بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۶
کد خبر : ۱۱۹۷۲۱

دنیای اقتصاد – بورس تهران، روز گذشته بالاخره روند صعودی خود را آغاز کرد و کارشناسان افزایش شاخص را در این روز نشانه بهبود بازار در یک روند میان‌مدت اعلام کردند. به این ترتیب شاخص با کسب بازدهی 79/0 درصدی توانست صعودی 607 واحدی را رقم بزند در حالی که بازدهی سالانه شاخص بدون احتساب روزهای باقیمانده کاری به 102 درصد رسیده است. انتظار کارشناسان آن است که در روزهای باقیمانده، بازار همین روند را ادامه دهد و چون محدودیت‌ها برداشته شده، طی سال جدید شاهد روندی منطقی و طبیعی و البته مثبت در بازار باشیم.
گروه بورس_ برداشته شدن محدويت فروش‌هاي كلان سهام از روز گذشته با واكنش مثبت بازار سهام روبه‌رو شد. اين وضعيت در بازار فرابورس موجب بالارفتن 15 واحدي شاخص كل از همان دقايق ابتدايي معاملات شد و در نهايت از 750 واحد نيز بالاتر ايستاد. برداشته شدن اين محدوديت موجب شد تا با فراهم شدن امكان فروش برخي سهام از سوي حقوقي‌هاي بازار، چشم‌انداز بهتر و امكان خريدهاي دوباره پيش روي سهامداران خرد و كلان بازار فراهم آيد. اين روند اميد به بهبود شرايط و جذب دوباره نقدينگي را افزايش داده است. بازار فرابورس در اولين روز از آخرين هفته كاري بازار سهام در سال 92 دوباره شاهد بازگشت شاخص است. به گمان برخي اين روند تا پايان ادامه خواهد يافت تا منحني شاخص بازار با روند صعودي به كار خود پايان دهد.
به گزارش «دنياي اقتصاد»، روند بازار ديروز با عرضه اوليه اوراق اجاره پتروريگ و خوش‌بيني به اقبال آتي حقوقي‌ها به معاملات بازار، شاخص را به سرعت بالا برد.
براساس اطلاعيه ناظر بازار سازمان خصوصي‌سازي در نظر دارد، روز سه‌شنبه تعداد 85ميليون سهم معادل 100 درصد از سهام كنترلي شركت سرمايه‌گذاري گسترش و توسعه صنعت (سهامي خاص) را از طريق عرضه در بازار سوم فرابورس بفروشد. همچنين گفته شده امروز (يكشنبه) تعداد 300 سهم معادل 100 درصد از سهام كنترلي شركت پايانه‌ها و مخازن پتروشيمي (سهامي خاص) از طريق عرضه در بازار سوم فرابورس فروخته مي‌شود. همچنين 5/112 ميليون سهم معادل 100 درصد از سهام كنترلي شركت ريخته‌‌گري ماشين‌سازي تبريز (سهامي خاص) نيز فردا (دوشنبه) فروخته خواهد شد. ديروز مالكيت بيش از 102 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش بيش از 2100 ميليارد ريال جابه‌جا‌ شد. همچنين نمادهاي جم، زاگرس، ميدكو، خراسان، شاوان، سمايه و شپاس به ترتيب بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص گذاشتند. در ميان سهام پر‌معامله بازار اوراق اجاره 3 ماهه 20 درصدي پتروريگ بيشترين ارزش معامله را با رقم 744 ميليارد ريال به خود اختصاص داد. نماد بانك دي نيز ديروز با جابه‌جا‌يي 12 ميليون و 700 هزار سهم بيشترين حجم معاملات را ثبت كرده است. در بازار فرابورس نماد كي‌بي‌سي پرطرفدارترين سهم بود كه براي بيش از 18 هزار سهم آن صف خريد تشكيل شده بود. ديروز در صدر برترين عرضه‌ها سهام پالايش نفت شيراز در قيمت 20 هزار ريال، به ميزان 67 هزار سهم بيشترين صف فروش را تشكيل داد. در اين بين كشف قيمت به شيوه ثبت سفارش براي اولين بار ديروز در بازار فرابورس رقم خورد كه از منظر مسوولان بازار اتفاق مثبتي ارزيابي شده است.
نخستين پذيره‌نويسي به شيوه ثبت سفارش كليد خورد
ديروز يكي ديگر از خواسته‌هاي ديرينه بازار سرمايه توسط فرابورس محقق شد.
به گفته امير هاموني يكي ديگر از خواسته‌هاي ديرينه بازار سرمايه با پايان پذيره‌نويسي موفقیت‌آميز 775 هزار ورقه اجاره شركت دانا پترو ريگ كيش به روش ثبت سفارش، توسط فرابورس ايران محقق شد. به گفته مديرعامل فرابورس، اين شيوه همان «بوك بيلدينگ» است، با اين تفاوت كه به جاي اعلام پيشنهادها از طريق پاكت‌هاي دربسته، سفارش با قيمت مورد نظر خريدار و در محدوده اعلام شده در سامانه معاملاتي ثبت مي‌شود و تا پايان مرحله پذيره‌نويسي و ثبت سفارش به ‌صورت مخفي باقي مي‌ماند. هاموني با بيان اينكه بازار سرمايه از مدت‌ها قبل به دنبال تدوين قوانين و مهيا كردن ساز و كارهاي استفاده از روش ثبت سفارش بوده است، افزود: در پذيره‌نويسي اوراق اجاره به قيمت بازار در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس، اين شيوه به صورت موفقيت‌آميزي به كار گرفته شد و بازار سرمايه به يكي ديگر از خواسته‌هاي خود دست يافت.
هاموني در تشريح مزاياي پذيره‌نويسي به قيمت بازار با روش ثبت سفارش براي سرمايه‌گذاران فرابورسي يادآور شد: سرمايه‌گذاران در اين روش مي‌توانند حجم و قيمت‌هاي مدنظر خود را وارد سامانه معاملات كرده و در رقابت خريد و كشف قيمت عرضه اين اوراق، سهيم باشند. وي افزود: با توجه به اينكه براي اولين‌بار پذيره‌نويسي با قيمتي كمتر از 100 هزار تومان و به قيمت 96 هزار تومان براي اوراق اجاره انجام گرفت، سود موثر براي خريداران اين اوراق افزايش خواهد يافت و بيشتر از 20 درصد خواهد شد؛ ضمن آنكه پيش‌بيني مي‌شود با كاهش نرخ تورم در سال آينده مزاياي پذيره‌نويسي به قيمت بازار بيش از پيش براي سرمايه‌گذاران نمايان شود. مديرعامل فرابورس ايران در پايان خاطرنشان ساخت: بازارگرداني اين اوراق نيز براي اولين بار به شيوه‌اي جديد و مبتني بر حراج انجام خواهد گرفت.
درج يك شركت جديد در فرابورس
ديروز همچنين شركت آهن و فولاد ارفع به عنوان سي و نهمين شركت در بازار دوم فرابورس درج شد.
اين شركت پس از احراز شرايط پذيرش از 21 اسفند ماه سال جاري با سرمايه 9/1 هزار ميليارد ريالي به عنوان نود و سومين نماد معاملاتي و سي‌و‌نهمين شركت در بازار دوم درج شد.
شركت آهن و فولاد ارفع در زمينه توليد آهن و فولاد پايه فعاليت مي‌كند و شركت‌هاي معدني و صنعتي چادرملو، سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات، كارخانه‌های نورد لوله ياران، ذوب‌آهن غرب كشور، مديريت توسعه گوهران اميد، گروه اقتصادي مهرگان، سرمايه‌گذاري غدير و سرمايه‌گذاري ملي ايران از سهامداران آن محسوب مي‌شوند.
غمينو 420 تومان كشف قيمت شد
ديروز به‌دنبال عرضه اوليه سهام شركت غذايي مينو شرق در فرابورس ايران، هر سهم اين شركت 420 تومان كشف قيمت شد.
ديروز سهامدار عمده 7 ميليون سهم شركت صنايع غذايي مينو شرق را كه معادل 10 درصد از كل سهام آن است به عموم عرضه كرد و هر سهم اين شركت در نماد «غمينو» طي فرآيند كشف قيمت، 420 تومان قيمت خورد. در جريان عرضه اوليه سهام شركت صنايع غذايي مينو شرق كه معاملات آن در بازار دوم فرابورس ايران انجام خواهد گرفت، 3 ميليون سهم در فرآيند كشف قيمت و 4 ميليون سهم براي عرضه به معامله‌گران برخط (آنلاين) در نظر گرفته شده؛ ضمن آنكه محدوديت خريد هر كارگزاري به همراه تمامي شعب 32 هزار سهم اعلام شده است.
دومین پذیره‌نویسی اوراق مشارکت شهرداری شیراز در فرابورس
همچنین رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس از پذیره‌نویسی 2300 میلیارد ریال اوراق مشارکت شهرداری شیراز از دوشنبه 26 اسفند به مدت سه روز در بازار سوم خبر داد. به گزارش «ایسنا»، علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس- با اعلام این خبر گفت: شرکت تامین سرمایه نوین به منظور تامین مالی هفت پروژه تجاری، عمرانی و فرهنگی شهرداری شیراز در نظر دارد، 2 میلیون و 300 هزار ورقه به مبلغ 2300 میلیارد ریال از طریق بازار سوم پذیره‌نویسی کند. وی با اشاره به اینکه پذیره‌نویسی به مبلغ اسمی هر ورقه یک میلیون ریال به مدت سه روز از دوشنبه 26 اسفند انجام می‌شود تاکید کرد: استفاده از کد خرید گروهی «ددد» ممنوع بوده و سقف سفارش خرید برای سرمایه گذاران 50 هزار ورقه تعیین شده است. به گفته توکلی، خرید اوراق از طریق شبکه کارگزاری فرابورس مستلزم وجود کد سهامداری فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است و سرمایه‌گذارانی که کد سهامداری ندارند می‌توانند با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های فرابورس نسبت به درخواست کد سهامداری اقدام کنند. همچنین کارمزدها و هزینه‌های پذیره‌نویسی توسط ناشر پرداخت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: معاملات دست دوم اوراق، پس از پایان پذیره‌نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس اقدام به خرید و فروش کنند. رئیس اداره ابزار های نوین مالی با اشاره به اینکه اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس است تصریح کرد: شرکت‌های تامین سرمایه نوین تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق را برعهده دارند که با نرخ سود 20 درصد سالانه به مدت چهار سال هر سه ماه یک بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت می‌شود.
به گفته وی شهرداری شیراز ضمانت اوراق را بر عهده دارد، همچنین عامل فروش و امین اوراق کارگزاری بانک شهر و سازمان حسابرسی هستند.
طبق این گزارش، 22 اسفند سال گذشته شهرداری شیراز 1800میلیارد ریال اوراق مشارکت به مدت پنج روز در بازار سوم پذیره‌نویسی کرده بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر