بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۵
کد خبر : ۱۰۵۲۳۶
 رویای تداوم روزهای خوش در بازار سهام دیری نپایید که با کابوس جنگ از هم پاچید. دو هفته‌ای می‌شود که خواب راحت بر چشمان سهامداران نیامده و این گروه آشفته از روزهای سخت شاهد سقوط قیمت‌ها هستند تا جایی که دماسنج بازار که روزی در سودای فتح قله ۷۲هزار واحدی بود این روزها هر لحظه شاهد دورشدن از اوج است.  انتخاب گزینه احتیاط در بازار منجر به کاهش نقدینگی و بیماری ضعف عمومی در پیکره بورس شده است؛ بیماری که درصورت عدم مداوا، مزمن شده و خطرات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.  اما چه شد که بورس دچار ضعف عمومی شد؟
شرایط که خوب بود و سرمایه‌گذاران هر روز سرخوش از سودهای بی‌شمار، پول‌های بیشتری را روانه زیر پل حافظ می‌کردند!!!  افزایش ریسک سیستماتیک به دلیل تحولات سیاسی منطقه از مهم‌ترین عواملی است که کارشناسان برای افت بازار مطرح می‌کنند اما به‌راستی رشد بازار سهام ما آنقدر مستحکم نبود که با تلنگری از هم بپاشد؟  این روزها، همان روزهایی است که از مدت‌ها قبل کارشناسان قدیمی و خبره بازار پیش‌بینی می‌کردند و هشدارش را داده بودند.
 آنها گفته بودند که رشد بی‌محابای بازار متاثر از چشم‌انداز روزهای خوب، دلیل محکمی نیست و این عدم‌استحکام بی‌تردید با تلنگری از هم می‌پاچد. سرمایه‌گذارانی که تا دیروز به طمع سودهای بادآورده در چهارراه استانبول در حال چانه‌زنی با دلالان سکه و ارز بوده، امروز پولی را با خود به تالار حافظ آورده‌اند که به‌طور قطع انتظار دریافت سودی بادآورده دارد و با کوچک‌ترین دغدغه و نگرانی، عطای این بازار را به لقایش می‌بخشد.
 پیران و خبرگان بازار گفته بودند که نقدینگی‌های جدید یاران وفاداری نیستند اما در آن دوران گوش شنوایی نبود تا به امروز رسیدیم که این گروه به بهانه ترس از جنگ و به طمع رشد بازارهای رقیب، کوله‌بارشان را بر دوش گذاشته و از بازار حافظ خداحافظی هم نکردند.  بر همین اساس است که کارشناسان می‌گویند افزایش تنش‌ها در منطقه بهانه‌ای شد برای اصلاح قیمت‌ها در بورس که از مدت‌ها پیش بر لزوم آن تاکید شده بود و معامله‌گران نیز ورود بازار به فاز اصلاحی را پذیرفته‌اند.  
به‌این ترتیب دومین هفته متوالی منفی در بورس تهران رقم خورد تا بازدهی بازار از ابتدای سال نیز به سطح 53‌درصد عقب‌نشینی کند. سهام گروه‌های شاخص بازار اعم از بانک‌ها، پیمانکاران و مخابرات وضعیت نامساعدی داشتند و شرکت‌های شاخص در این صنایع بعضا افت‌های دورقمی به لحاظ‌درصدی را در هفته گذشته به ثبت رساندند.  روند نزولی بازار باعث شد تا در پایان هفته گذشته بازدهی این بازار به یک‌درصد برسد و دماسنج بازار نیز در مدار ۵۸‌هزار واحدی به‌کار خود پایان دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر