بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۶
کد خبر : ۱۱۷۲۲۴

مسعود رضا طاهري: نمادهاي اوراق تسهيلات مسكن در غياب پتروشيمي‌ها دوبارهجولان دادند. شاخص فرابورس روز دوشنبه نيز مانند بورس اوراق بهادار تهران منفي شد و با بيش از 7 واحد كاهش تا محدوده 738 واحد رسيد. با بسته شدن نماد شركت‌هاي پتروشيمي در راستاي ايجاد شفافيت بيشتر و تعيين استراتژي‌هاي جديد از سوي اين شركت‌ها، بازار فرابورس شاهد تاثير‌گذاري نمادهاي ديگري در غياب پتروشيمي‌ها است كه البته با توجه به ريزش عمومي شاخص‌ها و حركت جمعي روند معاملات اغلب اين نمادها نيز تاثير منفي بر شاخص داشته‌اند.

با وجود تعيين نرخ 15 سنتي براي نرخ هر متر مكعب خوراك گازي براي مصرف پتروشيمي‌ها توسط مجلس، همچنان انتقادها و مخالفت‌ها در مقابل طيف ديگري از تاييدكنندگان اين نرخ ادامه دارد و حتي كار به نامه نگاري به شوراي نگهبان نيز رسيده است. اين قيمت از منظر برخي يك قيمت دولتي است كه با استراتژي آزاد سازي قيمت‌ها در ساير بخش‌ها در تناقض است.

در عين حال برخي بالابردن اين قيمت را تا 15 سنت در راستاي حفظ حقوق مردم ارزيابي كرده‌اند. به هر روي شركت‌هاي پتروشيمي در ازاي بخشي از كاهش حاشيه سود خود، به طور قطع برنامه‌هاي جديدي براي قيمت‌هاي محصولات توليدي خواهند داشت. برخي نيز افزايش اين قيمت را براي اين شركت‌ها چندان تاثير‌گذار ندانسته‌اند. به هر حال بازار سهام در پي اعلام اين نرخ با گذشت ماه‌ها گمانه‌زني به عدد مشخصي رسيده است. روز دوشنبه نمادهاي ميدكو، ذوب، شراز، شرانل، شپاس، شتران و سمايه در صدر نمادهاي تاثير‌گذار براين بازار بوده‌اند كه بين 68/1 تا 47/0 واحد بر شاخص تاثير منفي داشته‌اند. اتفاقي كه در مقابل در بازار رويت شد، تخصيص عنوان بيشترين افزايش قيمت و بيشترين كاهش قيمت به نمادهاي اوراق تسهيلات مسكن بود.

نماد‌هاي اوراق تسهيلات مسكن در غياب شركت‌هاي بزرگ فرابورسي مجالي براي داد و ستد شدن پيدا كرده‌اند و روز دوشنبه در برخي نمادها تا 5 درصد افزايش قيمت ثبت شد.

آنچه كه البته بيشتر مشخص است اينكه نارضايتي از قيمت اعلام شده براي خوراك گازي پتروشيمي‌ها مجالي دوباره براي تمركز سفته بازي بر اوراق تسهيلات مسكن فراهم آورده است، به گونه‌اي كه نمادهاي تسه در صدر برترين تقاضا‌ها قرار گرفتند.در راس اين گروه نماد تسه 9210 در قيمت بيش از 53 هزار تومان به ازاي هر برگه بود كه براي اين اوراق 31 هزار و 247 مورد تقاضا و صف خريد وجود داشت. در مقابل نماد توريل در نرخ 7524 ريال بيش از 974 هزار اوراق را در صف فروش قرار داده بود. در اين بازار بيشترين ارزش معامله به نماد صمپنا اختصاص يافت كه بيش از 46 هزار برگه سهم آن به ارزش 46 ميليارد ريال داد و ستد شد. در عين حال بيشترين حجم معامله به نماد بانك دي اختصاص يافت كه 5ميليون و 845 هزار برگه سهم آن را در چرخه معاملات قرار گرفته بود. روز دوشنبه در مجموع 96 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش بيش از 499 ميليارد ريال در بازار فرابورس داد و ستد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
kj
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳
سر اقایون سلامت
عسلجون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
این با به تسه ها گیر دادی بدبخت ؟
عبدلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
چرت نگو ببینم