بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵
کد خبر : ۱۱۱۷۴۸

رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به ارائه تقاضا توسط شرکت‌های بیمه‌ای خارجی برای فعالیت در ایران، گفت: تاکنون دو تقاضا به صورت جدی مطرح شده که یکی برای خرید سهام یک شرکت بیمه ایرانی است و دیگری مربوط به تأسیس شعبه شرکت بیمه خارجی در داخل است.

محمدابراهیم امین در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، پیرامون کاهش تحریم‌ها بر اساس توافق‌نامه ایران و 1+5 اظهار داشت:‌ تاکنون گزارشی رسمی از مراجع مربوطه در خصوص لغو و یا کاهش و محدودیت تحریم‌های اعمال شده بر صنعت بیمه کشور و شرکت‌های بیمه‌ای و پوشش‌های خاص دریافت نکرده‌ایم اما بر اساس آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده و مقامات وزارت خارجه اعلام کردند اینگونه استنباط می‌شود که تحریم‌های بیمه که بر حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی اعمال شده بود قرار است لغو شود.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: از وقتی تحریم‌ها برقرار شد پوشش‌های بیمه‌ای با پشتیبانی دولت و برنامه‌ریزی بیمه مرکزی توسط موسسات بیمه‌گر ایرانی برای کشتی‌ها و وسایل نقلیه دریایی ارائه می‌شود؛ این پوشش‌ها باید با تضمین‌هایی که از سوی وزیر اقتصاد و به نمایندگی از دولت برای بنادری که کشتی‌ها در‌ آن پهلو می‌گیرند، اعمال شود.

به گفته وی در صورت لغو تحریم‌ها فضای جدیدی برای صنعت بیمه کشور گشوده خواهد شد.

وی در درخصوص ورود شرکت‌های بیمه خارجی به ایران گفت: بر اساس قانون اصل 44، قانون برنامه پنجم و قانون تأسیس بیمه مرکزی مجوز و مقررات برای فعالیت شرکت‌های بیمه خارجی در کشور و مشارکت و یا تأسیس شعبه در کشور فراهم است و ما تقاضاهایی از خارج دریافت کردیم که در حال بررسی است.

امین افزود: تقاضایی برای خرید سهام شرکت‌های بیمه داخلی از طرف خارجی مطرح شده و همچنین برای راه‌‌اندازی نماینده شرکت خارجی در ایران رایزنی صورت گرفته است؛ تاکنون دو تقاضا به صورت جدی مطرح شده که یکی برای خرید سهام شرکت بیمه ایرانی است و دیگری تأسیس شعبه شرکت بیمه خارجی در داخل است.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص میزان تقاضای سرمایه‌گذاران داخلی برای تأسیس شرکت بیمه گفت:‌ حدود 30 تقاضا به بیمه مرکزی ارائه شده که برخی از آنها توسط شورای عالی بیمه تأیید، برخی در مرحله صدور مجوز و موافقت وزیر اقتصاد و برخی هم در حال معرفی اعضای هیئت مدیره هستند.

وی با بیان اینکه طبق قانون وظیفه بیمه مرکزی نظارت بر امور شرکت‌های بیمه است، گفت: بر این اساس مکانیزم‌هایی برای نحوه نظارت بیمه مرکزی طراحی شده است.

امین ادامه داد:‌ به تدریج ساختارهای طراحی شده به نظام نظارت مالی تبدیل شده و به جای اینکه مقام ناظر نرخ حق بیمه را تعیین کند نظام نظارت مالی مطابق با آیین‌نامه‌های نظارت مالی این کار را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه در آیین‌نامه نظارت مالی توانگری مالی بیشترین هدف را مورد توجه قرار داده است، گفت: در واقع این آیین‌نامه به این دلیل طراحی شده که تشخیص داده شود آیا این شرکت توان مالی تعهدات داده شده را دارد و به همین دلیل گزارش‌های توانگری مالی برای شرکت‌هایی که از توانگری پایینی برخوردارند به شورای عالی بیمه ارائه شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: شورای عالی بیمه این گزارش را بررسی و نقطه نظرات خود را به شرکت‌های مربوطه اطلاع داده تا آنها نسبت به اصلاح مشکلات اقدام کنند.

وی افزود: برخی شرکت‌های بیمه که نسبت به ایفای تعهدات خود کوتاهی کردند به روش‌های مختلف نظارت و کنترل اجرایی می‌شوند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نهاد رسیدگی به شکایات در معاونت نظارت بیمه مرکزی گفت: وظیفه این نهاد این است که نظر قطعی خود را نسبت به اصول شرکت در ایفای تعهدات خود تشخیص و نسبت به آن اقدام کنند.

وی تأکید کرد: نظارت بیمه مرکزی علاوه بر ابعاد مالی دارای ابعاد فنی هم بوده و رعایت حقوق مشتریان یکی از اهداف اصلی این ساختار نظارتی است.

وی در خصوص بیمه شخص ثالث و عدم ایفای تعهدات توسط برخی شرکت‌ها اظهار داشت: آیین‌نامه ها و قوانین بیمه شخص ثالث کاملا شفاف است و وقتی شرکت بیمه‌نامه را صادر می‌کند متعهد به ایفای آن تعهد است؛ با وقوع یک حادثه و دریافت کوپن تعهدات شرکت خاتمه نمی‌یابد و اگر شرکت بیمه‌ای خلاف آن را انجام داد بیمه مرکزی با ابزارهای مختلف برخورد قانونی انجام خواهد داد.

امین در خصوص نحوه کنترل خرید بیمه شخص ثالث توسط دارندگان وسایل نقلیه گفت: نصب برچسب برای خودروها تجربه بیست و چند ساله دارد که نتیجه آن ناکارآمد بوده است و احتمال نصب برچسب‌های تقلبی بسیار زیاد است.

وی افزود: راه حل بهتری در این زمینه وجود دارد و آن این است که با توجه به اطلاعات موجود در اختیار نیروی انتظامی در خصوص پلاک خودرو، صاحبان خودروها، می‌توان این اطلاعات را با بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی در خصوص تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده و صاحبان آن لینک کرد؛ با این روش دیگر کاملا مشخص خواهد بود که چه تعداد بیمه‌نامه برای صاحبان چه خودروهایی صادر شده و کسانیکه نسبت به خرید بیمه‌نامه اقدام نکرده‌اند کاملا قابل شناسایی هستند.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص چالش‌ها و نقاط ضعف صنعت بیمه گفت:‌ یکی از چالش‌های صنعت بیمه پایین بودن ضریب نفوذ بیمه است که این نسبت آن با میانگین جهانی که 7 درصد و در کشورهای توسعه یافته 15 درصد است عدد بسیار پایینی است.

امین اضافه کرد: یکی از دلایل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه عدم توسعه بیمه‌های عمر است.

وی افزود: پایین بودن سهم بیمه‌های عمر دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها نداشتن فروشندگان مسلط و متبحر بیمه و عدم آموزش آنها توسط شرکت‌های بیمه است.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: مسئله بعدی نحوه عمل شرکت‌های بیمه است به گونه‌ای که شرکت‌ها خدمات خود را در هنگام بروز خسارت به خوبی ارائه دهند که ما بنا داریم بحث ارزیابی خسارت که شامل تشخیص علت حادثه، میزان خسارت توسط ارزیابان خسارت حرفه‌ای که از بیمه مرکزی مجوز می‌گیرند در این زمینه فعال شوند.

امین اظهار داشت: این افراد به صورت مستقل عمل می‌کنند و چون منافع حرفه‌ای‌شان اقتضا نمی‌کند به نفع یک طرف نظر بدهند مشکلات فعلی کاهش یافته و ارزیابی بهتری از میزان خسارت و علت حادثه به دست می‌‌آید.

وی با بیان اینکه دستورالعمل صدور مجوز برای ارزیابان خسارت در بیمه مرکزی طراحی و ابلاغ شده و همچنین شرکت‌های بیمه برای استفاده از این افراد مورد تشویق و حمایت قرار می‌گیرند.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص فعالیت شرکت آتیه‌سازان حافظ و امضای قرارداد آن با بیمه تأمین اجتماعی گفت: بیمه تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی دولتی است که منابع خود را از دولت دریافت می‌کند و در همین چارچوب می خواهد خدمات بیمه تکمیلی به افراد تحت پوشش خود ارائه دهد.

وی افزود: در کنار این مسئله شرکت بیمه آتیه‌سازان تأسیس شد و از آنجایی که بر اساس قانون فقط شرکت‌ها می‌توانند خدمات بیمه‌ای ارائه دهند که تحت نظارت بیمه مرکزی بوده و مجوز از این نهاد داشته باشند؛ برداشت ما این است که این اقدامات خلاف قانون است و در مراحل مختلف این موضوع به اطلاع رسیده است.

وی ادامه داد: بیمه مرکزی نهاد قضایی نیست بلکه گزارش خود را به نهادهای مربوطه ارائه می‌دهد و مراجع مربوطه باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: شرکتی که در صنعت بیمه فعالیت می‌کند باید مقررات ناظر بر بیمه‌های تجاری را بپذیرد که درغیر اینصورت حق ارائه خدمات به افراد را ندارد.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص بیمه تکمیلی که سال گذشته توسط بیمه دی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی انجام شد و مشکلات به وجود آمده در آن بخش گفت: در همان زمان باید بیمه مرکزی اقدامات نظارتی خود را نسبت به این موضوع انجام می‌داد که متأسفانه کاری انجام نشد.

وی افزود: در دوره جدید بیمه تأمین اجتماعی هم نگران بود که بازنشستگان پوششی کافی برای خدمات بیمه‌ای دریافت نکنند، بیمه مرکزی به صورت مشورتی میزان خسارت‌ها را اعلام کرد و در این میان برخی شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: مسئله اینجاست که مشکلی در پرداخت ماهانه حق بیمه به وجود آمد ولی شرکت‌های بیمه حاضرند در صورت تضمین دریافت ماهانه حق بیمه خدمات بیمه تکمیلی را ارائه کنند.

امین در مورد عملکرد بیمه مرکزی در 6ماه اول امسال، گفت: ‌در این مدت میزان حق بیمه‌ها 20 درصد رشد داشته که البته نسبت به سال گذشته رشد کمتری داشته است اما تلاش می‌کنیم در 6 ماه دوم این نسبت از 20 درصد بیشتر شود.

وی با بیان اینکه باید مسائل را واقع‌بینانه نگاه کرد و نسبت به صنعت بیمه سیاه‌نمایی نکرد، گفت: در 20 سال اخیر بیش از 500 هزار نفر در جاده‌ها کشته شده و بیش از 5 میلیون نفر مجروح و معلول شدند.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: در این مدت بیمه تمام خسارات را به مصدومان و مجروحان و کشته‌شده‌ها پرداخت کرده است و ممکن است در این بین تعدادی هم ناراضی باشند.

وی افزود: شرکت‌های بیمه از زمان تأسیس که به 80 سال پیش برمی‌گردد و تاکنون یک ریال از دولت دریافت نکرده‌‌اند و صدها میلیارد خسارت هم پرداخت کرده به طوری که سال گذشته حدود هزار و 200 تا هزار و 300 میلیارد تومان خسارات پرداخت کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر