بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر : ۱۰۹۰۹۳
رییس جمهوری در کنگره سراسری خانه کشاورز با بیان اینکه وقتی دولت را تحویل گرفتیم با آمار «دهشتناک و نگران کننده ای» از جمله در حوزه کشاورزی مواجه شدیم، گفت که دولت علاوه بر تشکیل شورای عالی آب پس از سالها تعطیلی، همه توان خود را برای احیای کشاورزی به کار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی امروز (دوشنبه) در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز که در محل مجتمع فرهنگی – اردویی شهید باهنر برگزار شد، با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمنطقی در محل های نامناسب در کشور اظهار داشت: با خاک آماده برای کشاورزی در ایران بی رحمانه رفتار شده است.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: آنگاه که به فکر مسکن، شهرسازی، ساخت و ساز جاده و پل و هرگونه تغییر و تحول در روی زمین بودیم، کمتر فکر کردیم که جای مناسب آن کار را پیدا کنیم و زمین آماده کشاورزی را تبدیل به محل ساخت و ساز سکونت نسازیم.

رییس جمهوری گفت: کمتر فکر کردیم که جایگاه شهر را به درستی انتخاب کنیم و باغ ها و درختان ناجوانمردانه تخریب شدند.



** تاکید بر حراست از خاک

دکتر روحانی آب و خاک را دو سرمایه اصلی کشور برشمرد و گفت: آب مایع حیات است و خاک همان سرزمینی است که بر روی آن زندگی می کنیم و همه رویش ها و تولدها در این پهنه اتفاق می افتد.

رییس جمهوری با تاکید به اهمیت حراست از خاک اظهار داشت: شاید در نظر بعضی ها خاک ناچیزترین شیء در زندگی تلقی شود اما برای این که این خاک به دست آید صدها و صدها و گاهی میلیون ها سال باید تحولاتی انجام شود تا این خاک آماده در اختیار ما قرار گیرد.

روحانی خاطرنشان کرد:کم وبیش می دانم که کشاورزی در کشورمان با معضلات زیادی دست به گریبان است. بزرگترین سرمایه، نه تنها برای کشاورزی، بلکه برای یک کشور و برای یک ملت آب و خاک است.

رییس جمهوری افزود: دیدار با مردان و زنانی که در صحنه امنیت غذایی کشور و اقتدار تلاش می کنند برای رییس جمهور منتخب مردم یک افتخار است.



** با کشاورزی بیگانه نیستم

دکتر روحانی با بیان اینکه با کشاورزی خیلی بیگانه نیست، گفت: روستا زاده هستم و در کنار دوران تحصیلاتم در نوجوانی و در دبستان گاهی کار کشاورزی هم داشتم. اگر دست پینه بسته افتخار است که افتخار هم است، من هم در سن ده یازده سالگی در فصل تابستان به خاطر کار کشاورزی دست هایم پینه بسته بود.

رییس جمهوری افزود: کشاورزی دنیای خود را دارد، شاید سود کشاورزی در مقایسه با بخش های دیگر کمتر باشد اما افتخار آن بسیار بیشتر است. سروکار با طبیعت ، در کنار طبیعت زیستن و در کنار آن کاری که اساسا کار خدایی است.

دکتر روحانی اظهار داشت: آن قدرت لایزالی که بذر را می رویاند این رویش ها از ناحیه او است، بذر را کشاورز می افشاند اما رویش آن بذر به دست حق و با اراده حق است .

رییس جمهوری، زارع را یکی از نام های زیبای خداوند برشمرد و گفت: زارع واقعی خدا است و کشاورزان وسیله زراعت را آماده می کنند، البته نام وزارت کشاورزی هم در گذشته به نام فلاحت و زراعت بود و این الفاظ ریشه دینی بیشتری داشتند اما به دلیل فارسی سازی واژه ها آن را به وزارت کشاورزی تبدیل کردند.



***وجود آثاری از زراعت کشورهای جهان در سفره ایرانی افتخار نیست

رییس جمهوری ادامه داد: از آمریکا لاتین گرفته تا شمال آفریقا، اروپا و آسیای دور، همه و همه آثاری از زراعت آنها در سفره ایرانی کم و بیش یافت می شود؛ آیا این افتخار برای ماست؟

دکتر روحانی با بیان اینکه بخش کشاورزی نه تنها غذای مردم را تامین می کند و موجب استمرار حیات جامعه می شود، گفت: هر روز ما از زحمات کشاورزان قدردانی می کنیم و هربار که در کنار سفره غذا قرار می گیریم و در پایان آن الحمدلله رب العالمین را می گوییم در واقع حمد خدای را بجای می آوریم و در دل سپاس از همه آن هایی که سفره مردم را پررنگ می کردند و غذای لازم را در اختیار مردم می گذاشتند، داریم.

رییس دولت یازدهم افزود: می شود آن سفره را از دسترنج دیگر ملت ها هم رنگین کرد اما دیگر افتخاری نیست، فقط شکم سیر می شود اما روح و جان غذایی را نمی گیرد و افتخاری وجود ندارد که سفره ما سرزمین کشاورزی دیگران را آباد کند.

رییس جمهوری تاکید کرد: با کمبود منابع آبی مواجه هستیم و کشور ما از لحاظ بارندگی جزء سرزمین های پرآب نیست.

دکتر روحانی اظهار داشت: کشوری که بارندگی متوسطتش 230 تا 240 است، می تواند از کشورهای خشک باشد، پس باید قدر قطره قطره آب را در این سرزمین بدانیم.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه برای قدردانی از آب نیاز به تدبیر، برنامه ریزی و سرمایه داریم، گفت: امان از این سرمایه که حرف هیچکس را گوش نمی کند، سرمایه فقط یک واژه را می شناسد و به دنبال آن می دود و آن سود است و هرکجا سود بیشتر، البته سودی توام با امنیت و پایداری باشد به آنجا می دود و توصیه هیچکس را گوش نمی کند.

دکتر روحانی ادامه داد: هرچه برای او بگوییم که کدام بخش نیاز به سرمایه دارد، او آن آهوی فراری است که به دنبال جایگاه سود می گردد و اینجا مداخله دولت لازم است.

وی افزود: گاهی در بعضی از امور ممکن است بخش خصوصی به دلایلی حاضر نباشد همه سرمایه خود را سرمایه گذاری کند و این محل جایی است که در کنار دولت تشکل ها باید به صحنه بیایند و دست به دست هم دهند.



** خیرین کشاورزی به صحنه بیایند

رییس جمهوری اظهار داشت: اینجا جایی است که خیرین به صحنه بیایند و خیرین تنها خیرین مدرسه ساز و مسجدساز نیستند، خیرینی که در صحنه هایی که مورد نیاز یک امت و یک ملت است سود کم اما با اعتقاد به برکت آن سود کم به صحنه خواهند آمد.



**درآمدسالانه 100 میلیارد دلاری درگذشته به خوبی مورد استفاده قرار نگرفت

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه در سال های گذشته کشور در بهترین شرایط ارزی بود، گفت: درآمد سالانه چیزی حدود 100 میلیارد دلار بود که باید پرسید کجاها سرمایه گذاری شد؟ چطور در این فرصت طلایی ما نتوانستیم بخش های مختلف به وی‍ژه کشاورزی را احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دکتر روحانی سرمایه و تخصص را از ملزومات بخش کشاورزی دانست و افزود: در همین دوره است که آب های زیر زمینی افت می کند، در همین دوره زمین، شور و شورتر می شود و در همین دوره دریاچه ارومیه زیبا، خشک می شود.

وی ادامه داد: در همین دوره زاینده رود زیبا به خشک رودی تبدیل می شود. نگویم هامونش، کارونش، همه جا ما امروز با مشکل مواجه هستیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید از طبیعت استفاده کنیم، اظهار داشت: ستیز با طبیعت ستیز با خودمان است. ما از مرتع باید استفاده کنیم اما ستیز با مرتع یعنی نابودی مرتع، یعنی نابودی خاک و کمبود آب.

وی اضافه کرد: شما زمین را خشک می کنید، جنگل ها که از بین می رود، ابری که از آن بالا عبور می کند، چشم های تیز بینی دارد، ابر آن جایی که زیر پای خود با چشم تیزبینش سبزه و درخت و مرتع می بیند، گریه شوق می بارد، اما در سرزمین خشک توقف نمی کند و عبور می کند.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت استفاده منصفانه از طبیعت، اظهار داشت: دولت در زمانی که مسوولیت را به عهده گرفت با آمار و ارقام دهشتناکی مواجه شد.

دکتر روحانی افزود: شاید نخستین عزیزی که با او آمار را مرور کردیم، همین آقای دکتر کلانتری بود. او که زحمات زیادی برای این بخش کشیده است و می کشد و انشاء الله این مسوولیت خود را ادامه می دهد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: در فرصت بعدی از مهندس حجتی خواهش کردیم بیاید، در ابتدا نمی پذیرفت و افراد دیگری را معرفی می کرد و می گفت که دوره ما گذشته و باید جوانان بیایند. از همان روزهای اولیه آمارها، آمارهای نگران کننده ای بود.

رییس جمهوری تصریح کرد: اولین بحث ما این بود که آمار می گفت 13 میلیون تن گندم تولید کرده ایم و بخش دیگر می گفت که هفت و نیم میلیون تن باید وارد کنیم و سومی می گفت کل نیاز ما 10 و نیم میلیون تن بیشتر نیست.

روحانی ادامه داد: ما دیدیم ریاضی ما کفایت نمی کند که بتوانیم این عددها را حل و فصل کنیم اما به هر حال ناچار بودیم بیش از هفت میلیون تن گندم وارد کنیم.

رییس جمهوری درباره شرایط امروز واردات اشاره کرد و گفت: در شرایطی هستیم که نفت ما تحریم است که باید ارز از آن جا استحصال شود، کشتی و کشتیرانی و بیمه کشتی ها و همچنین نقل و انتقال بانکی تحریم است و هزار و یک مصیبت دیگر.

دکتر روحانی اظهار داشت: در عین حال نه تنها گندم که بسیاری از نهاده ها برای این بخش باید وارد شود، و الا هم بخش زراعی و هم بخش دامی، هم باغات و هم شیلات، هرکدام با مشکلات متنوع و مختلفی مواجه خواهند بود.



** قدمی برای تامین کود کشاورزی برداشته نشده است

رییس جمهوری، به مشکل موجود در تامین کود کشاورزی هم اشاره و تصریح کرد: کشاورزی که برای احیا و رونق خود از اول پاییز نیاز به کود دارد، اما قدمی برای تامین آن برداشته نشده است.



**دولت یازدهم اهتمام جدی به کشاورزان را آغاز کرده است

رییس قوه مجریه با بیان اینکه دولت یازدهم اهتمام جدی به کشاورزان را آغاز کرده است، گفت: اعلام قیمت های تضمینی، اقدامات لازم برای بدهی کشاورزان، تهیه کود از منابع داخلی و اختصاص ارز برای تامین کود از خارج، بخشی از برنامه ها در این خصوص بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دکتر روحانی تاکید کرد: اگر بخواهیم کشاورز برای کشاورزی با قوت قلب برنامه ریزی کند باید از پاییز قیمت تضمین شده محصولات خود را بداند.

رییس دولت یازدهم افزود: دولت در همه این زمینه ها توجه جدی خود را به کشاورزان آغاز کرده است و به طور قطع به این بخش اهتمام جدی خواهد داشت.

رییس جمهوری درباره برخی اقدامات همچون تهیه کود برای کشاورزان نیز گفت: وقتی برای تهیه کود داخلی مراجعه شد، شاهد بدهی ها بودیم و همه آنانی که باید کود را تحویل می دادند گفتند که باید 1300 میلیارد تومان بدهی گذشته ابتدا پرداخت شود؛ دیدیم دولت گذشته ارث های خوبی را برای ما به جا گذاشته است.

وی درباره سایر اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی آن را اعلام کرده است، گفت: تصویب و اعلام به موقع قیمت های تضمینی محصولات استراتژیک که 24 مورد به ویژه گندم بوده، اختصاص 200 میلیارد تومان به بیمه محصولات کشاورزی مازاد بر بیمه مصوب 150 میلیارد تومانی و تامین کودهای فسفاته و پتاسه از دیگر اقدامات بوده است.

رییس جمهوری افزود: برای تامین کودهای شیمیایی مورد نیاز پاییزه کشاورزان به خصوص کودهای فسفاته و پتاسه که باید از ماه های قبل تدارک می شد، در گذشته اقدامی صورت نگرفته و اکنون خط اعتباری 500 میلیون دلاری از طریق بانک مرکزی برای آن تامین شد و اقدامات لازم برای خرید 300 هزارتن کود فسفاته انجام گرفت که در حاضر 80 هزار تن وارد شده و در حال توزیع است و مابقی تا پایان سال تامین می شود.

دکتر روحانی همچنین گفت: شرکت خدمات حمایتی که باید تامین کننده کود کشاورزان باشد 1300 میلیارد تومان بدهکار بوده و این بدهی از گذشته به ارث رسیده است.

وی با اشاره به تهیه و توزیع 300 هزار تن کود عوره در دو ماه گذشته در بین کشاورزان، اظهار داشت: تامین خط اعتباری از محل منابع داخلی بانک کشاورزی به میزان 750 میلیارد تومان برای تسهیلات بانکی به متقاضیان خرید ماشین آلات کشاورزی، تامین خط اعتباری از طریق بانک کشاورزی به میزان 3 هزار و 100 میلیارد تومان بابت تجهیز سرمایه در گردش کاشت داشت برداشت، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

رییس جمهوری در ادامه تامین خط اعتباری به میزان 400 میلیارد تومان بابت تجهیز سرمایه در گردش جهت توزیع کنندگان کود شیمیایی، تامین خط اعتباری از محل منابع داخلی به میزان 410 میلیارد تومان به منظور تجهیز سرمایه در گردش برای بذرهای مختلف و پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه به میزان 3 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های کشاورزی را بخش های دیگری از برنامه های اجرا شده دولت عنوان کرد.



** شورای عالی آب، بعد از سالها تعطیلی تشکیل می شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری در ادامه سخنانش اعلام کرد: شورای عالی آب، بعد از سالها تعطیلی، صبح فردا (سه شنبه) تشکیل خواهد شد.

دکتر روحانی افزود: انشاء الله این شورا را فعال خواهیم کرد و فعالیت های آن را ادامه خواهیم داد.

رییس دولت یازدهم همچنین اعلام کرد که هفته آینده نیز اولین شورای عالی محیط زیست به ریاست رییس جمهوری تشکیل خواهد شد.



** قدم به قدم مشکلات را از پیش پا برمی داریم

رییس جمهوری تاکید کرد: قدم به قدم مشکلات را از پیش پا برخواهیم داشت و مشکلات گذشته و مشکلات موجود اصلا ما را مایوس و ناامید نمی کند.

دکتر روحانی گفت: باید با کار و تلاش بیشتر، انسجام و وحدت بیشتر همه دست به دست هم دهیم تا انشاء الله کشاورزی پررونق را در این کشور به یادگار بگذاریم و دل ملت ایران را خوشحال کنیم.

وی با بیان این که در بحث کشاورزی، بخشی از رسالت و وظیفه بر دوش دولت است، اظهار داشت: دولت می تواند با واردات نابجا برای کشاورزی مشکل درست کند و از سوی دیگر می تواند با واردات بجا، به نیازهای کشاورزی و کشاورزان پاسخ دهد.



** تامین اعتبار لازم ارزی و ریالی برای حمایت کشاورزان

رییس قوه مجریه با تاکید بر این که دولت باید اعتبار لازم ارزی و ریالی را برای حمایت از کشاورزان آماده کند، گفت: دولت باید بار بخش تحقیقات، آموزش و دانشکده های کشاورزی و تربیت افراد متخصص را به دوش بگیرد. این دولت است که باید تسهیلات لازم برای ورود ماشین آلات مورد نیاز کشاورزان را آماده کند.



** کشاورزی سنتی در شرایط فعلی جهان قدرت رقابت ندارد

رییس جمهوری با بیان این که کشاورزی ما باید مکانیزه شود، اظهارداشت: کشاورزی سنتی در شرایط فعلی جهان قدرت رقابت ندارد.

دکتر روحانی تصریح کرد: هدف این نیست که در کشاورزی ما فقط نیازمندی های خودمان را تامین کنیم. ما باید بازار صادرات داشته باشیم. ما باید کشورهای هدف را فتح کنیم.

این بخش از سخنان رییس جمهور با تشویق حاضرین و فریادهای «روحانی تشکر تشکر» همراه بود.

رییس جمهوری در ادامه تاکید کرد: ما باید از شما تشکر کنیم که در این سال های سخت با همه مشکلات که داشتید، بخش بزرگی از نیازمندی های مواد غذایی برای این کشور را تامین کردید.

دکتر روحانی ادامه داد: به هرحال شرایط ما امروز به گونه ای نیست که بتوانیم همه نیازمندی های خود را تامین کنیم . آمار به ما می گوید که از صد در صد نیاز، کمتر از 50 یا 44 درصد از نیاز خود را خودمان تامین می کنیم و بقیه را وارد می کنیم.



** لازمه خودکفایی برنامه ریزی است

رییس جمهوری با بیان این که نمی خواهم بگویم در تمام محصولات باید صد در صد خودکفا باشیم و چیزی وارد نکنیم، افزود: این ها وابسته به برنامه ریزی بوده و ممکن است لازم باشد محصولی را صادر کنیم و یا محصولی را وارد کنیم که این هم بحث دیگری است.

دکتر روحانی شرایط اقلیمی کشور را شرایطی خاص عنوان کرد و گفت: با وجود همه اینها، همت، ایثار و فداکاری شما کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی و حضور شما در انتخابات نشان داد که هم کشاورزان و روستاییان ما در صحنه سیاسی و آگاهی سیاسی نه تنها از شهرها و شهرهای کلان، بلکه از مرکز کشور هم اطلاعاتشان کمتر نیست.

این بخش از سخنان رییس جمهور نیز با تشویق حضار همراه بود.

وی ادامه داد: بنابراین کشاورز آگاه، بیدار،هوشیار و صاحب نظر ما کار و رسالت بزرگی را بر دوش دارد و دولت به شما به عنوان نمایندگانی از کل بخش کشاورزی ایران اعلام می کند که همه توان خود را برای احیای کشاورزی به عنوان یک رسالت و وظیفه ملی انجام خواهد داد.

حاضران با شعار «روحانی روحانی حمایتت می کنیم» از سخنان رییس جمهوری استقبال کردند.

دکتر روحانی اظهار داشت: در برابرهمه شما کشاورزان عزیز، زحمت کش که با اقتدار و با قدرت در روز های سخت برای انجام رسالت و مسولیت پایداری کردید، سر تواضع فرود می آورم و برای شما آرزوی موفقیت می کنم.

رییس جمهوری در پایان سخنانش اظهار امیدوار کرد که آسمان هم امسال کمک کند تا در سال زراعی جاری بتوانیم سالی پررونق در بخش کشاورزی داشته باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر