بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۲
کد خبر : ۱۰۳۰۲۰
به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در حالي عصر روز يکشنبه 13 مردادماه و در پايان مراسم تحليف خود اسامي وزراي پيشنهادي کابينه يازدهم را به هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي تقديم کرد که وکلاي ملت طبق آئين‌نامه داخلي مجلس يک هفته فرصت بررسي به صلاحيت وزراي پيشنهادي را دارند.

در اين رابطه ماده 205  قانون آيين‌نامه داخلي مجلس تصريح مي‌کند « یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالى تشکیل می‌‏گردد. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت».

از اين جهت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از صبح روز دوشنبه  21 مردادماه  همزمان با يکصد و بيست و دومين جلسه علني مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت يازدهم را اغاز خواهند کرد.

در خصوص چگونگي انجام راي اعتماد به وزراي پيشنهادي ماده 206 آئين‌نامه داخلي مجلس تصريح مي‌کند «قبل از تشكيل اولين جلسه بررسى برنامه‏‌هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هيأت وزيران، نمايندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول كلى و تركيب هيأت وزيران و نيز نمايندگان مخالف و موافق هريك از وزيران به تفكيك برنامه و هر وزير در برگه‏‌هاى جداگانه يا دستگاه الكترونيك ثبت نام ‌مي‌نمايند.

هريك از نمايندگان حق دارند تمام يا قسمتى از وقت خود را دراختيار نماينده ديگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هيأت وزيران، رئيس جمهور برنامه دولت را تشريح و ضمن معرفى وزيران از تركيب هيأت وزيران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس بررسى برنامه دولت و تركيب هيأت وزيران را با اظهارات پنج نفر از نمايندگان مخالف و پنج نفر از نمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك نفر مخالف و يك نفر موافق و هر كدام براى مدت پانزده دقيقه انجام خواهد داد.

رئيس جمهور يا كسانى كه او تعيين خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ مي‌‏دهند. مجموع مدت نطق اوليه رئيس جمهور و دفاعيات اخير دو و نيم ساعت خواهد بود. درپى اظهارات و دفاعيات رئيس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحيت هريك از وزيران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود.

 درمورد هر وزير دو نفر از نمايندگان مخالف و دو نفر ازنمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك نفر مخالف و موافق هركدام براى مدت پانزده دقيقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزير و در صورت صلاحديد رئيس جمهور به مدت سى دقيقه براى دفاع از برنامه و صلاحيت وزير مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تك تك وزيران به ترتيب حروف الفباى وزارتخانه به همين شيوه انجام مي‌گيرد، رئيس جمهور مي‌‏تواند با استفاده از وقت وزيران در پايان و به‏ طور يكجا از آنان دفاع نمايد. پس از آن رأى‏گيرى به عمل مى‏آيد و شمارش و اعلام نتيجه آراء پس از رأى‏گيرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات كتبى نمايندگان در طول مدتى كه برنامه دولت مطرح است ازطريق رئيس مجلس به رئيس جمهور يا وزير مربوط داده خواهد شد.

تبصره 1- در موارد معرفى يك يا چند وزير (كمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اوليه رئيس جمهور به مدت يك-ساعت بدون بحث در كليات برنامه‏‌ها و تركيب هيأت‏ وزيران تنها در مورد برنامه‏‌ها و صلاحيت وزيران پيشنهادى به ‏ترتيب فوق‌‏الذكر اقدام خواهد شد.

تبصره 2- چنانچه مجلس به يك يا چند وزير رأى اعتماد نداد و يا وزارتخانه‌اي به هردليل وزير نداشته باشد رئيس جمهور موظف است با رعايت اصل يكصد و سى و پنجم (135) قانون اساسى حداكثر قبل از سه ماه فرد يا افراد ديگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نمايد.

طبق گفته حجت‌السلام سيد محمد حسن ابوترابي‌فرد نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي روزهاي دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه تنها دستور جلسات علني انجام راي اعتماد به مجلس خواهد بود.

همچنين ضرغام صادقی نماینده شیراز در این زمینه به باشگاه خبرنگاران گفت: رای اعتماد به وزار دو روز به طول خواهد انجامید و اگر وزیری مخالف نداشته باشد موافق نیز صحبت نخواهد کرد بنابراین احتمالا کارها سریعتر انجام شود.

بنابراين اگر روال به اين شرح باشد که گفته شد انجام راي اعتماد به وزراي پيشنهادي احتمالا در طول سه روز به سرانجام خواهد رسيد، اما نکته‌اي که در اين بين خودنمايي مي‌کند صرف زمان زياد براي استماع مخالفان برخي وزرا خواهد بود چرا که در اين صورت احتمال افزايش زمان انجام راي اعتماد به وزراي پيشنهادي قوت خواهد گرفت.

اضافه مي شود، در پایان مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران، فهرست اسامی وزیران پیشنهادی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد که بر اساس آن اسامی ذیل به عنوان وزیران پیشنهادی معرفی شدند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزارت کشور

محمود حجتی، وزارت کشاورزی

علی طیب‌نیا، وزارت اقتصاد

سید محمود علوی، وزارت اطلاعات

حمید چیت‌چیان، وزارت نیرو

بیژن نامدارزنگنه، وزارت نفت

حسین دهقان، وزارت دفاع

علی ربیعی، وزارت کار، تعاون و رفاه

عباس آخوندی، وزارت راه و شهرسازی

محمدعلی نجفی، وزارت آموزش و پرورش

جعفر میلی‌منفرد، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مسعود سلطانی‌فر، وزارت ورزش و جوانان

محمد جواد ظریف، وزارت خارجه

حجت الاسلام مصطفي پورمحمدی، وزارت دادگستری

علی جنتی، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی

محمود واعظی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمدرضا نعمت زاده، وزارت صنعت، معدن، تجارت
اشتراک گذاری :
ارسال نظر