بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۸
کد خبر : ۱۱۴۷۲۱

آزاده حسینی: اعضای تولید‌کنندگان سنگ‌آهن و فولاد با توجه به نزدیک بودن فعالیت و در واقع ارتباط بین حوزه‌های كاري جلسه‌ای را به منظور هماهنگی بیشتر در اتاق بازرگانی ايران برگزار کردند.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران هدف از برگزاری این جلسه را هماهنگی ساختاری در خصوص موضوعات مشترك ميان فولاد و سنگ‌آهن دانست و گفت: در این جلسه بعضی از موضوعات فی‌ما‌بین بخش معدن و تولید فولاد مطرح شد که یکی از موضوعات هماهنگی ساختاریافته بین این دو بخش بود زيرا آنچه که مسلم است ما زنجیره تامین مواد معدنی تا محصول را یک مجموعه می‌دانیم که نیازمند هماهنگی در بخش‌های مختلف است.
رسول خلیفه سلطان ادامه داد: هم بخش معدن و هم صنعت یک زنجیره بزرگ و به هم پيوسته هستند كه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در هر دو بخش انجام شده، اما نامتجانسی فراواني در آنها وجود دارد. به هر جهت موضوعاتی که در هر دو بخش باید به آنها پرداخته شود زیاد است و طبیعی است که این هماهنگی ساختاریافته در کل بخش معدن و فولاد باید به وجود بیاید.
وی تصریح کرد: از همین رو این جلسه در اتاق بازرگانی و به دعوت هيات ريیسه اتاق ایران برگزار شد، زيرا اتاق ایران جایگاه صنفی بالایی دارد و می‌تواند اصناف را با هم هماهنگ کند.
پيشنهاد برگزاري ميز هماهنگي
خلیفه سلطان با اشاره به پیشنهادی که در این جلسه مطرح شد، گفت: در این جلسه پیشنهاد شد که یک میز هماهنگی بین دو بخش معدن و فولاد شکل بگیرد كه انجمن فولاد نیز به نوبه خود از این موضوع استقبال کرد. فقط شرطی که عنوان کردیم این بود که کارها کارشناسی و حرفه‌ای بوده، جلسات مرتب برگزار شود و در این جلسات افراد ذی‌صلاح از هر دو طرف حضور یابند.
وی افزود: همچنین در این جلسات موضوعات و رویه‌ها و راه حل‌ها باید با اطلاعات و اعداد و ارقام روشن مطرح شود كه البته این کار با یک یا دو جلسه انجام نمی‌شود بلكه باید طبق یک فرآیند متشکل و منظم با اهداف معین در یک دوره زمانی معین انجام شود. مثلا چهار موضوع مطرح شود که قصد حل آنها را داریم و برای حل آن زمان و فرآیند قرار دهیم؛ فرآیندی که در آن اطلاعات حاکم باشد و موضوعات فی‌مابین براساس این اطلاعات در اتاق ایران بررسی شود.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که در جلسه مطرح شد، عوارضی است که برای سنگ‌آهن وضع شده و از ابتدای سال 93 قرار است اجرایی شود كه در خصوص استفاده از این فرصت توسط بخش خصوصی فولاد و شرکت‌های معدنی جهت فرآوری بیشتر سنگ‌آهن خام و پیشنهادی که قبلا هم توسط انجمن در وزارت صنایع سابق و ستاد فولاد مطرح شده بود، صحبت شد.
دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد همیشه به شدت از این پیشنهاد دفاع کرده که اگر عوارضی از صادرات سنگ‌آهن گرفته می‌شود، بخش عمده این عوارض در قالب یک صندوق حمایت از فرآوری معدنی تجمیع شود، از محل آن صندوق تسهیلات داده شود و حمایت‌های بیمه‌گری و سایر اقدامات حمایتی نيز انجام شود. چه برای اکتشاف چه فرآوری در معادنی که بخش زیادی از آن در دست بخش خصوصی است.
وی تاکید کرد: در واقع عوارض برای صادرات سنگ‌آهن باید ابزاری باشد برای اینکه ما در فرآوری و اکتشاف رشد کنیم و معدنی‌ها به سمت تولید کنسانتره و متعاقبا گندله بروند.
وی تصریح کرد: پیشنهاد تکمیلی انجمن تولیدکنندگان فولاد این است که این صندوق به نحوی عمل کند که در دوره زمانی معین مثلا یک یا دو سال هر معدن کاری موفق به فرآوری شد، مبلغی که به عنوان عوارض صادراتی پرداخت کرده را به عنوان جایزه فرآوری به وی برگردانند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر