بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۴
کد خبر : ۱۰۳۷۶۳
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران یک روز پس از رکورد‌شکنی تاریخی خود و عبور از مرز 60هزار واحد، دیروز شاهد افت قيمت‌ها و بازگشت به محدوده 59 هزار واحدی داد.
در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد افزایش عرضه‌ها به دلیل عبور شاخص از مرز تاریخی، نزدیکی پایان ماه و فشار به معامله‌گران اعتباری و توقف ناگهانی نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران بودند.این سه عامل موجب شد بازار با عرضه‌های سنگینی مواجه شده و در نهایت تن به افت 471 واحدی دهد تا شاخص بار دیگر به زير60هزار واحد بازگردد.
 برخی از کارشناسان بازار، زیان معامله‌گران از بازگشایی نماد پالایشگاه تهران در روز شنبه و توقف مپنا با اعلام «بررسی اطلاعات شرکت» را دلیل کاهش انگیزه معامله‌گران می‌دانند از دیدگاه این گروه رشد نماد مپنا و حضور خریداران اعتباری در این نماد موجب شده است با توقف نماد در آخرین روزهای کاری ماه، بازار با عرضه‌های سنگین برای تامین نیاز نقدینگی خریداران این سهم نیز مواجه شود که همین امر به افت بازار انجامیده است.
 در همین حال بلاتکلیفی سهامداران با نمادهای بسته نیز که همچنان گروه پالایشگاهی و پتروشیمی را تحت فشار قرار داده است نیز بر انگیزه معامله‌گران بی تاثیر نبوده است. هرچند اعلام انتقال 25درصد سهام پتروشیمی شیراز به هلدینگ نفت و گاز پارسیان شانس بازگشایی این نماد را افزایش داده است تا سرانجام پارسان نيز به تابلو بازگردد.
در بازار دیروز تحولات دولت جدید همچنان با دقت از سوی معامله‌گران دنبال می‌شد. در تحولات سیاسی پس از معارفه دکتر ظریف به عنوان وزیر خارجه دیروز اعلام شد: کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مکالمه‌ای تلفنی موافقت کردند که به زودی با یکدیگر دیدار کنند. کاترین اشتون در بیانیه‌ای که در این مورد صادر شده، بر لزوم گفت‌وگوهایی که سریعا به نتیجه‌ای اساسی منتهی شود تاکید کرده است. در همین حال دیروز علی ربیعی وزیر تعاون، رفاه و کار در مصاحبه‌ای از برنامه این وزارتخانه برای فعال کردن شستا خبر داد.
وي گفت: در حال طراحی پرتفوی جدیدی برای شستا هستم که سهم صنایع زیانده در آن به سرعت کاهش یابد. باید به سمت صنایع سودده حرکت کنیم و به سمت سرمایه‌گذاری در بورس برویم. بررسی‌های من نشان می‌دهد که اگر ما به سمت پس انداز برویم به کارگر زیان زده ایم
 چون نرخ بهره بانکی حداکثر 20 درصد است و این سپرده بانکی و مجموع سود آن، 20 سال بعد که کارگر بازنشسته شود، کفاف پرداخت حقوق او را نمی دهد. ولی ما باید به سمت سوددهی بیشتر حرکت کنیم و مطابق نتایج به دست آمده از بررسی‌های اخیر باید  نرخ سود بالای 35درصد را از فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایمان کسب کنیم تا کفاف هزینه‌های فعلی تامین اجتماعی را بدهد.
در بازار دیروز گروه پتروشیمی همچنان برای در اختیار داشتن صدر بازار تلاش کرد هر چند با خروج مپنا از بازار در گروه تجهیزات نمادهای دیگر این گروه از جمله حفاری شمال، ماشین‌سازی اراک و آذراب با رشد قیمتی همراه شدند.
 در گروه غذایی دیروز احتمال بازگشت به ارز مرجع 1226 تومانی، بازار را با سردرگمی مواجه کرده است. دیروز مجید‌رضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با بیان این که در حال حاضر تنها راه جلوگیری از افزایش قیمت ارزاق عمومی همان اختصاص ارز 1226 تومانی به واردات این کالاها است، اظهار کرد: ادامه اختصاص ارز 1226 تومانی به واردات کالاهای اساسی تدبیری استراتژیک به بی تدبیری‌های قبلی است ولی اینکه این موضوع باعث کسری بودجه دولت می‌شود یا خیر، موضوع دیگری است.
وی ادامه داد: واردات کالاهای اساسی با ارز 1226 تومانی تا پایان امسال ادامه پیدا می‌کند ولی اینکه این کار درست است یا خیر باید بگوییم که ما همواره معتقد به تک نرخی شدن ارز بوده‌ایم.
در گروه پتروشیمی دیروز، اکثر نمادها همچنان با توجه به امیدواری به تصمیم‌های منطقی دولت جدید با رشد قیمت همراه شدند. 
در این گروه، شرکت پتروشیمی فارابی با 5 میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 براساس عملکرد واقعی دوره 3 ماهه مبلغ 3221 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی موفق به تحقق 34 درصد از آن شده است.
این شرکت در خرداد ماه سود هر سهم در سال مالی 92 را مبلغ 2432 ریال پیش‌بینی کرده بود که در گزارش قبلی با تعدیل مثبت 32 درصدی آن را به 3221 ریال افزایش داد و علت افزايش سود ناويژه را بالا بودن نرخ فروش نسبت به بهاي تمام شده دوره که ناشي از حذف خريد نسيه، افزايش درآمد‌هاي عملياتي را به دليل افزايش نقل و انتقال کالا و مازاد بر مبلغ قرارداد و کاهش هزينه‌هاي مالي ناشي از عدم دريافت تسهيلات مالي پيش‌بيني شده اعلام کرده است.
در گروه فلزی دیروز، بهزاد لازمی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرب و روی ایران در اطلاعیه‌ای خطاب به مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار كرده است: شرکت ملی سرب و روی ایران در حال حاضر تنها تولید کننده مجاز فلز سرب از ماده معدنی در ایران است که براساس آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا (کوره کالدو) طراحی، ساخته و نصب شده و در طراحی آن که عملا از کارخانه‌هاي مشابه در اروپا الگوبرداری شده، همه استانداردهای لازم در نظر گرفته شده است.
در کشور سوئد کارخانه‌هاي تولیدی سرب (گروه بولیدن) با استانداردهای مشابه، در نزدیکی شهرها یا بعضا در داخل آن احداث شده است. این مهم موید رفع آلاینده‌های احتمالی در هر صورت و با بکارگیری تدابیر فنی و تکنولوژیک است.
با توجه به اعلام مصوبه نهادهای مسوول استان براساس تقویم زمانی جابه‌جا‌یی کارخانه سرب و روی، از تاریخ 22 مردادماه به مدت یک‌سال جهت انتقال کارخانه مهلت در نظر گرفته شده است که در صورت عدم انجام اقدامات لازم در این زمان از سوی مدیران شرکت، باید نسبت به تعطیلی واحد سرب کارخانه اقدام صورت می‌گرفت.
بنابراين تعطیلی موقت شرکت از سوی استانداری در 23 مردادماه و درست یک روز پس از ابلاغ مهلت، مغایر با مصوبه نهادهای مسوول بوده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن 244میلیارد تومان سهام  معامله شد که 9درصد آن را معامله 58میلیون سهم تاپیکو تشکیل داد. از 274نمادی که روی تابلو رفتند نیز 178 نماد با افت قیمت و 90 نماد با رشد همراه شدند و ساير نماد‌ها بدون تغيير قيمت بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر