بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷
کد خبر : ۱۱۶۵۰۱

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت ملايم 66/0 درصدي شاخص كل مواجه بود كه بيشتر صنايع بورسي با اين روند همراهي كردند. در واقع، موج حمايتي حقوقي‌ها مانع افت بيشتر شاخص به زير 80 هزار واحد در اواخر هفته گذشته شد؛ در پي اين امر، پيش بيني مي‌شد كه اين سهامداران به‌منظور ايجاد ثبات در بازار، از رشد بي وقفه و ناگهاني شاخص جلوگيري كنند. بر اين اساس، مشاهده مي‌شود با مثبت شدن شاخص، عرضه‌هاي قابل توجه اما كنترل شده ‌اي به ويژه از ابتداي هفته جاري توسط حقوقي‌ها صورت گرفت كه مانع از رشد بيشتر شاخص شد.

به عبارت ديگر، رشدهاي بي‌وقفه باعث هيجاني شدن بازار مي‌شود كه در نتيجه كوچك ترين اخبار منفي مي‌تواند موج صف‌هاي فروش و خروج نقدينگي را به همراه داشته باشد؛ بنابراين، سهامداران حقوقي كه بيشترين ضرر را از ركود بورس متحمل مي‌شوند تمايلي به سرمايه‌گذاري در يك بازار پرريسك ندارند و همواره تلاش دارند با در دست داشتن نبض بازار، تعادل را در آن حفظ كنند. از سوي ديگر، ارزش معاملات در روز گذشته (290 ميليارد تومان) نشان مي‌دهد سهامداران حقيقي نيز تا حدودي از اين روند آگاهي پيدا كرده و ديگر بر اثر ترس از افت بورس، به سرعت در صف‌هاي فروش حضور پيدا نمي‌كنند. به‌طور كلي اصلاح قيمت در بازار روز گذشته به‌منظور حفظ تعادل امري طبيعي بود. همچنين، به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس تصويب نمايندگان مجلس، از سال آينده به ازاي هر متر مكعب گاز طبيعي 13 تومان عوارض از مشتركان دريافت مي‌شود كه اين مساله بدون احتساب قيمت گاز در فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها است. بنابراين، افزايش قيمت گاز در سال آينده (هم در اثر اجراي احتمالي فاز دوم هدفمندي و هم با اخذ عوارض 13 توماني)، بالا رفتن هزينه‌هاي توليد بسياري از شركت‌هاي بورسي را در پي خواهد داشت. اين مساله مي‌تواند در صورت عدم تغيير در قيمت فروش ميزان سودآوري آنها را كاهش دهد. در مجموع، تصميمات مجلس طي روزهاي اخير از جمله عواملي است كه بازار سرمايه را دچار نوسان مي‌ كند، اما احتمالا نمي‌تواند بر موج خوش‌بيني به بهبود اوضاع اقتصادي غلبه كند و در نتيجه شاخص بورس با روندي هرچند ملايم گام‌هاي صعودي خود را ادامه خواهد داد.
در معاملات روز گذشته، گروه دارويي روند ملايم نزولي روزهاي اخير خود را ادامه داد. «تيپيكو»، بزرگ‌ترين هلدينگ دارويي كه پس از عرضه اوليه تقريبا به‌طور بي‌وقفه با رشد قيمت مواجه بود، روز گذشته منفي شد. اين نماد در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور قابل توجهي داشتند.
حمل و نقلي‌ها نيز روند نزولي خود را ادامه دادند. اين گروه همچنان نسبت قيمت به درآمد (P/E) بسيار بالايي دارد كه اميدواري به رفع تحريم‌هاي كشتيراني اين امر را سبب شده بود، در حالي كه با تعديل منفي «حكشتي»، در هفته‌هاي اخير با افت مواجه است. اين نماد با حضور سهامداران حقوقي به ويژه در نقش فروشنده بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت.
در اين شرايط، روند مثبت گروه غذايي متوقف شد. «غالبر» با حضور كامل سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص داد و با صف فروش مواجه شد.
اما گروه رايانه‌اي روند مثبت روزهاي اخير خود را ادامه داد. گزارش‌هاي مالي نسبتا مناسب و افزايش سرمايه برخي نمادها نظير «رانفور» علت رشد اين گروه به شمار مي‌آيد. «مداران» در حالي روز مثبتي را سپري مي‌كرد كه با حضور قابل توجه سهامداران حقوقي در نقش خريدار مواجه بود و بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار گرفت.
از سوي ديگر، گروه ساختماني بار ديگر به مسير نزولي بازگشت. «ثشاهد» در ميان نمادهاي يكدست قرمزپوش اين گروه در حالي بيشترين حجم معاملات را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور پررنگي داشتند.
گروه برقي نيز روز منفي را پشت سر گذاشت. «بترانس» با حضور فعال سهامداران حقوقي در نقش خريدار بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت.
در اين شرايط، گروه ماشين‌آلات و تجهيزات روند منفي خود را ادامه داد. «وتوشه» در حالي بيشترين حجم معاملات را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي به صورت پاياپاي در نقش خريدار و فروشنده حضور يافتند.
اما گروه لاستيك و پلاستيك كه روز شنبه پيرو تعديل مثبت «پكرمان» رشد قابل توجهي را تجربه كرده بود، بار ديگر منفي شد. «پلاسك» با حضور 100 درصدي سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص داد.
همچنين، گروه كاشي و سراميك روند منفي خود را ادامه داد. گزارش‌هاي مالي كمتر از حد انتظار سهامداران، عامل اصلي افت اين گروه به شمار مي‌آيد. «كترام» در حالي بيشترين حجم معاملات را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي بيشتر عرضه‌كننده بودند.
در نهايت، قندي‌ها بار ديگر به مسير نزولي بازگشتند. «قشكر» به عنوان مثبت ترين نماد گروه، بيشترين حجم معاملات را با حضور فعال‌تر حقوقي‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.

 


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
فعلا که 35% تو ضرریم