بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳
کد خبر : ۱۱۹۷۲۸

در جهان امروز رشد و توسعه اقتصادي هر كشور جايگاه بين‌المللي آن را تعيين می‌کند. در اين ميان صنعت بيمه به عنوان يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي، از سويي به عنوان يكي از نهادهاي اقتصادي مطرح است و از سوي ديگر فعاليت نهادهاي ديگر را پشتيباني مي‌كند، به گونه‌اي كه نقش بيمه در دنياي كنوني از حالت مديريت ريسك فراتر رفته و به يك تجارت بين‌المللي تبديل شده است. گزارش حاضر با استفاده از اطلاعات و داده‌هاي خروجي سهام كاو در تاريخ 17 اسفند 92، به بررسي برخي از مهم‌ترين معيارهاي اين گروه صنعت با اهميت پرداخته است. در حال حاضر پنج نماد در گروه صنعت بيمه در بورس اوراق بهادار و 4 نماد در اين گروه صنعت در فرابورس ايران حضور دارند.
معيارهاي ارزش‌گذاري
نسبت P/E و P/B در گروه صنعت بيمه: نسبت قيمت به سود هر سهم بيانگر آن است كه قيمت سهام شركت، چند برابر ميزان سودي است كه شركت به هر سهم خود تخصيص مي‌دهد.
به عبارت ديگر نسبت P/E نشان مي‌دهد آيا قيمت سهام يك شركت به نسبت سودي كه بين سهامدارانش توزيع مي‌كند، ارزش دارد يا خير؟ ميانگين نسبت قيمت به سود هر سهم پيش بيني شده، در گروه صنعت بيمه در بورس اوراق بهادار 54/9 است. در گروه صنعت مذكور بيمه پارسيان با P/E معادل 2/6 داراي كمترين ميزان اين نسبت و بيمه دانا با رقم 5/19 داراي بيشترين ميزان اين نسبت در بورس اوراق بهادار هستند. همچنين ميانگين P/E اين گروه صنعت در فرابورس ايران 33/7 است كه بيمه سامان با رقم 7 كمترين ميزان اين نسبت و بيمه دي با P/E معادل 7/40 بيشترين ميزان اين نسبت را در اين گروه صنعت در فرابورس دارا هستند. در نمودار یک نسبتP/E و P/B براي كليه شركت‌هاي فعال در گروه صنعت بيمه در بورس اوراق بهادار و فرابورس نشان داده شده است.
نسبت قيمت به ارزش دفتري هر سهم P/B)) نشان‌دهنده قيمت سهام نسبت به ارزش ذاتي آن است. بيمه البرز و بيمه ميهن داراي كمترين ميزان اين معيار در بورس و فرابورس هستند و بيمه ملت در بورس اوراق بهادار و بيمه دي در فرابورس داراي بيشترين رقم هستند.
معيارهاي معاملاتي
آخرين ارزش بازار گروه صنعت بيمه: مجموع آخرين ارزش بازار شركت‌هاي موجود در گروه صنعت مذكور در بورس اوراق بهادار 19 ميليون و317 هزار و 874 ريال است كه 50/0 درصد از كل ارزش بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص داده و تمامي 5 نماد فعال اين گروه صنعت در بورس اوراق بهادار داراي ارزش بازار بيش از هزار ميليارد ريال هستند. بيمه البرز و بيمه پارسيان داراي بيشترين ارزش بازار و بيمه دانا داراي كمترين ارزش بازار در اين گروه صنعت است.
ارزش گروه صنعت مورد بررسي در بازار فرابورس ايران 6 ميليون و 680 هزار و 918 ريال است كه 05/1 درصد از كل ارزش بازار فرابورس را در بر مي‌گيرد. بيمه پاسارگاد داراي بيشترين ارزش بازار و بيمه ميهن داراي كمترين ارزش بازار در اين گروه صنعت در فرابورس هستند.
آخرين درصد سهام شناور آزاد شركت‌هاي گروه صنعت بيمه
درصد سهام شناور آزاد، آن درصد از كل سهام شركت است كه مي‌تواند در فرآيند معاملات روزانه مورد معامله قرار بگيرد. جدول یک نشان‌دهنده درصد سهام شناور آزاد شركت‌هاي گروه صنعت بيمه در بورس اوراق بهادار و فرابورس است.
بازده سال جاري گروه صنعت بيمه
شاخص گروه صنعت بيمه در بورس اوراق بهادار با 44/127 درصد بازدهي از ابتداي سال جاري تا كنون همراه بوده كه بيمه پاسارگاد، بيمه سامان و بيمه البرز در اين گروه صنعت به ترتيب داراي بيشترين درصد بازدهي در سال جاري بوده‌اند. (جدول2) تمامي نمادهاي فعال در اين گروه صنعت در سال جاري بازدهي مثبت داشته‌اند. بيمه پاسارگاد و بيمه سامان در سال جاري داراي بازدهي بيش از 100درصد بوده‌اند.
در نمودار دو درصد بازده سال جاري و درصد بازده در طول 12 هفته گذشته براي كليه سهام‌ فعال در گروه صنعت بيمه در بورس اوراق بهادار و فرابورس نشان داده شده است:
نسبت‌هاي سودآوري
آخرين نسبت سود نقدي به سود سهام: اين نسبت بيان كننده آن است كه چند درصد از سود هر سهم به صورت نقدي به سرمايه‌گذار پرداخت مي‌شود و معمولا اين معيار همراه با «نسبت قيمت به سود هر سهم» براي ارزش‌گذاري شركت‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. نمودار سه، شركت‌هاي فعال در گروه صنعت بيمه را از نظر نسبت سود نقدي به سود سهام و نسبت P/E مورد بررسي قرار داده است. بيمه ملت و بيمه پارسيان در مقايسه با ساير نمادها داراي بشترين درصد نسبت سود نقدي به سود سهام و كمترين ميزان P/E هستند.
بازده دارايي‌ها و حقوق صاحبان سهام در صنعت بيمه
بازده دارايي‌ها (ROA) نشان‌دهنده مقدار سودآوري دارايي‌ها است. بيمه ملت با 6درصد بازدهي دارايي‌ها در بورس اوراق بهادار و بيمه پاسارگاد با 7درصد بازدهي دارايي‌ها در بازار فرابورس صدر‌نشين اين معيار در گروه صنعت بيمه هستند.
بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)، نشان‌دهنده مقدار سودآوري حقوق صاحبان سهام است و وضعيت بازدهي سهامداران را مشخص مي‌كند. بيمه پارسيان با ROE معادل 26 درصد در بورس اوراق بهادار و بيمه پاسارگاد با ROE حدود 27 درصد در بازار فرابورس صدرنشين اين معيار در گروه صنعت بيمه هستند.
نسبت‌هاي عملياتي
آخرين حاشيه سود خالص: حاشيه سود خالص نشان مي‌دهد كه چند درصد از درآمد شركت تبديل به سود خالص شده است. هر چه اين معيار بزرگ‌تر باشد نشان‌دهنده آن است كه شركت در مخارج خود حساب‌شده‌تر عمل كرده است. ميانگين حاشيه سود خالص گروه صنعت بيمه در بورس اوراق بهادار و فرابورس 6 درصد است.
نسبت‌هاي اهرمي
نسبت كل بدهي‌ها به حقوق صاحبان سهام و به كل دارايي‌ها: نمودار چهار نشان مي‌دهد دارايي‌هاي شركت‌هاي فعال در گروه صنعت بيمه در بورس و فرابورس با چه نسبتي از بدهي‌ها و حقوق صاحبان سهام تامين مالي شده‌اند.
بيمه دانا داراي بيشترين مقدار نسبت كل بدهي‌ها به حقوق صاحبان سهام و نسبت كل بدهي‌ها به كل دارايي‌ها در بورس اوراق بهادار است. در فرابورس نيز بيمه دي داراي بيشترين درصد از هر دو نسبت است.
*منبع: شركت رريكو
www.sahamkaav.ir

 


 


 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶
خودتون میدونید چی را پیشنهاد میکنید . خدا را خوش نمیاد این سهم ها را تو.....مردم بکنید با این مودیران عزیز.
adnani
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
بررسی بیمه ملت -بیمه البرز بیمه دانا ومیهن را به ترتیب در نظر داشته باشید
adnani
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
بررسی بیمه ملت -بیمه البرز بیمه دانا ومیهن را به ترتیب در نظر داشته باشید