بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۹
کد خبر : ۱۱۳۶۷۲

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت 6/0 درصدی شاخص کل مواجه شد که عمده بزرگان صنایع با این روند همراهی کردند. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد ارزش معاملات روزانه بورس، طی دو هفته اخیر به صورت میانگین 605 میلیارد تومان بوده، در حالی که در روز گذشته ارزش معاملات به 394 میلیارد تومان سقوط کرد. این امر نشان از احتیاط شدید سهامداران و ورود جدی بازار به فاز اصلاح قیمت دارد؛ در واقع، ابهامات موجود در بازار به ویژه در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و انتظار سهامداران برای گزارش‌های 9 ماهه باعث نظاره‌گر ماندن بسیاری از سهامداران در بازار سرمایه شده است.

در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. قوت گرفتن احتمال افزایش نرخ خوراک گازی در حدود 13 سنت عامل اصلی این روند به شمار می‌آید. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده در اختیار گرفت.
گروه فرآورده‌های نفتی نیز مشابه پتروشیمی ها روند نزولی خود را ادامه داد. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند.
از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی روند مثبت خود را طی روزهای اخیر بر خلاف مسیر بازار ادامه داد. ابوالفضل ابراهیم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با رشد این روزهای فلزی‌ها بیان می‌کند: رشد قیمت‌های جهانی بعضی فلزات غیرآهنی نظیر سرب، روی و مس در اواخر سال میلادی، اولین دلیل اقبال سهامداران به شرکت‌های فعال در این زمینه است. به گفته وی، اخباری مبنی بر احتمال امکان عرضه محصولات «فملی»، یکی از اثرگذارترین نمادهای این گروه، در بورس لندن وجود دارد که در صورت اخذ مجوز می‌تواند باعث رشد سودآوری این سهم شود. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نماد مثبت و اثرگذار «فولاد» نیز اظهار می‌کند: فولاد هرمزگان، از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه، قرار است تا چندی دیگر عرضه اولیه شود؛ در حالی که در صورت‌های مالی «فولاد»، این عرضه لحاظ نشده است. بر این اساس، انجام این امر می‌تواند باعث افزایش سودآوری «فولاد» شود که عامل اصلی رشد این سهم طی روزهای اخیر است. در این گروه، «فروس» مشمول رفع گره معاملاتی شد اما عدم عرضه مناسب منجر شد تا صف خرید همچنان باقی بماند. «فولاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت.
اما بانکی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که با عرضه‌های سنگینی از سوی حقوقی‌ها مواجه بود.
شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز روند نزولی خود را ادامه دادند. «وغدیر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور بسیار پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی که روزهای کم‌نوسانی را سپری می‌کردند منفی شدند. «باما» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار داشت.
مخابرات نیز روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد، در حالی که «اخابر» بیشتر مورد توجه سهامداران حقیقی بود.
همچنین، روند مثبت گروه سیمانی متوقف و منفی شد. ابوالفضل ابراهیم‌زاده در رابطه با این گروه می‌گوید: افزایش بودجه پروژه‌های عمرانی باعث رشد سیمانی‌ها در کنار گروه ساختمانی طی روزهای اخیر شد. وی شرکت‌های سیمانی را به دو دسته تولیدی و پخش تقسیم و اظهار کرد: شرکت‌های کوچکی که عمدتا در پخش محصولات سیمانی فعالیت می‌کنند طی اطلاعات شفاف‌سازی، نه تنها از عدم افزایش سودآوری خود سخن گفته‌اند؛ بلکه پوشش پیش‌بینی‌های قبلی را نیز در هاله‌ای از ابهام دانسته‌اند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از طرف دیگر، شرکت‌های تولیدی طی روزهای اخیر به علت افزایش برودت هوا، با مشکل تامین گاز مازوت مواجه بوده‌اند. عوامل یاد شده می‌تواند باعث توقف رشد این گروه شود. «سشرق» با حضور کامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.
از سوی دیگر، خودرویی‌ها روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «خکاوه» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که عرضه‌های سنگینی را از سوی سهامداران حقوقی شاهد بود.
در نهایت، روند مثبت روزهای اخیر سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شده و برای دومین روز متوالی منفی شدند. «وبیمه» پس از یک هفته افت قیمت، روز گذشته شاهد افزایش قیمت بود و با صف خرید مواجه شد. این نماد در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور فعال‌تری داشتند.
نکته: در نمودارهای شاخص صنایع، نماد «پارسان» جزو نمادهای عضو گروه فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته است.
 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر