بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۷
کد خبر : ۱۰۹۹۹۲
 طیبه شهبازی: اینطور که پیدا است افت شدید قیمت سکه و ارز در آغازین روز هفته، بر خلاف گفته برخی تحلیلگرن بازار، تنها به دلیل سقوط بهای جهانی طلا نبود و بازار بی تفاوت به سیگنال‌های داخلی و سیاسی، این بار به خبرهای رسیده از ژنو واکنش نشان داده بود؛ به همین دلیل وقتی صبح دیروز مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بدون دستیابی به توافق پایان یافت، عکس‌العمل بازار طلا و سکه تهران، افزایش بها در شرایطی بود که اونس طلا روی قیمت 1288 دلار در پایان معاملات روز جمعه، ثابت مانده بود. 
برآیند مثبت خبرهای رسیده از ژنو پیش از پایان مذاکرات روز شنبه، موجب شد تا در این روز از قیمت سکه تمام بهار طرح جدید در بازار نقدی 27 هزار تومان کاسته شود، اما روز گذشته ورق برگشت و در همان ابتدای داد‌و‌ستدها، بیش از 10 هزار تومان بر بهای این سکه افزوده شد. سکه‌های بازار آتی نیز در سه سررسید دور (دی، بهمن و اسفند) حدود 11 هزار تومان افزایش قیمت گرفتند که البته با گذشت زمان کمی از شدت این صعود کاسته شد. دو سررسید نزدیک (آبان و آذر) نیز کمتر از یک درصد افزایش قیمت داشتند. در این میان دورترین سررسید این بازار که به تازگی به جمع چهار سررسید جاری پیوسته، همچنان از بیشترین میزان افزایش بها بهره‌مند بود.  
در پایان این دور از مذاکرات ایران با 1+5، قرار بر آن شد تا نشستی در روز 29 آبان در سطع معاونین وزرای امور خارجه برگزار شود تا گفت‌و‌گوها بیشتر پیرامون جزئیات توافق صورت بگیرد. ظاهرا مخالفت فرانسه با متن توافق اولیه با ایران، دلیل اصلی بی‌نتیجه ماندن 
سه روز گفت‌وگوی ماراتنی بوده است؛ اما آنچه از اظهارنظرهای بازیگران کلیدی این مذاکرات (وزیر امورخارجه ایران و آمریکا و همچنین رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا) بر می‌آید، همگی از مثبت بودن این دور از رایزنی‌ها و امیدواری به نتایج نشست آتی حکایت دارد تا در آن روز بتوان به توافقاتی دست یافت؛ چراکه قدرت‌های جهانی بر این باورند که مذاکرات در مسیر درستی قرار گرفته است.
آنچه که پیرامون نوسانات اونس طلا در بازارهای بین‌المللی مطرح است این است که در شرایطی که میانگین قیمت این فلز در بازار جهانی رو‌به کاهش است و در آخرین قیمت نیز افت شدیدی را تجربه کرده، چند عامل می‌تواند ارزش و جذابیت طلا را به آن بازگرداند. به اعتقاد برخی تحلیلگران اقتصادی، یکی از این شاخص‌ها افزایش فشارهای تورمی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه مثل چین و هند است که می‌تواند عامل مهمی در افزایش قیمت جهانی طلا باشد. در همین حال تازه‌ترین گزارش موسسه ملی آمار چین نشانگر افزایش نرخ تورم دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه اکتبر (‌بالاترین رکورد در 8 ماه اخیر ) است.
از سوی دیگر تقاضای فیزیکی هم از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا خواهد بود. برخی تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که نوع واکنش سرمایه گذاران نسبت به افت قیمت طلا به کمتر از 1300 دلار، مهمترین عامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت این فلز گرانبها در روزهای آینده خواهد بود. 
گروهی از سرمایه گذاران بین المللی فلز زرد بر این باورند که اگر تقاضای فیزیکی طلا با افزایش روبه‌رو نشود، قیمت طلا تا سطح 1250 دلار نیز کاهش خواهد یافت. 
اما عاملی که با وجود اعلام بانک مرکزی ایالات متحده مبنی بر تداوم سیاست‌های تسهیل پولی همچنان مطرح است، نگرانی از توقف این سیاست‌ها است که موجب می‌شود طلا موقعیت خود را به عنوان مکان امن سرمایه‌گذاری از دست ندهد. 
به هر حال به نظر نمی رسد حداقل تا فرارسیدن موعد نشست بعدی با 6 قدرت جهانی، بازارهای ارز، سکه و طلای داخلی باز هم به غیر از تغییرات اونس طلا، به سیگنال دیگری واکنش مشخص نشان دهند. بازگشت دیروز معاملات آتی سکه به روال چند هفته اخیر نشان داد که بازار تا زمانی که موفق به پیدا کردن مسیر اصلی خود شود، همچنان تمايل به کاهش نوسانات قیمتی و افت خرید و فروش‌ها دارد.  
دیروز باز هم نوسانات قیمتی به کمتر از یک درصد در بازار آتی سکه رسید و در همین محدوده دنبال شد. سکه نقدی نیز تغییر اندکی داشت. دلیل صعود روز گذشته، بالا رفتن بهای دلار در بازار آزاد بود. حجم معاملات آتی سکه که در مجموع سررسیدها روز شنبه – به‌رغم نوسانات نسبتا زیاد بازار – توانست به بیش از 5 هزار قرارداد برسد، روز گذشته باز هم با کاهش روبه‌رو شد. 
به هر ترتیب آنچه که در روزهای پیش‌رو بر بازارهای ارز و طلای داخلی اثرگذار است، علاوه بر اونس طلا و مذاکرات آتي در 20 نوامبر، تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی است که قرار است در جلسه مورخ 28 آبان شورای پول و اعتبار بررسی شود و انتظار می‌رود این بار نتیجه این بررسی بازارها را نوسانی کند.
 همچنین امروز قرار است مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام گفت‌وگوها با مقامات ارشد ایرانی به تهران سفر ‌کند كه در این سفر ممکن است توافق‌نامه‌ای با آژانس در جهت بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران امضا شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر