بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۲
کد خبر : ۱۰۶۰۷۵
 بازار دیروز در حالی با افت ناچیز شاخص کل مواجه بود که صنایع نیز صعود و نزول چشم‌گیری نداشتند. مهم‌ترین علت این امر پایان سال مالی کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این هفته است که تقاضا را با کاهش مواجه ساخته است؛ همچنین، انتظار بازار برای عرضه اوليه پتروشیمی جم و ارائه گزارش‌های شش‌ماهه می‌تواند مزید بر علت شود.
گروه دارویی روزهای مثبت خود را با رشد 8/1 درصدی شاخص ادامه داد و در اکثر نمادها با صف خرید مواجه بود. علت اصلی این امر، سهولت در ترخیص داروها است؛ به طوری که محمدرضا نادری معاون گمرک از ترخیص روزانه 30 تن دارو خبر داده است. همچنین، «دسبحا» مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد و با وجود عرضه‌های انجام شده دوباره با صف خرید به کار خود پایان داد. «والبر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در اختیار داشت. 
از سوي ديگر در گروه غذایی، «وبشهر» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد؛ معاملات روز گذشته این نماد با حضور توامان حقیقی‌ها و حقوقی‌ها انجام شد و در نهایت با صف خرید روز را به پایان رساند. از سوی دیگر گروه رایانه‌ای روند منفی خود را ادامه دادند. «رکیش» به عنوان پرمعامله‌ترین نماد این گروه با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده مواجه بود. در معاملات روز یکشنبه، شرکت ملی انفورماتیک به ترتیب 6/4 و 1/2 میلیون سهم از نمادهای «رکیش» و «مداران» را به فروش رساند. گروه ساختمانی که پس از ارائه گزارش‌های مالی 6 ماهه روند مثبتی را طی روزهای اخیر در پیش گرفته است، دیروز نیز با رشد ملایم 2/0 درصدی مواجه بود. دیروز، «ثشاهد» با حجم معاملات بسیار بالای 26 میلیونی روبه‌رو شد، اما باز هم با صف خريد و اقبال معامله‌گران همراه بود. حضور حقوقی‌ها به عنوان فروشنده سهام این نماد طی روزهای اخیر قابل توجه است. گروه حمل‌و‌نقل روند منفی ابتدای هفته خود را ادامه داد. در حقیقت، «حکشتی» 
به عنوان تاثیرگذارترین نماد گروه، روزهای کم‌معامله‌ای را پشت سر می‌گذارد که باعث افت شاخص حمل و نقل شده است؛ دیروز، «حکشتی» صف خرید سنگین (به ارزش 27 میلیارد ریال) داشت که با عدم عرضه مواجه شد. هرچند «حتاید» بیشترین معاملات این گروه را با حضور حقوقی‌ها به خود اختصاص داد. 
گروه برقی‌ها که روزهای پرنوسانی را سپری می‌کنند دیروز منفی بودند. «بترانس» بیشترین حجم معاملات را با حضور حقیقی‌ها به خود اختصاص داد. همچنین، فروش يك میلیون سهم «بترانس» توسط شرکت سینا فرآیند نیرو در روز یکشنبه قابل توجه است. به علاوه، «بنیرو» با صف فروش 2/3 میلیارد ریالی مواجه شد. 
در ادامه رصد تحولات ديروز، قندی‌ها روند منفی خود را از ابتدای هفته ادامه دادند. «قشرین» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی از آن خود کرد که طی روزهای گذشته، حقوقی‌ها حضور کمتری نسبت به حقیقی‌ها داشته‌اند؛ اما همان حضور کمرنگ در نقش خریدار بوده است. همچنین، «قشهد» با صف فروش 6/2 میلیارد ریالی به کار خود پایان داد. 
اين در حالي است كه گروه ماشین‌آلات برای دومین روز متوالی منفی شدند. «وتوشه»، «تکنو» و «تکمبا» بیشترین حجم معاملات را با حضور پررنگ حقیقی‌ها در اختیار داشتند. از سوی دیگر، گروه لاستیکی‌ها روند منفی خود از ابتدای هفته را ادامه دادند. «پکرمان» و «پتایر» بیشترین معاملات گروه را با حضور حقیقی‌ها به خود اختصاص دادند. در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند مثبت خود را با رشد 7/1 درصدی شاخص ادامه داد. «کترام» پرمعامله‌ترین نماد این گروه با حضور 100 درصدی سهامداران حقیقی بود. 
پيمان ارمغان، كارشناس بازار سرمايه در رابطه با اين گروه مي‌گويد: گروه كاشي و سراميك در سال‌هاي گذشته با توجه به قيمت پايين ارز در رقابت با اجناس چيني مشابه با مشكل مواجه بوده است. اين مساله در پي افزايش نرخ ارز طي سال گذشته و در نتيجه افزايش قيمت كالاهاي وارداتي، رشد توليد و فروش شركت‌هاي داخلي را به همراه داشته است كه مهم‌ترين عامل روند صعودي اين گروه است. وي خاطرنشان می‌کند: با توجه به P/E بالاي 9 اين گروه و براساس تحليل‌هاي تكنيكال، حد اشباع خريد سهام اين گروه نزديك است و در نتيجه سهامداران بايد دقت بيشتري را درخصوص خريد اين‌گونه سهم‌ها با P/E بالا داشته باشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر