بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر : ۱۱۲۵۴۵

روز گذشته کاخ سفید اقدام به اضافه کردن نام 17 شرکت و شخص حقیقی خارجی به لیست سیاه تحریم های ایران کرد. این در حالی است که تیم های فنی مذاکره کننده ایران و 5 + 1 در حال بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی اجرایی کردن مفاد توافق نامه ژنو هستند که این اقدام کاخ سفید از تحریم شرکتهای جدید میتواند دو منظور را در پی داشته باشد.
به گزارش «تابناک» روزنامه لس آنجلس تایمز در مطلبی با اشاره به اقدام کاخ سفید در افزودن نام 17 شرکت و شخص حقیقی به لیست سیاه تحریم خود به دلیل همکاری با ایراان برای دور زدن تحریم های اقتصادی، این اقدام را یک عمل با دو هدف معرفی کرده است: نگه داشتن فشار بر روی ایران در مذاکرات هسته ای پیش رو و همچنین متقاعد کردن نمایندگان سنای آمریکا در خصوص کافی بودن تحریم های فعلی و عدم نیاز به تصویب تحریم های جدید.

اقدام مشترک وزارت کشور و وزارت خزانه داری ایالات متحده در اضافه کردن این 17 مورد به لیست سیاه تحریم، کمی پیش از حضور وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در «کاپیتال هیل» و تاکید وی بر اجرای محکم و بی خدشه تحریم های فعلی بود. وی در سخنان خود بدون تعارف تاکید کرد که تحریم ها و تنبیهات جدید منجر به خارج شدن ما از مسیر قرار دادن ایران در راستای توافقی بلند مدت بر سر برنامه هسته ای اش خواهد شد.

این اقدام دو منظوره دولت آمریکا همچنین یک روز بعد از تلاشهای جان کری در مذاکره و مباحثه با سناتورهای آمریکایی در پشت در های بسته بود که در ادامه تلاشهای یک هفته ای دولت برای جلب حمایت عمومی از توافق چند مرحله ای ژنو با ایران صورت گرفته.

کاخ سفید شدیدا در تلاش است تا با تبلیغات سناتورهای تند رو و لابی برخی گروهها در راستای این ادعا که کاخ سفید اقدام به تخفیف تحریم های ایران کرده است و تنها اجرای تحریم های جدید و بیشتر میتواند منجر به توقف برنامه هسته ای ایران شود، مقابله کند.

در همین راستا روز گذشته مقامات دولتی آمریکا اعلام کرده اند که همچنان به جلوگیری از استفاده ایران از شرکتها و اشخاص ثالث برای دور زدن تحریم های نفتی، بانکی، کشتی رانی و سایر بخشها ادامه میدهند. اقدامی که به ادعای آنها با وجود تورم حدود 40 درصدی، منجر به وارد شدن اقتصاد ایران به رکود میشود.

در همین رابطه، دیوید کوهن، مسئول بخش اجرا و پیگیری تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا، اعلام کرده است که توافق نامه موقتی ژنو تداخل و منافاتی با تلاش ما برای شناسایی و جریمه اشخاص و شرکتهایی که به برنامه هسته ای ایران کمک کرده یا در دور زدن تحریم ها این کشور را یاری میکنند، ندارد.

وی افزوده است: این تحریم ها ایران را از دستیابی به سیستم مالی بین الملل محروم میکند، فشار شدیدی بر اقتصاد ایران به وجود می آورد و منجر به آن میشود که مقامات ایرانی تشویق به دستیابی به توافقی معنی دار بر سر برنامه هسته ای خود بعد از حدود یک دهه شوند.

در رابطه با اضافه شدن به لیست سیاه تحریم های ایران، «رای تاکی» مشاور و متخصص سابق وزارت امور خارجه آمریکا که در حال حاضر جزو سناتورهای بی طرف در شورای روابط خارجی است، عنوان کرده است که: نمیتوانم بگویم که آیا این اقدام جدید منجر به آرام شدن سناتورهای آمریکایی – طرفدار افزایش تحریم – شده است یا نه اما مطمئنا اگر این اتفاق نمی افتاد فشارها و اعتراضات بیشتری صورت میگرفت.

در همین حال مارک دوبوویتز از جمله موافقان سرسخت افزایش تحریم ها علیه ایران، عنوان کرده است: اکنون دولت در حال قدم برداشتن در یک خط کم خطر است، اما این اقدام جدید به هیچ وجه به اندازه تحریک کننده نیست که دولت روحانی از مذاکرات عقب بنشیند.

گفتنی است که 17 شرکت و شخص جدید که به لیست سیاه اضافه شده اند، شامل چهار شرکت – دو مورد در سنگاپور، یکی در فیلیپین و دیگری در اوکراین – است که ادعا شده به شکل فعالی مشغول هدایت نقل و انتقالات پشت صحنه برای شرکت ملی نفت کش ایران بوده اند.

همچنین وزارت خزانه داری اقدام به تحریم پنج نهاد ایرانی کرده است که مدعی شده که با برنامه هسته ای ایران ارتباط داشته و اقدام به تهیه مواد اولیه و حمایتهای دیگر برای غنی سازی و برنامه موشکی ایران میکرده اند. نام شرکت  کارخانجات «عیوض تکنیک» در میان نام این پنج نهاد دیده میشود.


لس آنجلس تایمز در گزارش خود ذکر کرده است که هنوز متن توافق موقت ژنو به ایران این امکان را میدهد که از 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده خود استفاده کند و همچنین تجارت طلا و آزادی تحریم پتروشیمی و خودرو سازی نیز مبتواند منجر به درآمدی 1.5 میلیارد دلاری برای ایران شود.

همین امر منجر به آن شده بود که بسیاری از سناتورهای آمریکایی به مخالفت با کاخ سفید بپردازند و دولت آمریکا را به دادن امتیازات اقتصادی به ایران محکوم کنند.

در این رابطه مقامات دولت آمریکا امکان هرگونه استفاده ایران از این فرصت را برای جلب سرمایه گذاری رد و تکذیب کرده اند. یکی از این مقامات که نخواسته نامش فاش شود، در همین رابطه گفته است: هیچ دلیلی ندارد که تصور کنیم این روزها درایران یک فرصت سرمایه گذاری بزرگ مهیا شده است. هنوز بخش بزرگی از سیستم بانکی ایران تحت تحریم است و ورود و خروج پول به این کشور به سختی صورت میپذیرد.

در همین حال لس آنجلس تایمز اشاره کرده است که تلاشهای کاخ سفید برای متقاعد کردن سناتورها تا حدی نتیجه بخش بوده است و در هفته جاری دولت موفق شده است که حمایت سناتور تیم جانسون رئیس کمیسیون امور بانکی سنا را جلب کند.

وی روز پنج شنبه و بعد از اقدام جدید کاخ سفید، وی عنوان کرده است که: موافق این موضوع هستم که خواست دولت برای انجام یک توقف کوتاه دیپلماتیک در تحریم ها کاملا منطقی است. اجرای دور جدید تحریمی در حال حاضر منجر به شکست ائتلاف بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران میشود.

این در حالی است که هنوز تند روهای سنا بر سر مواضع قبلی خود ایستاده اند و دو تن از شناخته شده ترین آنها، یعنی رابرت منندز و مارک کرک بر روی طرح تحریمی جدید مشغول کار هستند که بلافاصله بعد از پایان مدت شش ماهه توافق ژنو آن را به رای گیری بگذارند.

این در حالی است که از امروز دولت آمریکا به تعطیلات آخر سال وارد شده است و همچنین سنای این کشور نیز در هفته بعد به تعطیلات میرود و در نتیجه هر گونه اقدامی در راستای تحریم ایران، طبق گفته معنا دار و کنایه دار لس آنجلس تایمز «تا سال بعد» به تعویق می افتد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر