بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر : ۱۱۱۰۷۱
رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق ایران از لغو ممنوعیت بیمه کشتی های نفتکش در پی توافق ژنو 3 خبر داد و گفت: پیش از این شرکت های ایرانی و خارجی قادر به حمل نفت ایران نبودند.

ˈمسعود دانشمندˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: توافق اخیر ایران با گروه 1+5 به طور قطع موجب آن می شود که تجارت در زمینه واردات و صادرات نفس تازه ای بکشد و به دنبال آن حوزه حمل و نقل نیز توسعه پیدا می کند.

وی همچنین با بیان این که، تحریم پتروشیمی موجب ممنوعیت صادرات سالانه چهار میلیون پوند متانول و 3.5 میلیون تن اوره شده بود، گفت: با برداشت تحریم از این حوزه حجم بالای تولید آزاد شده و قدرت سالانه تولید و صادرات افزایش می یابد.

دانشمند ادامه داد: با برداشتن تحریم امکان حضور جدی تر در بازارهای فروش نفت را دوباره به دست می آوریم و به طور طبیعی بر روی حمل و نقل اثر مثبت بر جای گذاشته و از سویی امکان خرید کالاهای مورد نظرمان بدون محدودیت فراهم می شود.

یادآور می شود؛ ایران و 1+5 در بامداد پنجمین روز از مذاکرات ژنو 3 به توافقی تاریخی دست یافتند که در آن حق غنی سازی ایران در عمل و گفتار به رسمیت شناخته شد و تحریم های بیمه و حمل و نقل و نفتی به طور کامل برداشته می شود.

بر اساس این سند چهار صفحه ای هیچ تحریمی افزایش نخواهد یافت. همچنین بر اساس این سند، تحریم نفتی ایران متوقف می شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و درآمدهای نفتی آزاد خواهد شد. تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می شود.

ایران 1+5 همچنین توافق کردند: تحریم طلا و فلزات گران بها برداشته می شود و تحریم های بیمه و حمل و نقل و مرتبط با نفت به طور کلی برداشته می شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر