بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری خبرگان ارزیابی کرد:

بررسی عوامل اثرگذار بر نوسانات بازار سهام

سرمایه گذاری در بازار سهام بدون انجام تحلیل از سوی سرمایه گذاران، عدم کارایی بازار سرمایه کشور در کنار اقبال قابل توجه بسیاری از فعالان بازار سرمایه به سهام شرکت هایی که از وضعیت مناسب سودآوری برخوردار نیستند.
کد خبر : ۱۱۴۲۲۴
حجم زیادی از نقدینگی در حالی طی سال جاری وارد بورس شده که ابزارهای پولی کافی جهت مدیریت و کنترل آن در بازار سهام وجود ندارد. از این رو عدم هدایت نقدینگی های وارد شده به بازار سرمایه موجب سرگردانی سرمایه گذاران و معلق ماندن سرمایه های وارد شده به آن می شود و در نهایت نوسانات متعددی را در بازار سهام ایجاد می کند.

مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری مشترک خبرگان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: سرمایه گذاری در بازار سهام بدون انجام تحلیل از سوی سرمایه گذاران، عدم کارایی بازار سرمایه کشور در کنار اقبال قابل توجه بسیاری از فعالان بازار سرمایه به سهام شرکت هایی که از وضعیت مناسب سودآوری برخوردار نیستند و چشم انداز مناسبی نیز برای آنها قابل تصور نیست، بسترهای لازم را برای نوسانات متعدد قیمت سهام بسیاری از شرکت های بورسی فراهم می کند، همچنان که طی ماه جاری شاهد بروز نوسانات متعدد در بورس هستیم.

پژمان کیا به عدم شفافیت اطلاعاتی بسیاری از شرکت های بورسی و نیز انتشار خبرهای مختلف پیرامون وضعیت سودآوری صنایع گوناگون همچون رشد نرخ خوراک پتروشیمی ها به عنوان عامل اثرگذار بر روند نوسانی بازار سهام اشاره کرد و ابراز داشت: عوامل عنوان شده موجب بی اعتمادی فعالان بازار سرمایه نسبت به خبرهای منتشر شده از سوی مدیران شرکت های بورسی می شود.

وی افزود: از این رو با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار بورس بهتر به نظر می رسد سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی که از بیشترین میزان سود نقدی تقسیمی برخوردارند در اولویت سرمایه گذاری قرار گیرد، چراکه با توجه به رشد قابل توجه بورس و صنایع فعال در آن طی سال جاری و با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بسیاری از شرکت ها، سرمایه گذاران تمایل به خروج از صنایع سرمایه گذاری شده در آن طی ماه های آتی خواهند داشت که در پی تحقق این امر نمی توان انتظار افزایش قیمت سهام طی سال آینده را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه صنعت ساختمان، شرکت های پتروشیمی مصرف کننده گاز مایع، مخابرات و فلزات اساسی را در زمره صنایع پربازده بورس قرار داد و گفت: شرکت های ساختمانی به منظور تأمین منابع مالی لازم جهت اجرای پروژه های جدید خود اقدام به پیش فروش و فروش واحدهای تکمیل شده پروژه های خود کرده اند که از این بابت حجم قابل توجهی از نقدینگی وارد این شرکت ها شده، به گونه ای که بخشی از این مبالغ می تواند بر وضعیت سودآوری آنها مؤثر واقع شود. علاوه بر این در حال حاضر اخباری که تأثیر منفی بر عملکرد شرکت های ساختمانی یا روند قیمت سهام آنها در پی داشته باشد، منتشر نشده است.

این مقام مسئول به افت قیمت سهام شرکت های فعال مطرح در گروه مخابرات اشاره کرد و ابراز داشت: کاهش قیمت سهام شرکت های مذکور و رسیدن به کف قیمتی آنها در کنار پتانسیل های موجود در این شرکت ها بیانگر توانایی شرکت های فعال این گروه جهت رشد سودآوری و صعود قیمت سهام آنهاست.

مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری خبرگان در خصوص گروه فلزات اساسی تصریح کرد: با توجه به نسبت P/E پایین گروه فلزات و برخورداری از میزان بالای سود نقدی تقسیمی می توان صنعت فلزات اساسی را در جرگه صنایع پربازده بورس قرار داد.

در پایان این گزارش می افزاید، آخرین رقم خالص ارزش روز دارایی های صندوق سرمایه گذاری مشترک خبرگان مبلغ 781 هزار تومان است و این صندوق موفق به کسب بازدهی مثبت نزدیک 14 درصدی طی یک ماهه اخیر شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر