بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۰
کد خبر : ۱۱۱۲۱۳

خبرگزاری فارس- دبیرکل اتاق بازرگانی تهران تعادل بازار ارز، افزایش صادرات پتروشیمی و انتقال طلب‌های ارزی کشور را از نتایج توافقات ژنو عنوان کرد و گفت: پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور از طریق خرید طلا وارد کشور می‌شود.
ابراهیم بهادرانی درخصوص تاثیر توافقات صورت گرفته توسط ایران و گروه 1+5 بر حوزه تجارت و بازرگانی اظهار کرد: وقتی در این توافق تصمیم‌گرفته شود دارایی‌های محصور شده ایران آزاد شود، یک گام اساسی برداشته شده است و اگر ارتباطات بانکی ما با سایر کشورها نیز به موازات این امر برقرار شود می‌توانیم منابع خودمان را منتقل کنیم.
وی افزود: می‌توان امیدوار بود گشایش اعتبار اسنادی به حالت قبل خود برگردد و برای نقل و انتقال پول به جای استفاده از سیستم‌های حواله‌ای از سیستم‌های گشایش اعتبار بانکی استفاده کنیم که این تا حد زیادی از هزینه‌های تجارت را کاهش می‌دهد.
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: وقتی از سیستم گشایش اعتبار ارزی استفاده کنیم تقاضای ارز نیز کاهش پیدا می‌کند یا حداقل تقاضای ارز با تاخیر وارد بازار می‌شود، همچنین هزینه‌های نقل و انتقال پول نیز با کاهش مواجه می‌شود و از طرفی پول‌های خارج از کشور نیز به داخل از کشور آمده و اتفاقی که می‌افتد این است که بازار ارز به واسطه تعادلی که در عرضه و تقاضای ارز به وجود می‌آید، متعادل می‌شود.
وی افزود: اگر در مراحل بعدی نیز تحریم‌های مربوط به فروش نفت برداشته شود، نگرانی واردکنندگان نسبت به تامین ارز مورد نیاز کم می‌شود و این کمک می‌کند تا نرخ ارز متعادل شود.
بهادرانی با تاکید بر آثار روانی موثر بر بازار عرضه و تقاضای ارز اظهار کرد: اگر تصوراتی که افراد از آینده دارند خوشبینانه باشد می‌توان آینده مثبتی را برای نرخ ارز پیش‌بینی کرد. از طرف دیگر به دلیل تاخیر در تقاضای ارز، تعدیل در نرخ ارز و تسریع در بازگشت نرخ ارز می‌توانیم شاهد تعادل قیمت‌ها در آینده نزدیک باشیم. وی در واکنش به این سوال که با برداشته شدن تحریم‌ محصولات پتروشیمی انتظار می‌رود در این گروه از کالاها نیز با افزایش صادرات مواجه باشیم، گفت: در آمار هفت ماهه‌ای که گمرک منتشر کرده است، صادرات محصولات پتروشیمی با کاهش 12 درصدی مواجه بوده است، بنابراین اگر ما در فروش محصولات پتروشیمی آزادی لازم را داشته باشیم، این کاهش صادرات جبران می‌شود و در نهایت باعث توسعه صادرات این محصول و صادرات غیر نفتی نیز خواهد شد.
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در خصوص حذف تحریم‌های طلا گفت: وقتی که تحریم‌کنندگان سوئیفت را قطع کردند، یکی از راه‌ها برای دریافت طلب از سایر کشورها به شکل طلا بود، بنابراین تحریم‌کنندگان جلوی طلا را هم گرفتند؛ اما با برداشته شدن تحریم طلا، امکان نقل و انتقال طلا فراهم می‌شود و در حقیقت با خرید و انتقال طلا می‌توان بخشی از طلب‌های ارزی را به کشور منتقل کرد. وی با اشاره به حذف تحریم قطعات خودرو نیز گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها، قطعات مورد نظر خودروسازی‌های داخلی بدون نگرانی و با هزینه کمتری وارد کشور می‌شود که در نهایت باعث رونق تولید در بخش صنعت خودرو شده و با توجه به اشتغالزایی این صنعت بخشی از مشکلات اشتغال کشور را برطرف می‌کند. بهادرانی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ ارز باعث نارضایتی صادر کنندگان می‌شود، گفت: در وهله اول این بستگی به کالای صادراتی دارد اگر کالای صادراتی بهره‌وری مناسبی داشته باشد و از حاشیه سود بالایی برخوردار باشد، کاهش نرخ ارز نمی‌تواند در صادرات آن تاثیر گذار باشد. وی افزود: از طرف دیگر با کاهش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه وارداتی و قیمت تمام شده محصولات تولیدی نیز کاهش پیدا می‌کند که این امر ضرر کاهش نرخ ارز را به نحوی جبران می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که اخیرا گزارشی منتشر شده و میزان نقدینگی در کشور 510 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، اثر این میزان نقدینگی بر تولید و تورم چیست؟ اظهار کرد: در بررسی که در اتاق بازرگانی تهران صورت گرفته با توجه به گران‌تر شدن ارز و افزایش پیش پرداخت گشایش اعتبار از 10درصد به 130درصد نیاز بخش تولید به نقدینگی جهت سرمایه در گردش حدود 90 هزار میلیارد تومان اضافه شده است که اگر گشایش اعتبار با پیش پرداخت 30 درصدی اجرا شود حدود 30 هزار میلیارد تومان از نیاز به نقدینگی کاسته می‌شود.
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در مورد نرخ تورم نیز گفت: با توجه به حساسیت دولت به اجرای سیاست‌های کاهنده تورم در طول یکصد روز گذشته، امید است که سیاست‌های مالی دولت به گونه‌ای اجرا شود که بودجه دولت متوازن شده و نیاز به استقراض از سیستم بانکی و فروش ارز نفتی به بانک مرکزی نباشد و در نتیجه تورم نیز در کشور کاهش یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر