بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
کد خبر : ۱۱۱۰۱۹
رزا فیروزی:بازار سهام پیروزی هسته‌ای را با رقص قیمت‌ها جشن گرفت و شاخص کل هم با رسیدن به 80‌هزار واحد، با ثبت رکورد تازه‌ای در تاریخ بورس ایران، در این خوشحالی سهیم شد. خوشبینی سرمایه‌گذاران به دولت روحانی، رونق بورس را بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری رقم زد و با توافق گروه 1+5 با ایران و به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای، اعتماد به دولت تدبیر و امید به بار نشست و شاخص کل هزارو147واحد رشد کرد تا بازده بورس پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به 75‌درصد برسد. کاهش تحریم‌ها، دستاورد تیم مذاکره‌کننده دولت است که با تغییر در شیوه مذاکره توانستند نه فقط دولت ایران را در جایگاه بین‌المللی سربلند کنند بلکه ملت ایران را نیز از فشارهای اقتصادی نجات دهند.
سوم آذر 92 در حافظه سرمایه‌گذاران ثبت خواهد شد؛ روزی که بالاخره بعد از پنج‌روز مذاکره نفسگیر، ایران و 1+5 درحالی به توافق رسیدند که ایران بدون عقب‌نشینی از مواضع هسته‌ای با پایبندی به معاهدات بین‌المللی توانست تحریم‌های ناجوانمردانه علیه اقتصاد کشور را شکست دهد و به‌قول روحانی، پایه‌های سازمان تحریم‌ها را بشکند. رفع تحریم‌های پتروشیمی، خودرو و حمل‌ونقل سبب شد تا این گروه‌ها بیش از همه مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و با صف خرید همراه شوند. اما بیشترین تقاضای بازار و صف‌های خرید را صنعت بانکداری با خبر رفع برخی تحریم‌های بانکی به خود اختصاص دادند.
بازار سرمایه روز گذشته یکی از بهترین روزهای خود را تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای سپری کرد. سرمایه‌گذاران در متن توافقنامه و هر خبری که مرتبط با این موضوع بود، دقیق می‌شدند تا خوشحالی خود را از دیدن اسناد سودآوری‌شان، مضاعف کنند. بر اساس توافقنامه گروه 1+5 و ایران، مقرر شده در مدت مذاکره که شش ماه ادامه دارد، هیچ تحریمی علیه ایران تصویب نشود. تحریم طلا و فلزات گرانبها و تحریم‌های بیمه و حمل‌ونقل مرتبط با نفت نیز برداشته شود.
تحریم نفتی ایران نیز متوقف می‌شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و درآمدهای نفتی آزاد خواهد شد. تحریم پتروشیمی رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می‌شود. به گفته روحانی برخی تحریم‌های بانکی در اجرای توافق ژنو شکسته خواهد شد و همه تحریم‌ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته خواهدشد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز با تاکید بر اینکه منابع بانکی ایران که از گذشته محدود شده بودند در اختیار ایران قرار خواهد گرفت، می‌گوید: ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که این امید وجود دارد تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود. تحریم‌های بانکی در بسیاری از موارد که فشارهایی در حوزه معاملات بانکی به ایران وارد می‌شد، کاسته خواهد شد و در برخی موارد امکان نقل و انتقال پول ایران فراهم می‌شود. به گفته وی ظرف دو، سه هفته تا شروع سال نو مسیحی این برنامه‌ها اجرایی می‌شود. آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا و اروپا و از سر‌گیری صادرات پتروشیمی به اروپا یکی از دستاوردهای این توافق است. برخی منابع خبری از آزاد شدن هشت‌میلیارددلار دارایی ایران در آمریکا خبر می‌دهند. مرکز پژوهش‌های مجلس میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران را در اروپا و آمریکا حدود 60‌میلیارددلار تخمین می‌زند. این موضوع می‌تواند به افزایش قدرت خرید ارزی کشور بینجامد و احتمالا قیمت دلار در یک پروسه زمانی اندکی کاهش خواهد یافت. هر چند در زمان این توافق، کاهش دلار در حد 50‌تومان بود و به سطح 2940‌تومان رسید. تسهیل مبانی مالی بین‌المللی و کاهش تحریم بانکی، سبب رونق در سهام بانک‌ها شد. این گروه از هفته پیش با نزدیک‌شدن به زمان مذاکرات با استقبال خریداران مواجه شدند و در روز توافق هسته‌ای سهام بانک‌ها با وجود حجم معاملات بالا، صف‌های خریدشان بسیار چشمگیر بود. به‌طور مثال بانک تجارت با صف خرید 143‌میلیون‌سهمی در قیمت 313‌تومان و بانک ملت نیز با وجود معامله 148میلیونی در قیمت 295‌تومان، صف خریدی بالغ بر 88‌میلیون‌سهم داشت. بانک پاسارگاد هم معاملات پرحجم 70میلیونی را تجربه کرد اما بازهم صف خریدی بالغ بر 97‌میلیون‌سهم برای آن باقی ماند. بانک انصار 52میلیون، سینا 11‌میلیون‌و بانک پارسیان هفت‌میلیون‌سهم در صف خرید داشتند. رونق گروه بیمه را هم دربر گرفت و سهام شرکت‌های بیمه نیز حداکثر رشد قیمت را تجربه کردند و در صف خرید قرار گرفتند. یکی دیگر از گروه‌های مورد توجه بازار، پتروشیمی‌ها بودند. شرکت‌های این گروه با وجود پتانسیل‌های بالای سودآوری، به دلیل محدودشدن صادراتشان نتوانستند رشد قیمتی را که بایسته است، تجربه کنند. با این حال بیشتر شرکت‌های پتروشیمی پذیرفته‌شده در بورس گزارش‌های مالی خوب و همراه با تعدیل مثبت سود را روانه بازار کرده‌اند که با برداشته‌شدن تحریم‌ها و تسهیل جابه‌جایی مالی، به‌نظر می‌رسد این گروه با افزایش فروش و صادرات مواجه شوند.
نسبت قیمت بر درآمد صنعت پتروشیمی 7 است و هنوز برای رشد جا دارد. بسیاری از سهام این گروه از رشد بازار جا مانده‌اند. هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی با صف‌های خرید میلیونی همراه بودند. برای سهام پارسان 14‌میلیون‌سهم در صف خرید قرار گرفت. تاپیکو نیز با معاملات 28‌میلیون‌سهمی با صف خرید 15میلیونی همراه شد. شنیده می‌شود پارسان 200‌تومان سود نقدی دارد و با توجه به نزدیکی به مجمع، این شرکت که از رشد بازار جا مانده، پتانسیل رشد خوبی داشته باشد. هلدینگ خلیج‌فارس با وجود رشد قیمت طی روزهای اخیر و افزایش عرضه، بازهم مورد توجه قرار گرفت و مثبت معامله شد. کاهش تحریم‌ها بر نمادهای زاگرس، خراسان و پردیس اثر مستقیم دارد. زیرا تحریم به‌ویژه در نماد زاگرس، کاهش فروش شرکت را نسبت به سال‌های گذشته رقم زده بود و به‌نظر می‌رسد این شرکت متانول‌ساز باز قادر باشد به روزهای اوج خود بازگردد. یکی دیگر از گروه‌هایی که مورد توجه قرار گرفت و سبز پوشید، دارو بود. این گروه به دلیل گزارش مالی مناسب شرکت‌ها و شرایط بنیادی خوب آنها مورد توجه قرار گرفت. خبر کاهش تحریم گروه خودرو، سبب شد تا سهام شرکت‌های خودروساز با وجود زیان‌ده‌بودن، با رشد تقاضا همراه شوند. این گروه نیز با رشد همه‌جانبه سهام در جشن هسته‌ای شرکت کرد و این جو بازار بود که بی‌توجه به زیان‌ده‌بودن، آنها را می‌خرید.
بیش از همه خوش‌به‌حال نمادهایی از این گروه شد که در این جو هیجانی، مورد بازگشایی قرار گرفتند. نماد خعتبار که برای اعلام پیش‌بینی سود سال 93 متوقف شده بود، با اعلام 281ریال سود برای سال 93 مورد بازگشایی قرار گرفت و رشد 16‌درصدی قیمت را تجربه کرد درحالی‌که پیش‌بینی سود سال مالی 93 را با 33‌درصد کاهش نسبت به سال‌جاری اعلام کرده بود. جالب‌تر از آن، سهام مهرکام پارس بود که با وجود تبدیل پیش‌بینی سود دوریالی به زیان 87 ریالی و تحقق 389ریال زیان طی شش‌ماه نخست سال، با 74‌درصد رشد در قیمت 156‌تومان بازگشایی شد. صنعت خودرو به دلیل خوشبینی به حضور خودروسازان خارجی و کاهش نرخ دلار مورد توجه قرار گرفته است ولی به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران درخصوص برخی سهام این گروه دچار خوشبینی افراطی شده‌اند و با نوسان‌گیران همراهی می‌کنند زیرا بهبود در این صنعت پروسه‌ای زمانبر است و کاهش فروش به دلیل افزایش نرخ، زیان بیشتر آنها را رقم زده است. جو مثبت بازار سبب شد تا سهام ایران‌خودرو با 91میلیون، سایپا با 37‌میلیون‌ و زامیاد با 20‌میلیون‌سهم در صف خرید همراه شوند در حالی‌که هر سه خودروساز از شرایط بنیادی خوبی برخوردار نیستند. صنعت حمل‌ونقل نیز با صف خرید مواجه شد. این صنعت پیش از این نیز با خبر رای دادگاه بین‌المللی درخصوص برداشته‌شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا از صنعت کشتیرانی مورد تقاضا قرار گرفته بودند، اما خبر توافق هسته‌ای و برداشته‌شدن تحریم‌های حمل‌ونقل در آینده نزدیک، این گروه را بار دیگر با تقاضا همراه کرد به‌طوری‌که حکشتی با 11‌میلیون‌صف خرید همراه شد.
مخابرات نیز از چشم سرمایه‌گذاران دور نماند و سهام این شرکت با تقاضای 49‌میلیون‌سهمی مواجه شد که عرضه‌کننده‌ای برای آن وجود نداشت. نسبت قیمت بر درآمد مخابرات 7 است. سوم آذرماه یکی از روزهای به‌یادماندنی در تاریخ بورس بود که شاخص کل تحت‌تاثیر معاملات سهام پتروشیمی‌ها به‌ویژه هلدینگ‌های بزرگ گروه خلیج‌فارس، تاپیکو و پارسان با 1148 واحد رشد به کانال 80‌هزار واحدی ورود کرد. بازار سرمایه روز گذشته تحت‌تاثیر جو هیجانی ناشی از توافق هسته‌ای، بازده 1/5درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد تا کام سرمایه‌گذاران در این جشن پیروزی، شیرین شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر