بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۲
کد خبر : ۱۱۸۳۷۵

همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم روند نزولي بود و شاخص با ثبت 94/0 درصد كاهش به مرز 80هزار واحد رسيد. ديروز بازار با افت 762واحدي به 80هزار و 87واحد رسيد تا شاخص بار ديگر در مرز سقوط به زير 80هزار واحد قرار گيرد.

در تحولات مرتبط با بازار روز دوشنبه، وزير اقتصاد گفت: متاسفانه طي هفته‌هاي اخير به دليل برخي تصميماتي كه گرفته شد و تغييراتي كه در قيمت برخي نهاده‌ها به‌خصوص خوراك پتروشيمي‌ها صورت گرفت، بورس به صورت موقت و گذرا دچار مشكلاتي شد. طيب‌نيا گفت:‌ من مطمئنم كه اين نوسان‌ها گذرا خواهد بود و بورس در يك مسير با ثبات حركت خواهد كرد، البته اين نكته را بگويم كه ما در دولت به هيچ عنوان به دنبال اين نيستيم كه شاخص را افزايش دهيم و بيشتر قصد داريم حجم بازار توسعه پيدا كند و به دنبال اين هستيم مردم منابع خودشان را وارد بازار ثانويه كنند و همزمان با آن به دنبال توسعه بازار اوليه هستيم و اين به معناي آن است كه بنگاه‌هاي مالي بتوانند تامين مالي بلندمدت خود را از طريق بازار اوليه در بورس انجام دهند و مطمئن باشيد بورس روزهاي خوبي را در پيش خواهد داشت. با توجه به وضعيت نا‌مناسب بورس ديروز نشانه‌هايي از به حركت در آمدن بازارهاي موازي به چشم مي‌خورد كه بازگشت دلار به مرز 3 هزار تومان و سكه به مرز يك ميليون تومان از جمله آنها بود. در همين حال بازار با نگراني شاهد تداوم افت ارزش معاملات است كه ديروز با بازگشايي نماد هلدينگ نفت و گاز پارسيان به ميزان 109ميليارد تومان ثبت شد. در بازار ديروز در گروه پتروشيمي نماد هلدينگ نفت و گاز پارسيان يك‌ساعت پس از انتشار اطلاعيه كاهش سود شركت در سايت كدال بازگشايي شد تا در انتهاي معاملات بار ديگر براي برگزاري مجمع سالانه متوقف شود.
نفت و گاز پارسيان در اطلاعيه خود خاطرنشان كرد: با توجه به تصويب بودجه سال 93 كل كشور و تعيين نرخ خوراك واحدهاي پتروشيمي تنها كاهش سود خالص شركت پتروشيمي پرديس (كه پايان سال مالي مشابه با «پارسان» دارد) بر سود سال مالي منتهي به 30 آذر 93 اين شركت اثر گذار خواهد بود كه بابت اين كاهش، عايدي هر سهم «پارسان» از مبلغ 1534 ريال با كاهش نزديك به 9 درصدي به مبلغ 1400 ريال كاهش خواهد يافت. به عبارت ديگر با توجه به اينكه سال مالي پارسان 30 آذر 93 است تنها اطلاعات پتروشيمي پرديس كه سال مالي مشابه با شركت پارسان دارد در سود سال مالي فعلي اين هلدينگ اثر دارد و آثار كاهش سود پتروشيمي زاگرس، كرمانشاه به دوره مالي 30 آذر 94 منتقل مي‌شود.
در گروه خودرويي، دبير انجمن خودروسازان گفت: وزير صنعت امسال از خودروسازان خواست، قيمت‌هاي خود را تا پايان سال افزايش ندهند؛ اما در سال آينده با توجه به افزايش قيمت مواد اوليه همانند فولاد و پتروشيمي مجبوريم افزايش قيمت‌هايي را اعمال كنيم.
احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، در پاسخ به اين پرسش كه با افزايش قيمت مواد پتروشيمي و فولادي در سال آينده آيا قيمت خودرو نيز متاثر از اين موضوعات افزايش خواهد يافت يا خير، اظهار كرد: امسال نيز همانند سال گذشته با وجود اينكه قيمت دلار كاهش پيدا كرده بود؛ اما قيمت ارز در فرمول شوراي رقابت ارز مبادله‌اي تعيين شده، در حالي كه خودروسازان از ارز آزاد استفاده مي‌كنند. در گروه تجهيزات، عصر ديروز جلسه معارفه نيروگاه عسلويه مپنا برگزار شد؛ انتظار مي‌رود عرضه اوليه اين شركت امروز با استقبال بازار مواجه شود.
در گروه بانكي به‌رغم انتشار گزارش‌هاي مناسب پيش‌بيني سود، ديروز اكثر نمادها با كاهش قيمتي مواجه بودند.
در مجموع بازار ديروز بازاري منفي و بي‌انگيزه بود كه ارزش كل معاملات با لحاظ داد‌و‌ستد اوراق مشاركت در فرابورس به 154ميليارد تومان رسيد.
 
 


 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر