بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۹
کد خبر : ۱۰۲۷۴۴
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر انتشار دو نامه شفاف‌سازی تن به افت گسترده داد، اما حمایت حقوقی‌ها از دو نماد هلدینگ خلیج فارس و مخابرات موجب شد شاخص کل مثبت باقی بماند.

در بازار دیروز، معامله‌گران مجددا با چالش شاخص کل بورس و نحوه محاسبه آن مواجه بودند؛ نحوه محاسبه عجیب شاخص کل بورس موجب شده است بازدهی شاخص نسبت به بازار و شرایط آن تناسبی نداشته و از این نظر مشکلات فراوانی برای فعالان بازار سرمایه و مدیران سرمایه گذاری پدید آورده است .چالش انحراف معنا دار بازدهی شاخص و بازدهی واقعی بازار به ویژه در مقایسه بازدهی شاخص و بازدهی صندوق شاخصی بانک کارآفرین که برای حصول بازدهی بازار و شاخص طراحی شده و دارایی آن با دارایی بازار متقارن است، به شدت بیشتری به چشم می‌خورد. براساس آمار در محدوده‌های زمانی ماه اخیر، سه ماهه و شش ماهه اخیر بازدهی شاخص به ترتیب 8/8 درصد، 8/27 درصد و 8/57 درصد گزارش شده است. این در حالی است که بازدهی صندوق شاخصی در این مقاطع زمانی به ترتیب 5/7 درصد، 8/21 درصد و 3/49 درصد بوده که عملا نشان‌دهنده وجود انحراف مثبت در شاخص است. در کنار مشکل ساختاری شاخص دیروز بازار با دو گزارش شفاف‌سازی مواجه شد؛ در نخستین گزارش، پتروشیمی خارک طی نامه‌ای خبر از افزایش نرخ خوراک گاز مصرفی خود داده است. «شخارک» که پیش از این نرخ گاز ترش را با 5/9 سنت به ازای هر متر‌مکعب و با ارز مبادلاتی دریافت می‌کرده براساس ابلاغیه دریافتی از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت باید با نرخ هر متر‌مکعب 7/13 سنت با نرخ ارز مبادلاتی در محاسبات خود لحاظ كند.
به دلیل عطف به ماسبق بودن این ابلاغیه، افزایش نرخ مذکور از اول مهر 91 اعمال خواهد شد و طبق اعلام شرکت این اتفاق باعث کاهش 1393 ریالی در سود خالص هر سهم در سال مالی 92 خواهد شد. انتشار این اطلاعیه در شرایطی صورت می‌گیرد که اولا دوره مسوولیت مدیران قبلی نفت پایان یافته و قطعا این نوع تصمیم‌ها صرف نظر از مشکلات محتوايي نیازمند تصمیم مدیران جدید و همچنین مجلس شورای اسلامی است. در همین حال این گزارش یک تناقض نیز در خود دارد چرا‌ که گاز مصرفی پتروشیمی خارک، گاز ترش بوده و از این نظر در صورتی که 7/13 سنت برای آن منظور شود، گاز شیرین واحدهای پتروشیمی دیگر بايد در نرخ 10سنت محاسبه شود. این درحالی است که شفاف‌سازی شرکت‌های پتروشیمی دیگر در هفته‌های گذشته بر نرخ 13سنت برای آن واحدها دلالت داشته است و از این رو به نظر می‌رسد این گزارش در آینده نیازمند بررسی بیشتر خواهد بود. به ویژه آنکه ساعتی پس از انتشار گزارش نماد پتروشیمی خارک متوقف شد که دلیل آن نامشخص است.در همین حال دیروز مپنا نیز با انتشار یک گزارش شفاف‌سازی به صف فروش رفت که البته این صف فروش جمع آوری شد. مدیر‌عامل این شرکت طی نامه‌ای خطاب به رییس اداره نظارت بر ناشران بورس اعلام كرده که مطابق با آخرین اطلاعیه منتشر شده در مرداد سال جاری، پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال مالی مورد بررسی تغییری نکرده و هیچ قرارداد جدید یا اتفاقی که باعث افزایش یا کاهش سودآوری شرکت شود، روی نداده است.
انتشار این اطلاعیه در سامانه کدال باعث شد مپنا از روند مثبت چندین روز گذشته خود تغییر موضع داده و شاهد تشکیل صف فروش در نماد خود باشد. این در حالی است که در چند روز اخیر سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا از زیر‌مجموعه‌هاي مپنا نیز عرضه‌های سنگینی در این نماد شکل داده است.
در کنار تحولات رخ داده بازار دیروز نگاهی به بیرون بازار داشت؛ جایي که معرفی کابینه دکتر روحانی با استقبال کارشناسان مواجه شده است. هر‌چند تردیدهایي در مورد برخی از وزرای پیشنهادی دولت مطرح شده است اما احتمال دریافت رای اعتماد کل کابینه در مجلس وجود دارد. در این بخش علاوه بر امتیاز حضور مهندس نعمت‌زاده و مهندس زنگنه در دو وزارت اقتصادی مهم کابینه حضور دکتر طیب نیا در وزارت اقتصاد نیز از نظر بازار بسیار مهم است. دکتر طیب نیا دارای مطالعات ویژه‌ای در مورد تورم است و هر 5 کتاب وی در مورد تورم نگاشته شده است. برخی از نظرات دکتر طیب‌نیا در مورد وضعیت اقتصاد کشور اخیرا در مقاله وی در سایت خبرآنلاین نگاشته شده است. وزیر احتمالی اقتصاد در این مقاله خاطر‌نشان کرده است تلاش برای کاهش نرخ تورم تا سطح تک رقمی، یک باید جدی برای اقتصاد ایران است. از این طریق علامت دهی نرخ سود بانکی نیز به سمت درست چرخش خواهد کرد. بازده فعالیت‌های مولد معقول خواهد شد و با حفظ روند نزولی نرخ تورم و کاهش انتظارت تورمی جامعه، تب و تاب بازارهای موازی به خصوص ارز پایین خواهد آمد.
همچنین ضمن حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و اصلاح نرخ‌های مرتبط با پایه‌های تولیدی ضمن افزایش رونق اقتصادی، درآمدهای مالیاتی دولت هم افزایش می‌یابد. این اصلاح مالیاتی و نیز اخذ مالیات از بخش‌هایی که فرار مالیاتی دارند و افزایش فشار مالیاتی بر بخش‌های غیرمولد، مسیر گذر از رکود فعلی را هموار خواهد کرد.
در بخش ديگري از اين مقاله تصريح شده است: در بعد جریان خصوصی‌سازی نیز ضروری است تا پرونده‌های مفتوحی همچون سهام عدالت تعیین تکلیف شوند. به هر حال این طرح فروش اقساطی سهام به مردم بوده ولی به صورت واگذاری بلاعوض سهام القا شده است. گذشته از این، باید روند واگذاری مورد بازنگری قرار گیرد تا بازیگر اصلی در واگذاری‌ها بخش خصوصی باشد. در این روند، مقابله با انحصار نیز از اهمیت ویژه برخوردار است. در مجموع برای خروج از رکود و نیز پایان دادن به عدم توازن‌های جدی در اقتصاد ایران، اجرای همساز این سیاست‌ها گریزناپذیر است، حرکت به سمت تثبیت نرخ تورم تک رقمی، اصلاح رونق آفرین قانون مالیات‌ها، پررنگ‌سازی نقش آفرینی بخش خصوصی، آزادسازی قیمت‌ها در چارچوب اجرای اندیشیده شده  قانون هدفمندی یارانه‌ها، رشد رقابت پذیری و کاهش مداخله دستوری دولت در اقتصاد، انتظار می‌رود در چارچوب این تفکر سیاست‌های پولی و بانکی و همچنین خصوصی‌سازی و مالیاتی مورد بازبینی قرار گیرد.
در بازار دیروز خبرهای اولیه از پذیرش دو هلدینگ در بازار خبر داد. براساس این خبرها هلدینگ سیمانی با عنوان شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان و هلدینگ کاشی با عنوان شرکت صدر تامین در بورس پذیرش شدند. 
به گزارش «سنا» معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اعلام این خبر گفت: هلدینگ سیمانی شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان با سرمایه 2500 میلیارد ریال در بورس پذیرش شده اند.
وی درباره دیگر هلدینگ پذیرش شده در بورس گفت: شرکت صدر تامین که هلدینگ کاشی نیز پذیرش شده و بعد از ثبت نزد سازمان بورس مقدمات درج آن انجام می‌شود.
عربی درباره دیگر شرکت‌های پذیرش شده در بورس گفت: شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین وابسته به شستا و نفت سپاهان دو شرکت دیگری هستند که پذیرش آنها انجام گرفته وبعد از ثبت در سازمان درج می‌شوند.
معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره زمان عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس اظهار كرد: در صورتی‌که همه کارها از قبیل ثبت نزد سازمان، انتشار اطلاعیه صورت‌های مالی به موقع انجام گیرد پیش‌بینی می‌شود دو شرکت دارویی تامین و نفت سپاهان تا پایان مرداد ماه عرضه شود.
عربی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها از بازار فرابورس به بازار دوم بورس منتقل شده است.
در بازار دیروز در گروه نفتی دو نماد نفت پارس و نفت بهران به تابلو بازگشتند که هر دو شرکت با استقبال مناسب بازار همراه شدند. دیروز شرکت نفت پارس با سرمایه‌ای معادل 25 میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 بر اساس عملکرد واقعی دوره 3 ماهه، مبلغ 2263 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی موفق به تحقق 36 درصد از آن شده است.
در همین حال شرکت 60 میلیارد تومانی نفت بهران در آخرین اطلاعیه خود پیش‌بینی  سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند 92 بر اساس عملکرد واقعی دوره 3 ماهه را 3953 ریال اعلام کرده است.
«شبهرن» که در دوره 3 ماهه مورد بررسی موفق به پوشش 29 درصد از این مبلغ شده در گزارش اخیر خبر از تعدیل مثبت نزدیک به 34 درصدی عایدی خالص هر سهم داده است.
در گروه پتروشیمی دیروز دو هلدینگ نفت و گاز تامین و خلیج فارس با رشد قیمت و حتی صف خرید مواجه شدند که همین امر نیز از جو منفی گروه پتروشمی کاست. در این گروه، دیروز پتروشیمی اصفهان با رد گفته‌های معاون وزیر نفت مبنی بر متوقف شدن ارسال خوراک مورد نیاز این واحد پتروشیمی به علت بدهی به پالایشگاه اصفهان اعلام کرد: پتروشیمی اصفهان بدهکار نیست، طلبکار است.
به گزارش ایسنا، پتروشیمی اصفهان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ماهان با ارسال توضیحاتی پیرامون متوقف شدن خوراک دریافتی از سوی پالایشگاه اصفهان اظهار کرد: پس از واگذاری سهام به بخش خصوصی رفتار دولت نسبت به این شرکت تغییر کرده و هر بار به بهانه‌های مختلف خوراک مورد نیاز این واحد پتروشیمی توسط شرکت پالایش نفت اصفهان به ‌عنوان تامین‌کننده خوراک متوقف شده است.
در گروه مالی، بیمه آسیا برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 براساس عملکرد واقعی دوره 3 ماهه مبلغ 81 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده است.
«آُسیا» در دوره مورد بررسی موفق به تحقق 23 درصد از حق بیمه صادره و درآمد حق بیمه، 20 درصد از هزینه خسارت و 28 درصد از سود خالص هر سهم شده است. این شرکت بیش از 64 درصد از خسارت پرداختی را به بیمه‌های ثالث، مازاد و سرنشین تخصیص داده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص کل به‌رغم جو ضعیف بازار با 151واحد رشد به 57هزار و 415واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به 275میلیارد تومان رسید که 46/11 درصد آن را معامله 57میلیون سهم مپنا تشکیل داد. از 278نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 160نماد با کاهش قیمت و 113نماد با رشد مبادله شدند و ساير نمادها نيز بدون تغيير قيمت بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر