بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
کد خبر : ۱۱۳۳۴۷
هرچند این روز‌ها بر تعداد کارشناسان معتقد به تشکیل حباب قیمت‌ها در بازار سهام افزوده شده اما هنوز بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فصل تازه‌ای از فعالیت بورس شروع شده و مقایسه حرکت تاریخی بورس با دهه‌های گذشته کار درستی نیست.

آنها در یک پیش‌بینی جنجالی می‌گویند شاخص بورس می‌تواند در مرزهای فراتر از قله100هزار واحد هم پیشروی کند. درحال حاضر شاخص بورس در محدوده 88هزار واحد ایستاده است.به گزارش همشهری، این روز‌ها یک پرسش اساسی در بورس وجود دارد. پرسش این است که شاخص بورس تهران تا کجا صعود خواهد کرد. متخصصان بازار سرمایه هر‌کدام از منظر خودشان این موضوع را تحلیل می‌کنند. به گفته مسئولان دولتی، قرار است روند نزولی رشد اقتصادی از منفی 5.4 درصد به رشد 3تا 4درصدی تبدیل شود. به باور تحلیلگران این یک علامت آشکار دارد و آن این است که بازارسهام هم صعود خواهد کرد چون تبلور رشد اقتصادی دربورس نمود پیدا خواهد کرد.

حسین اسدی‌نیا، از کارشناسان نسل جدید بازار سرمایه است که دیدگاه‌های کاملات متفاوتی نسبت به کارشناسان قدیمی‌تر بازار سرمایه‌ دارد. او که از یک سو در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده و سپس با دکتری مالی این تحصیلات را تکمیل کرده، گفت: دولت یازدهم نخستین دولتی بود که از همان ابتدا سیاست‌هایش در مورد بورس روشن بود و از بازار سهام حمایت کرد. از این منظر به‌نظر من سال 1392تازه سال تولد بورس است، چرا که عرصه سیاسی - اقتصادی ایران با تغییرات بنیادی مواجه شد. بر همین اساس این تغییرات اثر خود را به وضوح در بازار سهام نمایش خواهد داد.

وی در پاسخ به برخی تحلیلگران بازار سرمایه که معتقدند حباب در بازار شکل گرفته است، گفت: من تعجب می‌کنم از این سخنان در شرایطی که آمارهای بورس نشان می‌دهد برای نخستین بار، نسبت بازار سرمایه به تولید ناخالص داخلی در حال افزایش است و در عین حال میزان گردش معاملات و حجم معاملات بورس در حال رشد است. اسدی‌نیا اما در عین حال یک نظر ویژه دارد. به گفته او، سهام شرکت‌ها از همان ابتدا به درستی قیمت‌گذاری نشده‌اند و سهام آنها فاصله زیادی با ارزش ذاتی‌شان دارند. این به‌معنای این است که همچنان جای رشد برای سهام شرکت‌های بورس وجود دارد.

قله بعدی شاخص؛ 92هزار واحد

تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که از ابتدای سال تاکنون در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور متوسط 130درصد بازده به ‌دست آورده‌اند. در عین حال در 9ماهه امسال 4میلیون و250هزار نفر در دادو‌ستد‌های بورس شرکت کرده‌اند. این آمار‌ها گویای آن است که تعداد سرمایه‌گذاران در بورس به شکل بی‌سابقه‌ای در تاریخ 46ساله بورس افزایش یافته و متناسب با تعداد این افراد نقدینگی زیادی نیز وارد بورس شده است. این روزها به‌طور میانگین بین 400تا 600میلیارد تومان در بورس سهام خریدو فروش می‌شود.

اسدی‌نیا درباره حضور این سرمایه‌گذاران توضیح داد: نکته اصلی در مورد بازار سهام همین موضوع است. بازار سهام به‌طور خودکار ظرف روزهای آینده دست به یک غربالگری خواهد زد، سهامداران تازه‌وارد 2 راه پیش رو دارند؛ یا مجبورند از بازار خارج شوند یا سطح دانش و اطلاعات خود را افزایش دهند، چرا که بازار سهام برخلاف بازار‌های مسکن، طلا و ارز یک بازار دانش‌محور است.
وی در پاسخ به این پرسش که شاخص بورس تا کجا صعود خواهد کرد، گفت: قله بعدی شاخص رقم 92هزار واحد خواهد بود و اگر شاخص بورس موفق به فتح این قله شود که به‌نظر می‌رسد ظرف روز‌های آینده این اتفاق بیفتد، بین 3تا 5هزار واحد دیگر رشد خواهد کرد و از آن زمان به بعد فصل غربالگری آغاز خواهد شد.

این کارشناس مالی تأکید کرد: این اتفاق به‌احتمال زیاد قبل از فصل مجامع در خرداد رخ خواهد داد و در آن زمان بازار سهام با یک نزول سنگین مواجه می‌شود و بخشی از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد از بازار خارج خواهند شد. در این زمان است که سهامداران تازه‌وارد باید تصمیم بگیرند که قصد دارند با افزایش سطح اطلاعات‌شان در بازار حضور داشته باشند یا می‌خواهند از بازار خارج شوند.

نقدینگی در بازار سهام می‌چرخد

اسدی‌نیا لابه‌لای سخنانش بار دیگر در پاسخ به کارشناسان دیگر بازار سرمایه که معتقدند بازار سهام وارد مرحله حباب شده است، گفت: نقدینگی‌ای که وارد بازار سهام شده، برای نخستین بار در طول تاریخ فعالیت این بازار، مدت‌هاست از این بازار خارج نشده و از صنعتی به صنعت دیگر در داخل بازار سرمایه کوچ می‌کند این به‌معنای آن است که سرمایه‌گذاران به چشم‌انداز این بازار امیدوارند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: بازار سهام به‌دلیل ماهیت آینده‌نگر‌بودنش برنامه‌های توسعه در ابعاد سیاسی و اقتصادی را درک کرده است. من در تعجبم که چطور برخی دوستان این علائم را حس نمی‌کنند. اشاره اسدی‌نیا به برنامه‌های دولت یازدهم و ایجاد تحول در عرصه سیاسی و اقتصاد است. او سپس خطاب به دولتمردان گفت: بورس بهترین راه‌حل برای کمک به تولید و گسترش عدالت اجتماعی است و اگر دولت یازدهم بورس را جدی بگیرد، می‌تواند به موفقیت‌های تاریخی دست یابد.

بورس همچنان رشد می‌کند

فریبرز پرنا، یک کارشناس دیگر بازار سهام درپاسخ به این پرسش که روند بورس را در فصل زمستان چگونه ارزیابی می‌کند و آیا حرکت صعودی شاخص در 3‌ماه آخر سال هم ادامه خواهد داشت؟ گفت: به‌طور سنتی ماه‌های آبان و آذر فصل رکود در بازار سهام است و دی و بهمن از ماه‌هایی است که حجم سرمایه‌گذاری در بورس افزایش می‌یابد. از این منظر می‌توان گفت که روند حرکت شاخص در زمستان امسال همچنان صعودی خواهد بود.

وی پیش‌بینی کرد که حجم سرمایه‌گذاری تا فصل مجامع صعودی باشد و در عین حال درباره اینکه چرا تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته، گفت: بازار‌های دیگر در رکود به‌سرمی‌برند ضمن اینکه بهمن‌ماه هر سال شرکت‌های بورس پیش‌بینی بودجه خود را هم ارائه خواهند کرد. به این ترتیب با توجه به اینکه چشم‌انداز مثبتی نسبت به آینده کسب و کار و بهبود اقتصادی وجود دارد، ورود نقدینگی به سمت بورس تهران زیاد‌تر شده است.

او تأکید کرد: اقتصاد در حال خروج از رکود است و بورس نسبت به سایر بازار‌ها، بازده مناسب‌تری دارد. از سوی دیگر سیاست اصلی دولت رونق تولید است بنابراین با اجرای سیاست رونق تولید، مهم‌ترین بخشی که با صعود مواجه خواهد شد بازار سهام است ضمن اینکه هنوز خیلی از سهام‌ها در بورس حضور دارند که با ارزش جایگزینی‌شان فاصله دارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر