بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
روحانی همزمان با تقدیم اولین بودجه دولت به مجلس مطرح کرد:

تنها واگذاری بخش کوچکی از سهام به بخش خصوصی واقعی انجام شده است

در زمینه خصوصی سازی از نگاه دولت، اشکال اصلی عدم قرار گرفتن اجرای این اصل در مسیر سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبری بوده است
کد خبر : ۱۱۲۱۴۲
حسن روحانی ابتدای روز جاری با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اولین بودجه دولت یازدهم را به نمایندگان ملت تقدیم کرد.

به گزارش بورس نیوز، رییس جمهور امروز در نطق خود پیش ازتقدیم بودجه به بیان برخی مشکلات موجود در بودجه دولت های قبلی اشاره کرد و در خصوص برخی از مباحث مهم منعکس شده در لایحه بودجه پیشنهادی دولت تدبیر و امید که در بین فعالان اقتصادی و عموم مردم حائز اهمیت است، سخن گفت.

وی با اشاره به اهمیت موضوع نرخ ارز عنوان کرد: در زمان شروع به کار دولت یازدهم در زمینه نرخ ارز با دو موضوع مواجه بودیم؛ اول بی ثباتی بازار ارز و دوم وجود نظام چند نرخی در آن. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که نوسانات ارزی برای نظام اقتصادی کشوری وابسته به واردات سمی مهلک است. از این رو دولت از ابتدای شروع به کار خود ثبات در بازار ارز را از اولویت های اصلی قرار داد. بدین ترتیب کنترل رشد حجم نقدینگی و حذف پیمان سپاری ارزی و نیز تحولات اخیر در سیاست خارجی، همگی باعث شدند که بازار ارز برخلاف مسیر دو سال گذشته به آرامش نسبی برسد.

روحانی از اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز برای سال 93 سخن گفت و افزود: در این مسیر حرکتی سنجیده را دنبال می کنیم و هیچگونه اقدام عجولانه ای در این راستا از سوی دولت صورت نخواهد گرفت.

وی پیرامون سهام عدالت با اشاره به اینکه در حال حاضر 42 میلیون نفر از این سهام برخوردارند، گفت: در حالی سهام عدالت از سهام 62 شرکت سودآور تشکیل شده و سازمان دهی می شود که دارندگان آن تاکنون نفع چندانی از این سهام نبرده اند.

رییس جمهور با بیان اینکه ‌واگذاری سهام عدالت مشکلات مدیریتی و مالکیتی را برای این شرکت‌ها به وجود آورده است، اظهار داشت: موضوع سهام عدالت در اولین روزهای دولت یازدهم در دستور کار دولت و وزارت دارایی قرار گرفت و طبق جمع بندی اولیه حاصل شده، فراهم شدن امکان مبادله سهام عدالت می تواند وضع معیشتی خانواده های دارای این سهام را بهبود بخشد. پس از آن نیز عرضه سهام عدالت می تواند در بازار سرمایه قوت گیرد.

وی پیرامون مسئله خصوصی سازی و اجرای سیاست های اصل 44 نیز اظهار داشت: در زمینه خصوصی سازی از نگاه دولت، اشکال اصلی عدم قرار گرفتن اجرای این اصل در مسیر سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبری بوده، بطوریکه تنها بخش بسیار کوچکی از سهام به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است. در این میان بخش های اصلی یا بابت رد دیون به صندوق های تامین اجتماعی و یا به شبه دولتی ها واگذار شده است.

روحانی افزود: جهت گیری اصلی دولت در اجرای اصل 44 بر این مبنا قرار گرفته است که واگذاری ها به صورت سهام به سمت بازار بورس هدایت شود و عمده شرکت های اساسی با انجام اصلاحات، فرآیند خصوصی سازی را پیگیری کنند.

وی به موضوع هدفمندی یارانه و رویکرد دولت در این زمینه اشاره داشت و به نمایندگان مجلس وعده داد: دولت در مورد نحوه جدید اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها کار کارشناسی انجام داده و انجام خواهد داد.

وی در خاتمه سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: لایحه ای که اکنون تقدیم شما می نمایم حاصل تلاش معتمدین شما در دولت تدبیر و امید و برآمده از کار کارشناسی فشرده ای است که در این مدت کوتاه صورت گرفته و کوشیده ایم با شناخت دقیق وضعیت اقتصادی کشور و ارایه آخرین برآوردها، زمینه را برای حرکت به سوی آینده ای پر امید فراهم آوریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر