بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر : ۱۰۴۲۲۹
 رییس هیات مدیره شرکت زرین معدن آسیا از راه‌اندازی دومین کارخانه شمش سرب از کنسانتره توسط گروه صنعتی زرین معدن آسیا با بهترین تکنولوژی روز دنیا خبر داد تا به واسطه راه‌اندازی این کارخانه، ضمن تامین نیاز داخلی، صادرات این محصول نیز انجام شود.
ابراهیم جمیلی اظهار كرد: صنعت سرب و روی با توجه به پتانسیل‌های موجود کشور و وجود معادن بزرگی چون معدن مهدی‌آباد و انگوران هنوز نتوانسته در بازار سرمایه آن طوری که باید مورد توجه قرار گیرد که بر این اساس در نظر داریم به منظور آشنایی بیشتر بازار سرمایه با صنعت سرب و روی همایشی را در این زمینه برگزار کنیم. به گفته وی، قطعا شرکت زرین معدن آسیا با برگزاری این همایش می‌‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری زیادی در صنعت سرب و روی کشور شود. وی با اشاره به فعالیت رو به رشد صنعت سرب و روی در 15 سال گذشته، از این صنعت به عنوان یک صنعت سود آور یاد کرد که می‌‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کند، در این راستا بايد همه در ادامه رشد این صنعت کمک و همراهی کنند.
 جمیلی با تاکید بر لزوم اهمیت بیشتر به صنعتی که ماده معدنی را فرآوری می‌‌کند و ارزش افزوده خوبی را به ماده معدنی می‌‌دهد، شرایط بازار بین‌المللی این صنعت را تقریبا مناسب ارزیابی کرد، به طوری که به موجب پیش‌بینی‌های انجام شده برای 2013 این صنعت نوسان زیادی نخواهد داشت. این در حالی است که نوسانات خاص قیمت ارز در داخل کشور سبب شده تولید‌کننده، مصرف‌کننده و صادر‌کننده قادر به برنامه‌ریزی لازم در این زمینه نباشند. وی در این میان به افزایش ظرفیت تمام تولید‌کنندگان فعال در این صنعت در چند سال گذشته در حالی اشاره کرد که سرمایه‌گذاری جدید هم برای تولید و هم برای صادرات اصولا در بازار سهام شرایط خاص خود را دارد.
 رییس هیات مدیره شرکت زرین معدن آسیا از خاک معدن انگوران به عنوان مهم‌ترین دغدغه صنعتگران سرب و روی نام برد که متاسفانه همواره دراین زمینه یکسری تصمیمات غيرکارشناسی اتخاذ شده است تا یک شوک منفی به بازار وارد می‌‌شود. جمیلی با تاکید بر پرهیز از اتخاذ تصمیمات احساسی، اظهار امیدواری کرد که باید با تعامل ضمن حفظ منافع دولت، چرخ صنعت را بچرخانیم.
وی در این میان از تشکیل کنسرسیوم پیشگامان معدن مهدی آباد در صنعت سرب و روی به واسطه حضور و همراهی دو شرکت بزرگ خارجی از نظر ماشین‌آلات و تکنولوژی به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای رشد صنعت سرب و روی کشور یاد کرد. به گفته این فعال در صنعت سرب و روی، تعداد زیادی از واحدهای تولید‌کننده شمش روی در این کنسرسیوم حضور دارند که با توجه به توانمندی شرکت پیشگامان از نظر سرمایه‌گذاری و تکنیکی، شرکت زرین معدن آسیا که راهبری این کنسرسیوم را دارد طی سال‌های گذشته نشان داده که از نظر توانمندی و ساختن واحدهای تولیدی کارهای بزرگی انجام داده و جمع این گروه در تشکیل کنسرسیوم جدید، مزیت‌های صنعت سرب و روی کشور را افزایش خواهد داد. در این میان وی به وجود بیش از 80 کارخانه تولیدی در این صنعت با ظرفیت‌های مختلف اشاره کرد که بر این اساس نزدیک به 450 هزار تن توان تولید شمش روی و نزدیک به 100 هزار تن توان تولید شمش سرب در کشور مهیا است. وی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت کامل کشور بیش از دو میلیون تن ماده معدنی مورد‌نیاز است که کمبود خاک به عنوان ماده اولیه معدنی مورد نیاز سبب شده فاصله زیادی برای تکمیل این ظرفیت داشته باشیم.
 جمیلی با بیان اینکه همه به غیر از معدن انگوران فکر می‌‌کنند، افزود: این امر هم می‌‌تواند معادن کوچک را فعال کند هم می‌‌تواند معدن مهدی‌آباد که تاکنون بلاتکلیف مانده را به فعالیت جدی وا دارد؛ بر این اساس امیدواریم که همه همکاری کنند تا از ظرفیت‌های ایجاد شده بهتر بتوانیم بهره‌برداری کنیم. وی در مورد ذخاير معدن انگوران ابراز كرد: ذخاير این معدن حدود 10 تا 11 میلیون تن باقی است که از این مقدار حدود 5/4 میلیون تن ماده معدنی سولفوره است، اما با توجه به ذخیره حدود 200 میلیون تنی معدن مهدی آباد که از این ذخیره حدود 70 میلیون تن آن اکسیده و حدود 130 میلیون آن تن سولفوره است، می‌‌تواند سال‌ها فکر صنایع معدنی سرب و روی را از بابت تهیه ماده اولیه آسوده سازد.
 وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در معدن مهدی آباد، ادامه داد: استفاده از خاک معدن معدی آباد به آسانی معدن انگوران نیست، ولی باید تلاش‌ها را به کار بندیم تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید از این ثروت خدادادی بهترین بهره را ببریم. رییس هیات مدیره شرکت زرین معدن آسیا با بیان اینکه نبايد به دنبال مالکیت معدن مهدی‌آباد بود، از معدن مهدی آباد به عنوان معدن بزرگی یاد کرد که باید در اختیار دولت باشد مگر آنکه با تصویب قانونی از سوی مجلس معادن بزرگ از قابلیت واگذاری برخوردار شوند. بنیانگذار زرین معدن آسیا با بیان اینکه شاید ظرفیت‌های ایجاد شده از سوی این گروه برای خیلی‌ها قابل باور نباشد، تصریح کرد: تلاش ما بر آن بوده که ماده اولیه شرکت‌های تولید شمش روی را تامین کنیم بر این اساس بیشترین سرمایه‌گذاری در صنعت فلوتاسیون انجام شد.
جمیلی تاکید کرد: تلاش ما بر این است که ماده معدنی تبدیل به کنسانتره شود تا قیمت تمام شده شمش کاهش یابد: بر این اساس هم اکنون این گروه ماده اولیه نزدیک به 60 واحد تولید شمش روی را تامین می‌‌کند. این فعال در صنعت سرب و روی، از این صنعت به عنوان یک صنعت مادر نام برد و استفاده از فلز روی در صنایع گالوانیزه و خودروسازی و استفاده از فلز سرب در باتری‌سازی را به عنوان مسائلی نام برد که به راحتی از میان نمی رود. وی ادامه داد: تلاش دنیا استفاده بهینه از این دو فلز اساسی است، ضمنا باید به خاطر داشته باشیم که نقره هم همراه این دو فلز در کنسانتره‌ها موجود است که یک فلز با ارزش و قیمتی است و استفاده‌های گوناگون صنعتی تزئینی دارد.
 وی تصریح کرد: به همین خاطر چشم‌انداز صنعت بسیار خوب ارزیابی می‌‌شود؛ البته این تنها نظر من نیست و هر کسی می‌‌تواند با مراجعه به سایت‌های گوناگون از نزدیک با اخبار این صنعت در دنیا آشنا شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر