بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
بنیان گذار شرکت زرین معدن آسیا عنوان کرد:

معدن انگوران را به بخش خصوصی واگذار نکنید

افرادی که به دنبال واگذاری این معدن هستند فقط به منافع تعدادی از شرکت ها توجه دارند، چراکه در صورت تحقق این امر ضرر و زیان زیادی به روند تولید محصولات و نیز وضعیت گروه وارد خواهد شد.
کد خبر : ۱۱۱۸۴۹
بسیاری از شرکت های فعال در صنایع بزرگ بورسی در حالی از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده اند که به نظر می رسد شرکت های معدنی نتوانسته اند همانند دیگر صنایع بازدهی کسب کنند.

در همین ارتباط، بنیان گذار شرکت زرین معدن آسیا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اگرچه بازار سهام طی سال جاری روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و فعالان این بازار افزایش قیمت سهام بسیاری از شرکت های فعال در صنایع مطرح بورسی را شاهد بوده اند، اما با این حال نمی توان انتظار حرکت دسته جمعی شرکت های فعال در حوزه های مختلف در مسیر صعودی را داشته باشیم. چرا که برخی عوامل همچون روند قیمت های جهانی و نیز اخذ برخی تصمیمات از سوی دولتمردان و مقامات مسئول کشور همچون وضع محدودیت ها و قوانینی در خصوص صادرات محصولات تولیدی شرکت های معدنی می تواند در وضعیت سودآوری و نیز روند قیمتی سهام آنها اثر گذار باشد.

ابراهیم جمیلی عملکرد شرکت های معدنی را طی سال جاری مناسب ارزیابی کرد و ابراز داشت: تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی اساس کار در شرکت های معدنی است که در راستای این امر بایستی از خام فروشی به نحوی جلوگیری به عمل آید که در فرآیند صادرات محصولات وقفه ای وارد نشود.

وی افزود: اقداماتی به منظور ترغیب و تشویق سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در صنایع فرآوری و توسعه آن بایستی انجام پذیرد که در صورت تحقق آن صنایع فرآوری بر خام فروشی ارجحیت یابد، حال آنکه در صورت عدم تحقق آن به ناچار از ظرفیت استحصال معادن استفاده می شود.

این مقام مسئول به لزوم تعیین چارچوبی جهت انتفاع شرکت های معدنی و نیز شرکت هایی که در حوزه فرآوری فعالیت می کنند، اشاره کرد و گفت: در همین راستا بایستی در جهت افزایش مقدار تولید محصولات همراه با رفع نگرانی ها و مشکلات موجود در خصوص تأمین خاک و مواد معدنی مورد نیاز تلاش کنیم تا بدین ترتیب سهامداران شرکت های معدنی نیز نگرانی از بابت وضعیت سودآوری این شرکت ها و روند قیمتی سهام آنها نداشته باشند.

بنیان گذار شرکت زرین معدن آسیا در خصوص وضعیت معدن انگوران تصریح کرد: فرآیند استحصال سولفوره در حالی از برنامه برآوردی عقب است که استحصال اکسیده طبق برنامه ریزی ها پیش می رود. البته توجه به این نکته حایز اهمیت است که نبایستی فشار بر این معدن وارد شود چرا که به طور قطع دچار مشکلاتی می شود.

جمیلی به ذخیره قابل توجه معدن انگوران و لزوم استحصال از آن طبق برنامه های کارشناسانه اشاره کرد و گفت: نباید انتظار استفاده از تمام ذخیره و ظرفیت معدن انگوران طی سه یا چهار سال آینده را داشته باشیم، بلکه بایستی اقداماتی جهت اکتشاف معادن جدید و پرداخت هزینه های مربوط به آن انجام پذیرد.

وی افزود: توجه به این نکته حایز اهمیت است که شرکت های معدنی از پتانسیل تولید بیشتر برخوردارند، اما مواد معدنی مورد نیاز آنها به اندازه کافی وجود ندارد که در همین راستا بایستی برنامه ریزی های صحیح همراه با همکاری کارشناسان در این حوزه انجام پذیرد که تا در اکتشاف معادن جدید و کوچک موفق عمل کنیم.

این مقام مسئول در ارتباط با وضعیت عرضه خاک به شرکت های معدنی تصریح کرد: شرکت های معدنی خاک مورد نیاز خود را طبق سهمیه بندی انجام شده از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، تأمین می کنند. اما در این میان باید توجه داشت که میزان تقاضا برای خاک و مواد معدنی بیش از توان تولید شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است که در پی آن بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می کنند. این امر خود موجب افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی آنها و از دست دادن قدرت رقابت آنها در بازارهای جهانی به تدریج می شود.

جمیلی در ارتباط با واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی بیان کرد: این معدن متعلق به کل صنعت است و بایستی از مواد معدنی استحصالی از آن در فرآیند تولید محصولات تمام شرکت های معدنی استفاده شود و بایستی بهره برداری از آن به همین روالی که در حال حاضر سپری می شود پیش رود.

جمیلی با اظهار مخالفت با واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی، اظهار داشت: به نظر می رسد افرادی که به دنبال واگذاری این معدن هستند فقط به منافع تعدادی از شرکت ها توجه دارند، چراکه در صورت تحقق این امر ضرر و زیان زیادی به روند تولید محصولات و نیز وضعیت گروه وارد خواهد شد.

وی در پایان پیرامون وضعیت قیمت های جهانی طی ماه های آتی عنوان کرد: قیمت های جهانی طی ماه های آینده با همین منوال پیش خواهد رفت، به گونه ای که نوسان قیمتی با اهمیتی پیش بینی نمی شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر