بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۳
کد خبر : ۱۱۰۴۲۲
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر کاهش قیمت گروه پالایشگاهی و بانکی با افت 59/0 درصدی شاخص کل مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران به دنبال انتشار خبرهایی در مورد وضعیت تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد بانک‌ها و کشتیرانی و همچنین اصلاح قیمتی گروه پالایشگاهی شاهد عقب نشینی این دو گروه عمده بودند. این امر در کنار نبود خبرتازه‌ای که بازار را به حرکت در آورد موجب شد، تا بازار با رکود نسبی مواجه شود و عملا معامله‌گران به انتظار تحولات آتی به ویژه مذاکرات انتهای ماه جاری میان تهران و 5+1باقی بمانند. 
در همین حال دیروز در تحولات مهم معامله‌گران شاهد رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به آخرین عضو کابینه بودند و پس از سه دوره رد کاندیداهای پیشنهادی ريیس‌جمهوری برای عهده داری این سمت در نهایت محمود گودرزی به وزارت ورزش و جوانان رسيد. در همین حال دیروز مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از اعمال تحریم‌های جدید علیه این شرکت خبر داد. محمد‌حسین داجمر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهاركرد: حکم دادگاه اروپا برای لغو تحریم هنوز اجرایی نشده و در واقع دو روز مانده به اجرایی شدن حکم دادگاه مصوبه جدیدی را برای اعمال تحریم‌ گذرانده‌اند.
وی گفت: این مصوبه هم قابل شکایت و بررسی است؛ چرا که استدلال تحریم‌کنندگان برای تحریم دو شرکت خارجی ما که مجددا به دلیل همکاری با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی تحریم شده‌اند، ضعیف است.
در تحولات مهم دیگر جلسه هیات واگذاری، روز شنبه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر اعضا در این وزارتخانه تشکیل شد و با قیمت پایه و شرایط واگذاری 49 درصد سهام شرکت خدمات کیفیت آریا اس جی اس از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر‌تخصصی ملی صنایع پتروشیمی بابت رددیون دولت به بانک مسکن از طریق مذکره و 54/19 درصد سهام شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی سازمان ‌توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بابت رددیون دولت به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به صورت نقد و اقساط از طریق بورس موافقت شد. تصویب قیمت پایه و شرایط واگذاری 100 درصد ارزش نیروگاه صوفیان زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی توانیر از طریق مزایده به صورت نقد و اقساط، 30 درصد سهام شرکت عمران و مسکن سازان شرق از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی ایران بابت رد دیون دولت به بانک مسکن از طریق فرابورس و 5/17 درصد سهام شرکت سایپا از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بابت رددیون دولت به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از طریق بورس از دیگر مصوبات جلسه دیروز هیات واگذاری بود. در گروه پتروشیمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در گفت‌وگو‌ با باشگاه خبرنگاران، گفت: در حال حاضر درباره نرخ خوارک کارهاي مطالعاتي را انجام داده‌ايم، تا بتوانيم شرايطي را براي توسعه در صنعت پتروشيمي فراهم کنيم. پيوندي اظهار كرد: پیشنهاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی این بوده که قیمت خوراک واقعی شده و بر مبنای قیمت فوب خلیج فارس عرضه شود.در همین حال در گروه پتروشیمی، تصویب لغو عدم معافیت مالیاتی صادر کنندگان در حالی از سوی هیات وزیران اعلام شد که یکی از گروه‌های صادر‌کننده در بورس پتروشیمی‌ها هستند و به نظر می‌رسد چنین تصمیمی می‌تواند صنعت مذکور را نیز منتفع سازد.
در گروه تصفیه نفت دیروز پالایشگاه نفت بندرعباس در حالی با صف فروش همراه شد که مدیرعامل این شرکت از پایان دوره تعمیرات اساسی این شرکت خبر داد. به گزارش «شانا»، هاشم نامور اظهار کرد: عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدها نیز از روز یکشنبه گذشته با تزریق نفتا آغاز شده است. 
در گروه برقی، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: قانون‌گذار مصوب کرده که در سال 92 دولت می‌تواند نرخ حامل‌های انرژی از جمله برق را 38 درصد افزایش دهد.  هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: تصمیم نهایی برای افزایش 38 درصدی قیمت برق در سال جاری تا اسفندماه توسط دولت گرفته می‌شود ولی هنوز چیزی در این زمینه ابلاغ نشده است.در این گروه، موتوژن روز گذشته شاهد برگزاری مجمع سالانه خود بود که در این مجمع از 167تومان سود محقق شده مبلغ 147تومان تقسیم شد. در گروه انفورماتیک، کارت اعتباری کیش مجمع افزایش سرمایه خود را برگزار کرد که به تصویب افزایش سرمایه 118 درصدی شرکت منجر شد. روز گذشته در گروه خودرویی، برخی از نمادهای این گروه از جمله سرمایه‌گذاری رنا با صف خرید همراه بود. در همین راستا مدیر امور سرمایه‌گذاری و سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز اظهار کرد: «ورنا» جهت بازپرداخت بدهی‌های سررسید شده خود پیش‌تر تصمیم به فروش برخی از دارایی‌ها گرفته بود که از جمله آنها فروش بلوکی سهام شرکت ایران خودرو بوده است. محمودی ادامه داد: اگرچه فروش بلوکی سهام شرکت ایران خودرو قبلا به تصویب هیات مدیره رسیده است و مذاکراتی نیز درخصوص آن انجام گرفته، اما زمان و قیمت عرضه آن هنوز قطعی نشده و به محض قطعیت، جزئیات آن بر روی سامانه اطلاع رسانی ناشران (کدال) درج خواهد شد. در همین حال شنیده‌ها در گروه خودرویی از قصد سایپا برای فروش یکی از شرکت‌های تابعه این شرکت خبر می‌دهد. گفته می‌شود سایپا برای پرداخت بخشی از بدهی‌های خود قصد دارد سهام یکی شرکت‌ها متعلق به خود را واگذار کند. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن 354میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که 14درصد آنرا معامله 1/14 میلیون سهم نفت پارس تشکیل داد. از 283نمادی که به روی تابلو رفتند 144نماد با کاهش قیمت و 135نماد با رشد ارزش معامله مواجه شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر