بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
کد خبر : ۱۱۵۳۵۳

همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه به دليل مصادف بودن با تعطيلي روز يكشنبه با جو آرام و به دور از تب و تاب هميشگي همراه بود.

روز شنبه همچنان بورس روند كاهشي را شاهد بود كه به دليل عدم حضور شمار قابل توجهي از فعالان بازار از حجم آن كاسته شده و بازار در كنار افت شاخص معادل 82/0 درصد، شاهد كاهش حجم معاملات به 313 ميليارد تومان بود.
بازار امروز در شرايطي فعاليت خود را شروع مي‌كند كه دو مساله مهم پيش روي آن قرار دارد. نخستين مساله شروع جلسات مجلس شوراي اسلامي و كميسيون تلفيق است كه احتمالا همچنان خبرهايي را در مورد شركت‌هاي بورسي در بر خواهد داشت و دوم عرضه هلدينگ دارويي تامين اجتماعي است كه حركتي كم سابقه در سطح بازار سرمايه محسوب مي‌شود. گروه دارويي بورس به صورت سنتي در اختيار شركت‌هاي كوچك و با سهام شناور اندك قرار دارد، اما عرضه تيپيكو فرصت مناسبي براي سرمايه‌گذاران حقوقي بازار به شمار مي‌رود تا در سايه وضعيت مناسب گروه دارويي در گزارش‌هاي 9 ماهه با يك عرضه قابل ملاحظه مواجه شوند. تيپيكو داراي 30شركت است كه 11شركت تامين‌كننده مواد اوليه دارويي با سهم 70درصدي فروش، 11شركت فرآورده دارويي با سهام 34درصدي، 4شركت توزيع با سهم 33درصدي و 3شركت بازرگاني با سهم 40درصدي صادرات دارو در پرتفوي اين شركت وجود دارد. هر چند كه بازار نگران تكرار عرضه‌هاي گران و مشكل‌ساز گذشته تامين اجتماعي است اما در صورت قيمت‌گذاري مناسب، اين شركت مي‌تواند حضور موفقي در بورس داشته باشد.
در بازار روز شنبه در تحولات اقتصادي مديركل نظارت بر بانك‌هاي بانك مركزي موارد مهمي را مطرح كرد. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي اميرحسين امين آزاد، در مورد سرمايه‌گذاري بانك‌ها در بورس و شركتداري گفت: بانك‌ها طبق قانون عمليات بانكي بدون ربا مي‌توانند بخشي از منابع خود را صرف خريد سهام شركت‌ها كنند ولي مواردي همچون چارچوب خريد سهام، در چه شركت‌هايي مي‌شود سرمايه‌گذاري كرد و سقف ميزان خريد سهام و... در مصوبه سال 86 شوراي پول و اعتبار تحت عنوان دستورالعمل سرمايه‌گذاري موسسات اعتباري تعيين شده است. اين مصوبه تصريح كرده است بانك‌ها مي‌توانند حداكثر تا سقف 40 درصد از سرمايه پايه خود، سهام شركت‌ها را در اختيار داشته باشند.
وي افزود: منابع بانك‌ها مشاع هستند؛ به این معني كه حقوق صاحبان سهام (مشتمل بر سرمايه) و سپرده‌هاي مردم درهم‌آميخته شده‌اند، بنابراين نمي‌توان گفت سهام خريداري شده از محل سرمايه است يا سپرده‌هاي مردمي، اما بانك‌ها موظفند نسبت يادشده را رعايت كنند. البته در برخي موارد امكان رعايت آن وجود ندارد، به‌طور مثال دولت بابت رد ديون خود سهام يك نيروگاه برق را به يك بانك واگذار كرده در نتيجه بانك به‌طور ناخواسته نسبت‌هايش به‌هم‌خورده است و از طرف ديگر، امكان فروش سريع سهام اين شركت را هم ندارد، بنابراين مجبور است سهام آن شركت را نزد خود نگه دارد.
در ماده 44 قانون پولي و بانكي كشور، حكم به ايجاد هيات انتظامي بانك‌ها داده شده و تخلفات بانك‌ها از مصوبات شوراي پول و اعتبار در آن قابل بررسي و رسيدگي است. تذكر كتبي به مديران متخلف، اعمال جرايم نقدي، محدود يا ممنوع كردن برخي فعاليت‌هاي بانك و در نهايت، لغو مجوز بانك از جمله اين مجازات‌ها است.
حقوقي‌ها بازار را در اختيار مي‌گيرند
در ديگر تحولات قابل اعتنا در بازار همچنين مي‌توان به بازگشت سهم حقوقي‌ها اشاره كرد. در حالي كه سهم حقوقي‌ها در ابتداي ماه جاري به حدود 30درصد كاهش يافته بود روز چهارشنبه براساس آمارها سهم حقوقي‌ها به 81/48 درصد و حقيقي‌ها به 19/51 درصد رسيد. حجم فعاليت حقوقي‌ها در خريد نيز به 56/53 درصد رسيده كه نشان‌دهنده بازگشت تعادل سنتي به بازار است.
در بازار روز شنبه در گروه خودرويي انتشار گزارش‌هاي نامناسب شركت‌هاي خودرويي ادامه داشت و ايران خودرو ديزل نيز همانند سايپا ديزل گزارش ضعيفي را منتشر كرد كه زيان شركت را از 421ريال به 1377ريال افزايش داد.
اين گزارش افت 9/9 درصدي خاور در بازگشايي را رقم زد.
در گروه پالايشي امروز نماد پالايشگاه بندرعباس براي انتخاب اعضاي هيات مديره متوقف مي‌شود. در گروه پتروشيمي نماد‌هاي عمده گروه در انتظار انتشار گزارش‌هاي 9 ماهه هستند؛ موضوعي كه با رشد بهاي محصولات پتروشيمي از جمله اوره در بازار جهاني همزمان شده است. در اين گروه با انتشار گزارش‌هاي اوره سازان از جمله پرديس و كرمانشاه از نگراني بازار در مورد تاثير نرخ گاز كاسته شده است. انتظار مي‌رود گزارش‌هاي پلي‌اتيلني‌ها نيز گزارش‌هاي خوبي باشد.
در گروه معدني نمادهاي شاخص به دليل نگراني از عوارض معدني با صف فروش همراه بودند؛ هر چند كه اين عوارض تنها مشمول سنگ‌آهني‌هايي است كه پروانه آنها در اختيار ايميدرو قرار دارد، بنابراين تنها شركت‌هاي گل‌گهر و چادرملو از اين عوارض متاثر مي‌شوند. در همين حال چانه‌زني‌هاي سنگيني نيز در حاشيه اين مصوبه در حال جريان است. موضوع حذف ديگر عوارض دريافتي از سنگ‌آهني‌ها، عرضه سنگ‌آهن در بورس كالا، حل مشكل گهر زمين، تقسيم عوارض ميان شركت‌هاي سنگ‌آهني و فولادي از جمله مواردي است كه در چانه‌زني‌هاي دولت وشركت‌هاي سنگ‌آهني در مورد اين عوارض مطرح است.
در اين گروه صبانور كه در 9 ماه امسال 1116 ريال به ازاي هر سهم، سود محقق كرده است براي تعديل سود متوقف شد.
در اين گروه باما در گزارش 9 ماهه، سود هر سهم سال مالي جاري خود را از 1787 ريال به 1872 ريال معادل 5درصد افزايش داده است. در گروه سرمايه‌گذاري، مجمع سرمايه‌گذاري بيمه به دليل عدم حضور سهامداران تشكيل نشد. با توجه به مالكيت قابل ملاحظه حقيقي‌ها در برخي از شركت‌ها از جمله بيمه نحوه تشكيل اين مجامع نيز جالب خواهد بود.
در گروه تجهيزات، مپنا با صف فروش بسته شد تا اين شركت همچنان با رفتار احساسي هم در خريد و هم در فروش مواجه باشد.
در گروه بانكي، بانك صادرات همچنان با معاملات پر‌حجمي مواجه شد به گونه‌اي كه روز شنبه نيز يك بلوك 577ميليوني سهم در بازار داد و ستد شد.
در مجموع بازار روز شنبه بازاري منفي و كم‌توان بود اما انتظار مي‌رود شرايط امروز بازار، بهتر باشد.
سفته‌بازی در اوراق تسهیلات مسکن ادامه دارد
در شرایطی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش تقریبا 727 واحدی به زیر 85 هزار واحد کاهش یافته، روز شنبه شاخص در بازار فرابورس افزایش 2/1 واحدی را تجربه کرد. این افزایش موجب شد تا رقم شاخص در این بازار به 831 واحد برسد. روز شنبه، میان تعطیلی در این بازار با معامله 5/66میلیون برگه اوراق بهادار ارزش معاملات روزانه از 770 میلیارد ریال بالاتر رفت.
نماد‌های مارون، ذوب، زاگرس، میدکو و جم در این روز با تاثیر مثبت عامل بالارفتن شاخص کل بودند و در مقابل نماد شتران و شرانل شاخص را تعدیل کردند. پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها همچنان از بلاتکلیفی نرخ خوراک گازی نوسان قیمت را تجربه مي‌كنند.
اتفاقات مهم بازار فرابورس از 17 دی حول محور افزایش میزان وام مسکن تا 35 میلیون تومان از طریق اوراق تسهیلات مسکن گردش دارد.
این اوراق از محدوده 37 هزار تومان تا تقریبا 60 هزار تومان گران شده و به‌رغم مجوز دامنه 50 درصدی افزایش قیمت در روز سه‌شنبه، براي كاهش نوسانات قيمتي این اوراق در روز شنبه باز هم با افزایش 5 درصدی مواجه شدند. همچنان قیمت این اوراق رو به افزایش دارد و اغلب خریداران حاضر به فروش نیستند. با اینکه خبرهایی از افزایش عرضه نیز توسط بانک مسکن از امروز (دوشنبه) برای عرضه 900 هزار فقره اوراق 500 هزار تومانی وام مسکن منتشر شده، اما سفته‌بازی در بازار این اوراق همچنان ادامه دارد.
اوراق تسهيلات مسكن روز شنبه هم در صدر بیشترین افزایش قیمت‌ها قرار داشتند.
در بازار روز شنبه بیشترین ارزش معامله به اوراق اجاره 3 ماهه 20 درصدی سپهر اختصاص یافت که بیش از 154 هزار برگه از این اوراق تقریبا 154 میلیارد ریال معامله را برای آن رقم زد. همچنین در این بازار معامله بیش از 8 میلیون برگه از سهام ذوب‌آهن اصفهان، نماد ذوب را در صدر بیشترین حجم معاملات قرار داد. همچنین در بین مهم‌ترین اطلاعیه‌های ناظر بازار اشاره شد که روز يكشنبه مورخ 13 بهمن تعداد 20 درصد از سهام شركت پتروشيمي سلمان فارسي (سهامي خاص) متعلق به شركت ملي صنايع پتروشيمي به‌طور يكجا و به صورت نقد يا نقد و اقساط در بازار سوم فرابورس ايران عرضه مي‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر