بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
کد خبر : ۱۱۷۴۴۰
فارس نوشت:

موسی داداش‌زاده - کارشناس بورس طی یادداشتی به دلایل ریزش شاخص کل اشاره کرد. او نوشته است:

طی دو ماه گذشته اتفاقاتی در حوزه اقتصاد کشور رخ داد که صدمه اصلی آن به بورس و سهامدارانش رسید. این اتفاقات را می‌توان در حوزه مصوبه‌های مجلس و اقدامات دولت تعریف کرد. اگر بنا باشد که یک سیر تاریخی را در سقوط شاخص بورس به تصویر کشاند باید به چهار عامل اصلی در سقوط شاخص بورس اشاره کرد.

اولین عامل، عدم مدیریت و مهندسی پیام از سوی بانک مرکزی در اعلام خبر افزایش وام مسکن بود. در حالی که شاخص بورس به مدد رفع تحریم‌های صنایع بانکداری، پتروشیمی و خودرویی با شیب ملایم به سمت 90هزار واحد در حرکت بود اولین اقدام تامل برانگیز دولت موجب ریزش سرمایه از بازار بورس شد. بانک مرکزی در تاریخ 17 دیماه با اعلام افزایش وام مسکن به رقم 50 میلیون تومان، برخی از سهامداران را به وسوسه سوداگری در بخش مسکن انداخت و موجب خروج بخشی از سرمایه بورس شد. علی‌القاعده با افزایش وام مسکن، شرکت‌های ساختمانی بورس باید رشد چشمگیری می‌کردند اما خروج سرمایه سهامدارانی که تحت تاثیر جو روانی وارد بورس شده‌ بودند موجب افت فاحش ارزش شرکتهای ساختمانی شد. شاهد مثال این مسئله، کاهش ارزش نماد ثتران (سرمایه گذاری مسکن تهران) از 4290 ریال به 2260 ریال بود که نصف شدن سرمایه سهامداران این بخش را به دنبال داشت. در واقع مدیریت نکردن زمان اعلام افرایش وام مسکن از سوی بانک مرکزی موجب بروز نوسان منفی در بورس و زیان سهامداران شد. شاید اگر اعلام این مسئله به سال 93 موکول می‌شد، تبعات کمتری در بازار بورس بر جای می‌گذاشت.

مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در افزایش بهره مالکانه در تاریخ 24 دی ماه (یک هفته پس از اعلام افزایش وام مسکن) دومین تاثیر منفی بر بورس بود. بر طبق مصوبه مجلس، بهره مالکانه شرکت‌های تولید کننده سنگ آهن از 15 درصد به 30 درصد رسید. بر اساس این مصوبه، مالیات تولیدات معدنی کشور 100 درصد افزایش خواهد یافت. از این‌رو سود پرداختی شرکت‌های معدنی به نصف رسید و موجب بروز نگرانی در میان سهامداران این صنعت شد. همین مصوبه و رسانه‌ای شدن آن تاثیر منفی زیادی بر سه غول معدنی بورس یعنی چادرملو، گل گهر و سنگ آهن مرکزی گذاشت و سهامداران این بخش را وادار به خروج سرمایه از بورس کرد.

سومین عامل، اینبار نه از سوی دولت بلکه دوباره از سوی مجلس بود. افزایش نرخ خوراک پتروشیمی از 2.5 سنت به 15 سنت که بهارستان نشینان آن را تصویب و از آن به شدت دفاع کردند، موجب لرزه بر بورس شد. همگان بر این مسئله اذعان دارند که با رفع تحریم‌های صنعت پتروشیمی، صادرات مواد پتروشیمی به اروپا از سر گرفته شده و موجب شکوفایی این صنعت خواهد شد. یادمان باشد که رهبر مدبر و فرزانه انقلاب همواره مسئولان نفتی کشور را از خام فروشی برحذر می‌داشتند اما به عقیده برخی از کارشناسان، مصوبه مجلس همسویی لازم با نظر رهبر انقلاب را ندارد. هم‌اکنون صنعت پتروشیمی 40 درصد حجم مالی بورس را تشکیل داده است و کوچکترین نوسان در این بخش، بر تمامی بخش‌های بورس تاثیر گذاشت. با اجرایی شدن این مصوبه، ارزش سهام پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی که از سوخت متان استفاده می‌کنند افت خواهند کرد چرا که در سود پرداختی به سهام‌دارانشان تاثیر منفی خواهد داشت. اگر چه برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که پایین بودن نرخ خوراک پتروشیمی در برخی مواقع، موجب سودآوری هنگفت برای برخی از افراد سودجو شده و مفسده آور است اما باید به خاطر داشت که افزایش 600 درصدی قیمت خوراک پتروشیمی، اجرای طرح‌های پتروشیمی را مقرون به صرفه نخواهد کرد و تاثیر منفی آن بر پتروشیمی حتمی است.

از این‌رو بهتر بود مجلس محترم فرمول بهتری برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ارائه می‌دادند. داریوش اسماعیلی ، عضو کمیسیون تلفیق معتقد است دولت باید نرخ خوراک گاز پتروشیمی را به گونه‌ای قیمت‌گذاری کند که نرخ بازگشت سرمایه داخلی آنها تا 25 درصد شود.

نکته جالب اینجاست که افزایش مالیات بهره مالکانه در بخش صنعت 100 درصد بود اما افزایش قیمت سوخت در بخش پتروشیمی که پیشانی بورس به حساب می‌آید بیش از 600 درصد است و این یعنی افت پتروشیمی کشور و ایجاد فرصت برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به ویژه قطر و عربستان.

هم‌اکنون ارزش ریالی اکثر شرکت‌های پتروشیمی در بورس بین 30 تا 40 درصد کاهش داشته است و اکثر سهام‌داران این بخش در صف فروش سهام‌های خود هستند. نکته مهم‌تر اینکه صف فروش سهام‌داران پتروشیمی و پالایشگاهی بر سایر صنایع بورسی اعم از صنعت بانکداری، صنعت غذایی و دارویی و صنایع الکترونیکی هم تاثیر فراوانی گذاشته است و موجب کاهش ارزش سهام در همه بخش‌های بورس شده است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی این مصوبه موجب غیر اقتصادی شدن برخی از پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی می‌شود و فرصت رقابت با قطر در منطقه پارس جنوبی از دست خواهد رفت.

در طی هفته گذشته، بانک مرکزی اعلام کرد که اوراق مشارکت با سود 23 درصدی را در سه بانک ملت، تجارت و صادرات توزیع می‌کند. با این اقدام، اکثر سهام‌دارانی که سهام خود را در معرض ضرر و زیان می‌بینند ترجیح می‌دهند به همان سود 23 درصدی اوراق مشارکت قانع شوند و قید سهام‌داری در بورس را بزنند.

بی تردید تا پایان عرضه اوراق مشارکت، کاهش ارزش سهام را بازار بورس را شاهد خواهیم بود.

رسانه‌ای شدن این اقدام باعث کاهش مجدد شاخص و ورود آن به کانال 79000 واحدی شد. ای کاش دولت محترم آقای روحانی که ملقب به تدبیر و امید است اجازه افزایش وام مسکن و توزیع اوراق مشارکت در سال 92 را نمی‌داد و آنرا به سال آتی موکول می‌کرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هاشم
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۶
کجاست اون تدبیر دولت کجاست اون امید ما به سرمایه گذاری در بورس
علي
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۵
خوب كارشناس محترم دولت اوراق مشاركت را سال ٩٢ توزيع مينمايد تا يارانه وعيدي كاركنان دولت را جور كند.
رسول
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵
امان از مشتی افراد نالایق وبیچاره همه که بااین نالایقان میخواهند سرافراز شوند: حضرت علی هم چقدر چوب افراد نالایق راخورد بمانند رهبر که راه را نشان میدهد ولی بیراهه میروند!!!! وکشور را به جای جلو بردند به عقب میبرند متاسفم که باید زیر دست این افراد نالایق سرطانی و جایگاه موروثی شان باشیم(مانیان )
علی
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۰
واقعا که تعجب دارد با اینهمه کارشناسان اگاه ومطلع جگونه میشود دولت تدبیر وامید ومچلس محترم شورای اسلامی بدون مطالعه ومشورت با خبرگان اقتصادی که در این دو نهاد ملی و دولتی فراوان است دست به این حرکتهای حرفه ای ومشکوک بزند؟
رضاr
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۳
این دولت هم مثل دولت قبلی هیچ ارزشی برای نظرات کارشناسان مستقل قائل نیست
قبقق
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳
بورس رو همین خبرگزاری ... به گند کشیده .
خدا میدونه پشت پرده چیه .
داود محمدی
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۶
سلام
در راستای اوراق مشارکت بانک مرکزی , چند تا نکته قابل طرح هستش
۱_ ما که تو این ۲۵ سال عمری که از خدا گرفتیم , ندیدیم که یه طرح عمرانی در یه بازه زمانی ۶ ماهه جواب بده و به سوداوری برسه تا از محلش به دارنده های اوراق سود توزیع کنند
۲_ هم این که با توجه به اصول بانکداری اسلامی لازم می باشد تا سرمایه گذاران نسبت به محل مشارکت و وضعیت پیشرفت و آینده مورد مشارکت اطلاع داشته باشند
۳_ با توجه به موارد اشاره شده ,باز هم این دولت به وسیله یک نهاد به نوم بانک مرکزی که کاملا باید مستقل باشه , اقدام به سیاست های تامین کسری خود نموده تا بتواند هزینه های انتهای سال خود را کسب نماید . حال شاهد خواهیم بود که این نقدینگیدر یک بازه,۶ ماهه به دست خود مردم باز خواهد گشت و شاهد رشد تورم خواهیم شد و در کوتاه مدت , این مردم و سرمایه گذاران خرد می باشند که متضرر خواهد بود .
داداش
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۱
متاسفانه کارشناس، دولت جدید را در این عوامل بی علت توصیف کرده ،انچه مهم است دولت و مجلس و بانک مرکزی بی کفایتی خود را د ر جمع کردن قائله بورس نشان دادند.
مجید
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۲
دولت و مجلسی که به سرمایه سهامداران حقیقی از جمله افراد بی بضاعت در انتظار: ازدواج، افزایش اندک درآمد برای پرداخت شهریه دانشگاه، افزایش سرمایه برای خرید یکی از اندامهای داخلی (کلیه و ریه و ...) خود یا یکی از افراد بیمار خانواده اش، افزایش سرمایه برای ازدواج و ...رحم نمی کند فکر می کنید با خرید اوراق قرضه بانک به مردم سود خواهد داد، من که باور نمی کنم، یکماه و اندی پیش از رسانه های گروهی کشور اعلام می کردند در سرمایه گذاری در بورس سود خوبی عایدات می شود و حالا هم اعلام می کنند با خرید اوراق قرضه بانک مرکزی ۲۳ درصد سود خواهید گرفت، باز هم جای شک دارد و باور کردنی نیست، ای کسانی که می خواهید اوراق بانک مرکزی بخرید خوب فکر کنید و بی گدار به آب نزنید
یاحق
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
بسمه تعالی
کشورهای جهان سومی امثال ایرانی چیزی به اسم اقتصاد ندارند و از قدیم‌هم گفتند مشت نمونه خروار است همین خودروسازهای ما را ببینید همه اقتصاد ما مبتنی بر رانت و ویژه‌خواریست و بیشترین تاوانش را مردم پس میدهند. اگه بخواهیم به طور مثل بگوئیم زندگی و اقتصاد و سیاست ما مثل پراید عمل میکند و دنیای غرب مثل بنز
علی
United Kingdom
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
به نظر من اگه یه نفر مثل ... مرحوم پیدا می شد و کاسه کوزه این نالایقانی که حتی نمیتونن طرحها و پیشنهادات خودشونو با هم لینک و هماهنگ کنند چه برسه به دور اندیشی اونوقت همه چی درس میشد به نظر من مشکل فراتر از اینهاست
توی سیستمهای بزرگ اونهم مملکتی باید بعد از طراحی یک برنامه باید با لینک و هماهنگی تمامی واحدهای اثرگذار و اثر پذیر طراحی خودشونو قطعی و بعد پیاده سازی کنند در حالی که اینا حسینقلی خانی عمل میکنند
سید
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
خب حرف شما قبول این مصوبات چه دخلی به حفاری و پلاسک و خودروئی و بانکی داشت اونوقت؟ با این تصمیمات اشتباه که شما گفتید باید ساختمانیا و پتروئیا و معدنیا منفی میشدن حفاری و پلاسک و بانکی چرا صف فروش شدن و سقوط کردن پس؟؟؟
تکنیکال بختیاری
United Kingdom
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹
چیزی که همه دولتیها بطور مشترک میگن اینه که به هر طریقی باید نقدینگی رو از دست مردم در آورد بنابراین این هم یه شکلشه و این طرحهای بچه گانه رو مطمئن باشید جواب نمیده بلکه برای عوام فریب هست حرکتشون مثل سبد کالا دادنشون هست که با اغراض سیاسی مرمدم رو به خیابانها بکشونن که یادآور سال 57 باشند کلا بگم همه چیز در اختیار سیاست هست نه سیاست در اختیار همه چیز بنابراین مملکت ما داره میره بسوی اون زمانی که قوم مغول و چنگیزخان ایران رو به یغما و افسردگی فرو برد ؛ میره
خدا همه ما رو رحمت کنه
الفاتحه
خواهشا اینرو نمایش بده تا این رجال سیاس عوام فریب مردم رو بیش از این به بیچارگی نکشونه خواهش میکنم
تکنیکال بختیاری
United Kingdom
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹
چیزی که همه دولتیها بطور مشترک میگن اینه که به هر طریقی باید نقدینگی رو از دست مردم در آورد بنابراین این هم یه شکلشه و این طرحهای بچه گانه رو مطمئن باشید جواب نمیده بلکه برای عوام فریب هست حرکتشون مثل سبد کالا دادنشون هست که با اغراض سیاسی مرمدم رو به خیابانها بکشونن که یادآور سال 57 باشند کلا بگم همه چیز در اختیار سیاست هست نه سیاست در اختیار همه چیز بنابراین مملکت ما داره میره بسوی اون زمانی که قوم مغول و چنگیزخان ایران رو به یغما و افسردگی فرو برد ؛ میره
خدا همه ما رو رحمت کنه
الفاتحه
خواهشا اینرو نمایش بده تا این رجال سیاس عوام فریب مردم رو بیش از این به بیچارگی نکشونه خواهش میکنم
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۴
نمی‌دونم تا کی قراره دنبال مقصر بگردیم. واقعیت اینه که بورس حبابی شده بود. از چند هفته قبل از ریزش هم معلوم بود این روند افزایشی نمی‌تونه ادامه داشته باشه. حالا اگه شما بدون سواد اقتصادی، گول شاخص رو خوردی و پولاتو دیر آوردی تو بورس، تقصیر خودته. هر کی یه ذره سواد داشت قبل از ریزش اومد بیرون. حالا شما هی به دولت فحش بده. اصلاً دولت مگه مسئول هر ندانم کاری شماست؟
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
سال 92 سال بورس بود ولی این افزایش تا یه جایی امکان پذیر بود اونایی که دیر اومدن تقصیر خودشونه

بهزاد
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
سال 92 سال بورس بود ولی این افزایش تا یه جایی امکان پذیر بود اونایی که دیر اومدن تقصیر خودشونه

بهزاد
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
میوه باید در زمان مناسب چیده بشه اگه زود بچینی نرسیده و کال اگه دیر بچینی میمونه رو درخت گند میزنه و خراب میشه
من
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
سال 92 رو اگه سال بورس بود (به قول نظر اون دوستمون )باید دید ایا این افزایش دلیل غیر سیاسی داشته؟ وآیا اینکه اگر کسی دیر آمد تقصیر خودش است، حرف معقول و عاقلانه ای است!!؟
دولت با سیاستهای غلطش دارد از اوضاعی که بر جامعه حاکم میکند هر دفعه از بخشی درآمد خودش را جور میکنند و بعد آن قسمت را به حال خود رها میکند!!!
یکبار با بالا بردن سهام شرکتهایش در بورس ، سود کلان کرد و خارج شد..حالا هم رفته سر اوراق مشارکت و بانک و مسکن!!! یه زمانی هم از ارز کاسبی کرد!!!
دولت کاسب کار اینه دیگه..!!برای دادن سبد کالا و پاداش زیاد ، بورس را به افتضاح کشاند و. بعد میایند در تلویزیون میگویند. استراحت بورس !!!!!!
رامین
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵
چقدر دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها،کار کارشناسی انجام داد، تبعات مرحله اول چه بود ؟ چه برنامه ریزی برای رفع آن اندیشده شد؟ دولت تدبیر قراربود برای مردم کار کند نه برای رجالی که جایگزین رجال قبلی شده اند. دیری نمی گذرد که اختلاسهای میلیاردی از جیب آقا زاده های فعلی سر در می آورد.
مگر آقای احمدی نژاد نمی خواست مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کند؟ مگر نمی گفتند فقرا زیاد شدند و کاخ نشینان سرمایه شان دوصد چندان شد؟ آقایان به جز رهبر کسی را ندارید، زندگی ساده او در بین عموم زبانزده است.متاسفانه اقتصاد دانان دوره قبل و اقتصاد دانان پر مدعای این دولت ،شعار تدبیر گونه سر می دهند ،به امید روزی که مردم با تدبیر شوند.
بدبخت
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۷
بیچاره شدم.تمام سرمایه و زندگیم در عرض چند روز نابود شد
کلیدساز
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
دست به یکی شدن بورس ودولت ومجلس باشرکتهای ورشکستشون خیانت به دارایهای مردم