بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۴
کد خبر : ۱۰۵۸۰۷
مهدیه انوشه
بازار سهام در حالی از روز سه‌شنبه هفته گذشته با دو خبر خوش سبزپوش شد که ابقای رییس سازمان بورس در کنار عقب‌نشینی‌های آمریکا از مواضع جنگ‌طلبانه‌اش، باعث شد تا تالار حافظ ظرف دو‌روز با صعودی بیش از دوهزارواحدی، نزدیک به چهاردرصد از ارزش از دست‌رفته‌اش را بازپس‌ گیرد و سرمایه‌گذاران با آرامش خیال چشم به سهام سبزپوش بدوزند.  رونق معاملات در دو روز پایانی هفته و بازگشت متغیرهای بورس به کانال صعود باعث شد تا شاخص کل علاوه بر اینکه در این دو روز، دو قله فتح شده‌اش را دوباره بازپس‌ بگیرد، پس از دو هفته بازدهی سرمایه‌گذاران را نیز مثبت کرد.  در هفته گذشته، بالاخره بازار پس از دو هفته متوالی قرمزپوشی، شاهد رشد دسته‌جمعی متغیرهایش بود. به این ترتیب که بیش از یک‌میلیاردو۸۷۰میلیون برگه سهم در حالی معامله شد که ارزش این معاملات بیش از هفت‌هزارو۳۶۹میلیاردریال بود. در نتیجه این مبادلات که عمده آن در دو روز پایانی هفته بود رشد ۱۱درصدی در حجم و ۱۸درصدی در ارزش نسبت به هفته ماقبل ثبت شد. همچنین ۶۷هزارو۲۲۴خریدار در بازار اقدام به دادوستد سهام کردند. خریداران نیز در این مدت ۲۱درصد افزایش یافتند.  شاخص کل نیز در این مدت با رشدی یک‌هزارو ۱۹پله‌ای، توانست بازدهی 7/1درصدی را برای سرمایه‌گذاران ثبت کند. 
روند صعودی بازار در دو روز پایانی هفته گذشته در حالی آغاز شد که پیش‌بینی می‌شود در صورت آرامش در فضای بین‌المللی و کاهش ریسک‌های سیستماتیک، روند صعودی بازار ادامه‌دار باشد، البته پیش‌بینی می‌شود رشد بازار در نیمه دوم سال آرام‌تر از شش‌ماهه اول و با تحلیل همراه شود. 
اما در نگاهی به آخرین خبرهای بازار سرمایه می‌بینیم که علاقه‌مندان به بورس‌های کشور در هفته جاری منتظر تعیین تکلیف مدیر عامل جدید بورس انرژی هستند. برای تحویل سکان چهارمین بورس کشور به سکاندار جدید گزینه‌های زیادی مطرحند که محمودرضا خواجه‌نصیر، محتمل‌ترین این گزینه‌هاست. وی در حال حاضر مدیریت امور بورس‌های سازمان بورس را عهده‌دار است. 
همچنین در حالی هفته گذشته، رییس سازمان بورس با مجوز شورایعالی بورس، قرار شد تا سه‌سال آینده در صندلی ریاست باقی بماند که این روزها تلاش می‌کند برنامه‌های خود را در دولت جدید و هماهنگ با سیاست‌های این دولت تشریح کند. بر همین اساس صالح‌آبادی در تشریح مهم‌ترین برنامه‌هایش به توسعه سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرده است که این موضوع از وعده‌های شاپورمحمدی، مدیر عامل سابق بورس انرژی و معاون فعلی وزیر اقتصاد نیز است. 
در مجموع در پایان هفته گذشته بازدهی بورس به بیش از 5/55درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم آرامش در منطقه و همچنین با نزدیک‌شدن به آغاز گزارش‌دهی‌های شش‌ماهه شرکت‌های بورسی و پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از عملکرد خوب شرکت‌ها، روند صعودی بازار حداقل ظرف یکی، دوهفته آینده ادامه‌دار باشد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر