود ارز از کشور خارج نمی‌شود، از ساخت قطعات در داخل اطمینان لازم وجود دارد و اشتغال نیز ایجاد خواهد شد.»
عضو هیات‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان درباره راهکار برون رفت از شرایط تحریم صنعت خودروسازی با بیان این‌که اگر وابستگی داخل به خارج را قطع کردیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، تاکید کرد: «برای دورزدن تحریم‌ها باید روی پای خود بایستیم، اما به‌دلیل این‌که به واردات وابسته هستیم، هر لحظه ممکن است دچار ضرر و زیان شویم.»
به‌هرروی چه از سر ناچاری و تنها راه باقیمانده، چه انتخابی که سرنوشت آن معلوم نیست، خودروسازان ایرانی رو به آسیای شرقی کرده‌اند تا بتوانند بحران تولید خودرو را که ماه‌هاست بر این صنعت انحصاری و مورد علاقه دولت سایه انداخته دور کنند و شاید بتوانند آرامش را به بازاری بازگردانند که به‌دلیل کاهش تولید در دام گرانی و دلالی افتاده است؛ اقدامی که از سویی بازگشت به گذشته و مونتاژکاری معنا می‌شود و از سوی دیگر دورزدن تحریم و قدم‌گذاشتن در راهی که به تعطیلی صنعت خودروسازی منجر نشود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر