بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
مدیر مالی شرکت سیمان بهبهان عنوان کرد:

اما و اگرهای موجود بر سر راه سودآوری "سبهان"

در مقابل تداوم این روند صعودی سودآوری به دلیل بروز مشکلات و محدودیت هایی در فرآیند صادرات محصولات همچون عدم صدور گواهینامه از سوی عراق برای بازرگانان این کشور به منظور واردات سیمان از ایران و نیز بروز برخی تحولات سیاسی منطقه ای مواجه و صادرات محصولات طی خرداد و تیر ماه سال جاری با توقف 15 روزه مواجه شد. البته این مانع بعد از مدت کوتاهی رفع گردید.
کد خبر : ۱۰۵۲۵۴
افزایش نرخ فروش سیمان از سوی انجمن گروه سیمانی در وهله اول موجب تعدیل مثبت سود برآوردی سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 92 شرکت سیمان بهبهان گردید و از سوی دیگر شرکت همراه با رشد نرخ فروش صادراتی تولیدات، موفق به اعلام تعدیل مثبت 34 درصدی سود برآوردی خود براساس عملکرد دوره سه ماهه اول امسال شده است. این در حالی است که ادامه روند صعودی سودآوری "سبهان" و پوشش کامل سود برآوردی آن در دوره سه ماهه دوم سال جاری همانند سه ماهه نخست امسال نخواهد بود، چراکه با تغییر شرایط حاکم بر صادرات، فروش خارجی محصولات با موانعی همراه شده است.

مدیر مالی شرکت سیمان بهبهان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این شرکت در پی انجام مذاکره با شرکت های مقصد عراقی موفق به فروش محصولات تولیدی خود به آنها به قیمت 140 دلار تا 160 دلار به ازای هر تن طی دوره سه ماهه اول سال مالی جاری گردید که این امر موجب افزایش درآمد حاصل از صادرات محصولات تولیدی و عملکرد مناسب "سبهان" شده است.

محمدتقی معین افزود: اما در مقابل تداوم این روند صعودی سودآوری به دلیل بروز مشکلات و محدودیت هایی در فرآیند صادرات محصولات همچون عدم صدور گواهینامه از سوی عراق برای بازرگانان این کشور به منظور واردات سیمان از ایران و نیز بروز برخی تحولات سیاسی منطقه ای مواجه و صادرات محصولات طی خرداد و تیر ماه سال جاری با توقف 15 روزه مواجه شد. البته این مانع بعد از مدت کوتاهی رفع گردید.

وی در بیان محدودیت های موجود در بازار فروش داخلی محصولات سیمان نیز گفت: از موانع دیگر در روند صعودی سودآوری می توان به عدم وجود تقاضای مناسب برای تولیدات شرکت های سیمانی در داخل کشور به دلیل رکود بازار مسکن و توقف بسیاری از طرح های عمرانی ناشی از کسری بودجه دولت اشاره کرد. این عوامل در مجموع موجب شد بسیاری از شرکت های هم گروه منطقه به منظور جلوگیری از تحقق زیان و توقف عملیات تولید، اقدام به فروش محصولات تولیدی خود به کشورهای خارجی حتی به قیمت های کمتر از 120 دلار به ازای هر تن نمایند که این امر رقابت منفی نسبت به قیمت های موجود منطقه ای را در پی داشته است.

این مقام مسئول پیرامون فروش خارجی 61 درصدی این شرکت سیمانی ابراز داشت: محصولات تولیدی در حال حاضر با قیمت های 122 تا 124 دلار به ازای هر تن و با نرخ ارز مرجع به کشور عراق صادر می شود. البته "سبهان" نیز همچون سایر شرکت های هم گروه درآمدهای ارزی حاصل از فروش خارجی خود را به صورت ریالی دریافت می کند.

معین با اشاره به پتانسیل های "سبهان" برای روند صعودی تولید و پوشش بودجه برآوردی سال مالی جاری آن و در مقابل آن عدم کشش بازار فروش محصولات، اظهار داشت: با همه این اوصاف به نظر می رسد در صورت تداوم شرایط موجود در بازار فروش داخلی و خارجی محصولات، پوشش سود برآوردی 927 تومانی تا پایان سال مالی جاری، اندکی دور از ذهن باشد. حال آنکه در صورت ایجاد رونق در بازار مسکن و سرعت گرفتن روند پیشرفت مراحل اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی و نیز بهبود وضعیت صادرات محصولات می توان به تداوم عملکرد مناسب "سبهان" تا پایان امسال امیدوار بود.

مدیر مالی شرکت سیمان بهبهان در ارتباط با نرخ فروش داخلی محصولات تولیدی نیز گفت: محصولات تولیدی شرکت در حالی طی دوره سه ماهه اول امسال با نرخ های کمتر از نرخ مصوب انجمن صنفی صنعت سیمان به فروش رسیده که به دلیل رشد قیمت ها در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، تولیدات "سبهان" طی دوره های آتی براساس نرخ مصوب به فروش خواهند رسید.

وی در خاتمه صنعت سیمان را به عنوان یکی از صنایع اساسی و مهم در کشور برشمرد و گفت: امیدواریم با استقرار دولت جدید و تحقق برنامه های کابینه آن جهت حمایت از بخش تولید، شاهد اجرای هر چه بیشتر پروژه های عمرانی و جهش اقتصادی کشور در آینده باشیم. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که دستیابی به این امر نیازمند گذر زمان بوده و طی بازه زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر