بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹
کد خبر : ۱۱۶۴۲۳
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شروع مثبت هفته با رقم خوردن رشد 65/1 درصدي شاخص كل بود. در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه فرارسيدن ايام دهه فجر به صورت سنتي بازار را با جو بهتري مواجه كرد. اين جو مناسب موجب تشكيل صف‌هاي خريد در اكثر نمادها شد؛ امري كه به كاهش عرضه‌ها در بازار منجر شد.
اين روند با انجام عرضه‌ها به ويژه پس از بازگشايي نماد پالايشگاه بندر عباس بهتر شد، تا اين پالايشگاه با معاملات پر‌حجمي مواجه شود. اين معاملات، نماد پالايشگاه‌هاي تهران و لاوان را نيز با صف‌هاي خريد پايدار مواجه ساخت.
در بازار ديروز مهم‌ترين موضوع پيش روي معامله‌گران در كنار بحث فرارسيدن دهه فجر بحث بررسي لايحه بودجه بود كه روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر مورد بررسي قرار گرفت و در آن موضوع واگذاري هلدينگ خليج‌فارس در سال 93 مورد تصويب قرار گرفت. در مجلس شوراي اسلامي طبق يك مصوبه، به سقف واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي مبلغ 12 هزار ميليارد ريال اضافه مي‌شود.
وكلاي ملت با تصويب بند الف اين تبصره مقرر كردند كه در راستاي اجراي تبصره يك بندهاي الف و ب ماده 3 قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي مصوب 25 خرداد 1387 وزارت امور اقتصادي و دارايي مجاز است از طريق سازمان خصوصي‌سازي تا پايان سال 1393 كليه سهام، سهم‌الشركه، حق تقدم ناشي از سهام و سهم‌الشركه، حقوق مالكانه، حق بهره‌برداري و مديريت دولت را در بنگاه‌هاي گروه‌هاي يك و 2 ماده 2 مذكور و شركت مادرتخصصي (هلدينگ) خليج‌فارس و حقوق مالكانه و حق بهره‌برداري از كليه معادن در حال بهره‌برداري فعال و غيرفعال و نيز باطله‌هاي قابل فروش موجود در معادن متعلق به دولت و شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي از جمله سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران و شركت‌هاي تابعه و وابسته به آن سازمان به بخش خصوصي و تعاوني با اولويت تعاوني واگذار و منابع حاصل را به رديف شماره 310502 جدول شماره 5 اين قانون واريز نمايند.
در بازار ديروز بحث در مورد خوراك پتروشيمي همچنان ادامه داشت. در اين زمينه ديروز مديرعامل هلدينگ نفت و گاز پارسيان با بيان اينكه از محل تحويل اوره به جهاد كشاورزي ۴۴۲ ميليون دلار عدم‌النفع داشته‌ايم، گفت: تعرفه آنتي‌دامپينگ عليه محصولات پتروشيمي‌هاي گازي مانند متانول در كشورهاي هدف صادرات ما وضع نشده است. به گزارش خبرگزاري فارس مرتضي عزيزي در ميز گرد بررسي خوراك پتروشيمي‌ها اظهار كرد: 95 درصد واگذاري‌ شركت‌هاي خصوصي به تامين اجتماعي، صندوق بازنشستگي كشوري، صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح و صندوق بازنشستگي نفت بوده است كه 48 ميليون نفر را تحت پوشش دارد و اين صندوق‌ها هر كدام با كسري مواجه شده‌اند، دولت بودجه آنها را پرداخته است.
وي افزود: فرض كنيد اختلاف ما و دولت درباره قيمت خوراك بين 7 تا 13 سنت باشد كه اين به معناي 300ميليون دلار هزينه در سال 91 بوده است.
عزيزي با بيان اينكه ما پرداخت 7 سنت را براي هر متر مكعب گاز امسال قبول داريم، گفت: در سال 91 حدود يك ميليون و 617 هزار تن اوره با قيمت 350 تومان در هر كيلو تحويل دولت داده‌ايم كه با توجه به قيمت روز اوره نزديك به 442 ميليون دلار نسبت به قيمت روز ضرر كرد‌ه‌ايم يا عدم‌النفع داشته‌ايم.
وي در پاسخ به پرسشي درباره ارزان‌فروشي محصولات پتروشيمي‌هاي گازي در بازار جهاني، تاكيد كرد: تعرفه آنتي‌دامپينگ عليه محصولات پتروشيمي‌هاي گازي مانند متانول در كشورهاي هدف صادرات ما وضع نشده است و ما در بازارهاي اروپا، چين و امثال آن در حال رقابت هستيم. در گروه پتروشيمي ديروز شركت بازرگاني پتروشيمي يك درصد سهام پتروشيمي پرديس را به هلدينگ سرمايه‌گذاري ايرانيان منتقل كرد.
در سال‌هاي اخير شركت بازرگاني پتروشيمي برخي از سهام خود را به زيرمجموعه پترول منتقل كرده است. اين امر اگرچه سود قابل ملاحظه‌اي در بازرگاني پتروشيمي و به صورت غيرمستقيم در هلدينگ خليج فارس ايجاد مي‌كند، اما ارزش دارايي هلدينگ در بازرگاني را در دراز مدت به پترول منتقل مي‌سازد. در گروه كاني غيرفلزي شركت كارخانجات كاشي و سراميك حافظ با 18 ميليارد تومان سرمايه پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفند 92 را به بازار ارائه كرده است.
«كحافظ» براي هر سهم در سال مالي 92 مبلغ 39 ريال عايدي خالص پيش‌بيني كرده كه در مقايسه با اطلاعيه قبلي (مبلغ 250 ريال) بيش از 84 درصد كاهش داشته است. اين كاشي‌ساز علت تعديل منفي سنگين را عدم دسترسي به ميزان فروش پيش‌بيني شده اعلام كرده است. در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود كه شاخص با رشد هزار و 366واحد رشد كرد و به 84هزار و 164واحد رسيد. ارزش كل معاملات نيز در بورس و فرابورس به 473ميليارد تومان رسيد.
ارزش بازار اول و دوم فرابورس از 700 هزارميليارد ريال گذشت
بهبود نرخ سهام صنايع پتروشيمي و پالايشگاهي و صنايع مرتبط با نرخ خوراك گازي، همچنان بازار فرابورس را مثبت نگاه داشته است. روند حمايتي آغاز شده از بازار سرمايه براي حمايت قيمت‌هاي سهام كه از اواسط هفته قبل با تحرك بيشتر حقوقي‌ها وارد فاز تازه‌اي شد و بر روند حركت شاخص در بازار فرابورس نيز تاثير گذاشته است. كارشناسان بازار معتقدند، عرضه قريب الوقوع برخي سهام و ابزارهاي مالي جديد از كانال فرابورس به بازار سهام، پتانسيل توجه بيشتر به اين بازار و جذب نقدينگي بيشتر را از اين طريق بالا برده است.
از طرفي ورود اسناد خزانه اسلامي، عرضه‌هاي اوليه و ساير ابزار مشتقه (Derivatives) از مسير بازار فرابورس در كنار معامله اوراق تسهيلات مسكن و سهام پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌هاي مهم كشور همچنان بازار فرابورس را در معرض نوسان‌هاي مثبت قرار داده است. خبرهاي مثبت از لغو تحريم‌ها در اين بخش نيز دليل مهم ديگري براي پايداري تقاضا براي سهام اين بخش‌ها است.
ديروز نمادهاي ميدكو، شتران، جم، ذوب، شاوان، زاگرس و شپاس بين 61/4 تا 98/0 واحد بر روند مثبت شاخص تاثير‌گذار بودند.
در رده‌هاي بعد نمادهاي شراز، شرانل، مارون، سمايه و دي همگي با تاثير مثبت شاخص فرابورس را به بالا سوق دادند. در بازار ديروز فرابورس نماد بالاس با 5 درصد افزايش قيمت، درصدر رده بالاترين افزايش قيمت‌ها ايستاد.
نماد ثتران (سرمايه‌گذاري مسكن تهران) در نرخ 2731 ريال بيش از 8 ميليون صف خريد داشت. در بازار ديروز اوراق تسهيلات مسكن با بيشترين صف فروش مواجه بود.
همچنين نماد صچاد (اوراق اجاره 3 ماهه 20 درصدي چادرملو) بيش از 406 ميليارد ريال داد‌و‌ستد شد و عنوان بيشترين ارزش معامله فرابورس را به خود اختصاص داد. بيشترين حجم معامله نيز به نماد بانك دي با داد و ستد بيش از 15 ميليون سهم اختصاص يافت.
در مجموع ديروز شاخص كل بازار فرابورس با 22 واحد افزايش به 839 واحد رسيد. ارزش معاملات نيز از 1180 ميليارد ريال فراتر رفت و حجم معاملات نيز از جابه‌جايي 92 ميليون برگه اوراق بهادار حكايت داشت. ارزش بازار اول و دوم در اين بازار نيز از 700 هزار ميليارد ريال گذشت. اين رقم با احتساب ارزش بازار پايه و بازار ابزارهاي نوين مالي از 997 هزار ميليارد ريال گذشت.
 
 


 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
بابا ددت خوشه. با سرمایه مردم بازی میکنن. آخه چه دلیلی داره بازار یه روز مثبت و فرداش منفی میشه؟