بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
کد خبر : ۱۲۱۲۶۸
گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز، معاملات خود را متاثر از نمادهاي خودرويي نظير «خودرو» و «خساپا» منفي آغاز كرد. خودرويي‌ها كه روز سه‌شنبه عامل اصلي رشد بازار به شمار مي‌آمدند بار ديگر طي روز گذشته منفي شدند. مجتبي جهانگيري، كارشناس بازار سرمايه علت مثبت شدن خودرويي‌ها در روز سه‌شنبه را احتمال افزايش نرخ خدمات قطعه‌سازان در اين گروه و از آن مهم‌تر بازگشايي ايران خودرو با تعديل بسيار مثبت (حدود 40 تومان افزايش سوددهي نسبت به دوره قبل) عنوان كرد و افزود: نمادهاي اين گروه نسبت قيمت به درآمد (P/E) بسيار بالايي داشته و در نتيجه دليلي براي افزايش قيمت در شرايط فعلي بازار ندارند. 
به عنوان مثال، اگر نماد «خودرو» را در نظر بگيريم، حتي در صورت محقق شدن سود پيش بيني شده، همچنان P/E بسيار بالايي دارد و طبيعي است كه قيمت آن مجددا تعديل شود. در ادامه معاملات، صف خريد قابل توجهي براي «وبشهر» ايجاد شد كه پس از عرضه سهام آن، اين نماد به كمك «اخابر» و «وغدير» توانستند كمي روند نزولي شاخص را تا حوالي ساعت 10 كاهش دهند. اما دوباره، صف‌هاي فروش نمادهايي مثل «رمپنا»، «فارس» و «شبندر» با قدرت بيشتر افت 394 واحدي شاخص كل را منجر شد. به اين ترتيب، شاخص كل به رقم 9/77423 واحد رسيد تا از ابتداي سال افت 2 درصدي را تجربه كرده باشد. افزايش تعرفه مكالمات ادامه روند مثبت مخابرات را در پي داشت؛ حجم مبناي بالاي اين نماد قابل توجه است، به طوري كه تغيير قيمت آن به ميزان 4 درصد در هر روز مستلزم معامله حدود 14 ميليون سهم است كه روند رشد قيمت آن را كند مي‌كند. در خصوص«وغدير» نيز به گفته عليرضا مستقل، مدير صندوق كارگزاري تدبيرگران فردا، علت رشد قيمت، سابقه خوب اين نماد در بازار و شايد شايعه خريد سهام پتروشيمي پارس توسط آن است. اين كارشناس بازار سرمايه در رابطه با نماد «وبشهر» نيز مي‌گويد: گمانه‌هايي مبني بر فروش بلوك صافولا بهشهر و خريد سهام شركت مارگارين توسط اين نماد وجود دارد كه در صورت محقق شدن مي‌تواند 70تا 90 تومان تعديل مثبت در پيش بيني سود آن ايجاد كند. وي افت نماد «شبندر» را ناشي از عدم تعيين نرخ خوراك نفت دريافتي و همچنين لزوم تسويه حساب نفت خام به صورت ماهانه در سال جديد مي‌داند. اين مدير صندوق در رابطه با نماد «فارس» عنوان مي‌كند: قرار است زيرمجموعه‌هاي اين نماد به عضويت بورس درآيند كه موجب شفافيت بيشتر حساب‌هاي آن خواهد شد. همچنين، توقف بنزين توليدي توسط اين شركت‌ها با توجه به سودآوري اندك، امري مثبت براي اين نماد به شمار مي‌آيد. بنابراين، افت روز گذشته نماد يادشده به دليل فضاي منفي موجود در بازار بود. مجتبي جهانگيري افت «رمپنا» را بالا بودن P/E آن مي‌داند و مي‌افزايد: گرچه عرضه برق عسلويه در بورس انرژي مي‌تواند موجب رشد EPS آن شود، اما نسبت قيمت به درآمد اين نماد به قدري بالا است كه حتي دو برابر شدن پيش بيني سود، اين نسبت را به زير 8 مرتبه كاهش نخواهد داد. به اعتقاد اين كارشناس بازار سرمايه، امسال برخلاف سال گذشته بازدهي بازار چندان بالا نخواهد بود و در مجموع كليت بازار حدود 30 تا 35 درصد بازدهي مي‌دهد. وي مي‌گويد: در سال جاري، بيشترين جذابيت را نمادهايي با P/E پايين‌تر دارند و پيش بيني مي‌شود نوسانات اخير بورس با نزديك شدن به فصل مجامع كاهش يابد و رفتار هيجاني سهامداران در اين دوران كنترل شود. عليرضا مستقل نيز در خصوص فصل مجامع بيان مي‌دارد: به‌طور تاريخي واكنش مثبت به مجامع از ابتداي هر سال شروع مي‌شد، اما امسال با توجه به بالا بودن P/E بازار، شاهد چنين امري نيستيم و رشد شديد قيمت‌ها در سال گذشته جايي براي افزايش بيشتر در شرايط فعلي باقي نگذاشته است. 
از سوي ديگر، افزايش ارزش و حجم معاملات روز گذشته (به ترتيب بيش از 60 و 30 درصد نسبت به روز سه‌شنبه) و همچنين كاهش 26 درصدي تعداد معاملات نشان از حضور فعالتر سهامداران حقوقي دارد. در واقع، حقوقي‌ها كه از ابتداي سال حضور كم رنگي در معاملات داشتند، روز گذشته فعاليت موثر خود در بازار را آغاز كردند. بر اين اساس، با توجه به هيجاني نبودن عملكرد اين سهامداران، مي‌توان منتظر روند متعادل‌تري در روزهاي آتي بورس بود. در اين ميان، قندي‌ها و مخابرات با 8/2 و 6/0 درصد رشد، مثبت‌ترين صنايع روز گذشته به شمار مي‌آيند. ديروز، نماد «دعبيد» جهت برگزاري مجمع سالانه متوقف شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
بيشتر سرمايه گذارها در حال حاضر نزديك 40 درصد تو ضرر هستند با اين وجود طبق اظهارات اين كارشناس عذيز تا پايان سال اصل پول سهامدارها به خودشان بر ميگردد پس خو اب پول يكسال ونيم انها پرت نوش جان سهامداران بد بخت
حسین
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
ا عملکرد ها را میبینیم درسال 75 تا اواخر سال 76 .یعنی درست قبل و بعد از انتخاب دولت هفتم و حضور محمد خاتمی در منصب ریاست جمهوری. دالله وردی رجائی سلماسی دبیرکل سازمان و کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران بود که ریاست ایشان از سال 59 شروع شد و تا سال 76 به طول کشید. در آن زمان بورس تهران حدود 150 شرکت فعال داشت. و با شروع دوران رکود رقم 2 هزار و 106 واحدی شاخص کل بورس در سال75با کاهش 600 واحدی به هزار و 636 واحد در پایان سال 76 رسید یعنی چیزی حدود 30 % شاخص سقوط کرد. در طول یکسال و نیم از اواسط 75 تا اواخر 76 در حدود 350 روز کاری بورس، شاخص بیش از200 روز منفی بود و بیش از یک سال و یک سال نیم طول کشید تا بازار خودشو با سیاست های کاری دولت جدیدخاتمی وفق بده. . شاخص کل سال 82 با جهشی پوچ تا 11 هزار و 370 واحد بالا رفت و سال 83 هم به عدد 12 هزار و 120 واحد تمام کرد . بعد از سال های گفته شده در پاراگراف و یکی 2 خط بالا به تخریب اعتماد مردم نسبت به بازار بورس . بازار سرمایه در فاز رکود رفت ..که این جو روانی بد تا سال86 و اواسط آن ادامه داشت .شکل گیری حباب در بازار و رشد غیرواقعی قیمت‌ سهام شرکت‌ها در این سال مهم‌ترین عامل نزولی شدن شاخص و خروج سرمایه‌گذاران از بورس اوراق بهادار بعد سالهای 82 و 83 بود. اما دولت اصلاحات در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل بورس در سال 84 با روندی کاهشی همراه شد و در نهایت به 9459 واحد رسید. یعنی شاخص از 12 هزار تا 9 هزار واحد سقوط کرد دیگر خودتان درصد نزولش را حساب کنید. یک چیز در این دوران از سال 76 تا 84 این ست که چرا شاخص در اواخر سال های ریاست جمهوری دولتمردان افت محسوسی داشته ؟ این برای ما سوال بوده و هست . برخی میگویند آقا زاده ها پولهای خود را در سال های 77 و 83 و 84 خارج کرده اند و بعد از کسب سود از بازار خارج شدن . شاخص و وضعیت بازار فعلی را هم که نظاره گر هستید . یک موضوع در این 3 دولت مشترک ست یعنی دولت سال 76 و 83 و نیمه دوم 92 که چرا این نزول های بسیار سنگین همگی در دوران اصلاحات و منتسب به اصلاحات رخ داده ؟ کمی عجیب ست برای ما . بنده از شخصی یا گروهی حمایت نمیکنم آنهایی را که دیده ام در سالهای گذشته بیان میکنم . خدارا شاکر باشید که در سال های 76 و 83 و این حوالی در بازار سرمایه فعالیت نداشته اید . فعلا اوضاع مانند آن سالها نشده ست امیدواریم این اتفاقات سال های 76 و 83 در این دولت هم رخ ندهد . اما تا حدودی رخ داده ست