بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳
کد خبر : ۱۱۴۱۲۵

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 7/0 درصدی شاخص کل مواجه بود که اقبال به سمت گروه‌های بزرگی نظیر پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزات اساسی عامل اصلی مثبت بودن بازار به شمار می‌آید. شاخص کل از ساعات آغازین معاملات روند مثبتی را در پیش گرفت و تا پایان بازار ادامه یافت؛ همچنین، ارزش معاملات روزانه (حدود 465 میلیارد تومان) نیز به میانگین قابل توجه هفته‌های اخیر نزدیک بود که نشان از پویایی بازار دارد.

به گزارش بورس نیوز، بررسی معاملات بورس در پاییز بوده نشان می‌دهد 70 درصد از حجم معاملات، در اختیار پنج گروه بورسی که به ترتیب عبارتند از: بانکی، خودرویی، شیمیایی، سرمایه‌گذاری و فلزات اساسی. بر اساس این گزارش، با رجوع به معاملات سال‌های گذشته می‌توان دریافت صنایع یادشده در ماه‌های پیش رو نیز از شانس بالایی برای رشد برخوردارند. در خصوص گروه بانکی و خودرویی که در سال اخیر کمی از بازار عقب مانده‌اند می‌توان گفت به علت تحریم‌ها بخش عمده‌ای از پتانسیل‌های این دو گروه همچنان آزاد نشده است؛ بنابراین، با ادامه بهبود شرایط سیاسی، این پتانسیل‌ها آزادشده و بازدهی هر دو گروه افزایش پیدا خواهد کرد. این گزارش از نگاهی دیگر، در رابطه با گروه شیمیایی می‌افزاید به رغم افزایش نرخ خوراک گازی، این گروه همچنان شانس بالایی برای رشد دارد. علت این امر، افزایش نرخ ارز مبادلاتی در بودجه سال 93 بیان شده است که با توجه به مزیت صادراتی گروه پتروشیمی منجر به بهبود اوضاع آنها خواهد شد. همچنین، گروه فلزات اساسی و گروه معدنی که با توجه به رکود پروژه‌های عمرانی، تغییر در دولت و تحریم‌ها، طی سال گذشته مورد کم‌اقبالی بازار بوده‌اند آینده روشنی دارند؛ زیرا با مشخص شدن بودجه و بازگشت امید به رونق فعالیت‌های عمرانی، نمادهای این گروه‌ها می‌توانند بازدهی مناسبی کسب کنند. این گزارش در نهایت، به نقش همیشگی گروه سرمایه‌گذاری بر روند کلی بورس اشاره و عنوان می‌کند شرکت‌های سرمایه‌گذاری که بیشتر پورتفوی خود را به سهام صنایع یادشده اختصاص داده‌اند، بیشتر مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار خواهند گرفت.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی بار دیگر به روند صعودی بازگشت. در روز گذشته به گزارش خبرگزاری فارس، اولین معامله 6 میلیارد ریالی هلدینگ خلیج فارس در رینگ داخلی بورس انرژی انجام شد که از جمله عوامل مثبت شدن این نماد به شمار می‌آید. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد که حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور فعال‌تری داشتند.
گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «شنفت» تنها نماد منفی این گروه در روز گذشته، بیشترین حجم معاملات را با حضور کامل سهامداران حقوقی به خود اختصاص داد. در این شرایط، روند مثبت گروه فلزات اساسی ادامه یافت. «فملی» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که حقوقی‌ها به ویژه در نقش خریدار حضور فعال‌تری داشتند. طی گزارشی تحلیلی توسط بورس نیوز، این شرکت توانایی رشد
15 درصدی EPS را در سال جاری دارا است و همچنین در سال آتی، به دلیل احتمال بهره‌برداری از دو طرح توسعه‌ای خود، یعنی تغلیظ فاز 2 سرچشمه و سونگون و همچنین افزایش ظرفیت، با بهبود بیشتری در وضعیت سودآوری مواجه خواهد بود.
از سوی دیگر، بانکی‌ها روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار داشت.
اما، روند منفی شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی عوض شد و «وغدیر» به تنهایی توانست شاخص این گروه را مثبت کند. طی روز گذشته، «وغدیر» به عنوان تنها نماد مثبت گروه، در حالی با صف خرید همراه شد که بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.
در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی روند نسبتا منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. «کروی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت.
روند منفی مخابرات نیز ادامه پیدا کرد. «اخابر» به‌رغم روند منفی، با عرضه‌های قابل توجهی از سوی سهامداران حقوقی طی روزهای اخیر مواجه است.
از سوی دیگر، خودرویی‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «خودرو» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور پررنگ‌تری داشتند.
در این شرایط، گروه سیمانی که پس از یک دوره صعود، روند نزولی گرفته‌ بودند، در معاملات روز گذشته افت 4/1 درصدی را ثبت کردند. «سپاها» با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار، بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس، یکسان‌سازی قیمت سوخت مازوت با گاز مصرفی از جمله اخبار مهم این گروه
به شمار می‌آید.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها پس از یک هفته اصلاح قیمت، بار دیگر وارد مسیر صعودی شدند. «وساپا» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد که با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود.
نکته: در نمودارهای شاخص صنایع، نماد «پارسان» جزو نمادهای عضو گروه فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته است.
 



 


 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر