بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر : ۱۲۱۴۷۴
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان طرح دو فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را که به امضای 82 نفر از نمایندگان رسیده بود مورد بررسی قرار دادند.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از طراحان این طرح دوفوریتی گفت: براساس آمار ثبت شده در سال 90 متاسفانه میزان باروری در کشور به کمتر از دو فرزند کاهش یافته است، 14.5 درصد زوج های ما نابارور و 20.5 درصد جمعیت خانواده ها تک فرزند هستند.

وی با بیان اینکه براساس آمار ثبت شده در سال 1415 تا 1420 رشد جمعیت به سمت صفر رفته و منفی خواهد شد افزود: فعلا کشور ما یک کشور جوان است اما نباید غافل شویم زیرا این مسئله موجب می شود مشکلات جوامع اروپایی برای تامین نیروی کار برای جمهوری اسلامی ایران نیز ایجاد شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان کشور ما گنجایش 300 میلیون نفر جمعیت را دارد اما مشکلات فعلی به خاطر سوءمدیریت مدیران بوده است که نتوانستند از امکانات خدادادی استفاده کنند.

شهریاری گفت: متاسفانه سن ازدواج در کشور بالا رفته وبه حدود بالای 25 سال رسیده است که این مسئله فرصت داشتن فرزند بین سنین 18 تا 35 سالگی در خانم ها از بین می برد.

همچنین یونس اسدی نماینده مردم مشکین شهر در مخالفت با دوفوریت این طرح با اشاره به اینکه طراحان فقط به بعد پزشکی این مسئله پرداخته و گفت: نباید تنها به مسائل پزشکی توجه کرد.

وی افزود: باید درباره تامین شغل، مسکن، موضوعات آموزشی، اداری و شهروندی افزایش جمعیت نیز توجه کرد و در قالب طرح درباره رفع موانع موجود در زمینه مشکلات اقتصادی نیز راهکار تعیین نمود.

به گزارش مهر احمد سالک نماینده مردم اصفهان نیز در موافقت با این طرح دوفوریتی گفت: این طرح دوفوریتی بستر را برای بررسی و تصویب طرح جامع تعالی خانواده فراهم می کند.

وی با بیان اینکه کشور به سمت پیری و سالمندی در حال حرکت است افزود: باید در سیاست تحدید نسل تجدید نظر شود همانطور که رهبری فرمودند باید در این سیاست تجدید نظر کرد.

سالک ادامه داد: این سیاست در برهه ای از زمان درست بود و اهدافی برای آن مشخص کرده بودند اما در شرایط فعلی باید در آن تجدید نظر صورت گیرد.

نماینده مردم اصفهان گفت: ما می توانیم یک کشور پرجمعیت داشته باشیم که خودمان با امکانات موجود آن را اداره کنیم.

سالک افزود: نباید اجازه دهیم کشورمان محتاج نیروی انسانی سایر کشورها باشد.

وی با اشاره به اینکه در طرح جامع تعالی خانواده موانع آموزشی اداری و پزشکی در نظر گرفته شده است ادامه داد: می توان از پنجره جمعیتی که از سال 1385 در کشور باز شده است به نحو احسن استفاده کنیم.

به گزارش مهر در ادامه بررسی این طرح مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان مخالف این طرح گفت: عامل بازدارنده رشد جمعیت در کشور مشکلات اقتصادی است.

وی افزود: اگر مردم مشکلات اقتصادی نداشتند تعداد فرزندان خود را محدود نمی کردند.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از نکات مهم که باید به آن توجه شود مشکلات اقتصادی است اما طراحان این طرح پاسخ دهند ما چه تشویقی برای ازدواج جوانان انجام داده ایم در حالی که بیش از سه سال است که جوانان در صف دریافت وام ازدواج ناقابل هستند.

بیژن نوباوه در موافقت با این طرح گفت: این طرح مبین همه ضروریات نهایی نیست.

وی افزود: اصل طرح تعالی خانواده 50 ماده دارد که در آن طرح همه ضروریات دیده شده است.

به گزارش مهر دوفوریت این طرح به رای نمایندگان گذاشته شد اما رای نیاورد، پس از آن نمایندگان با 131 رای موافق، 43 رای مخالف و 9 رای ممتنع از 204 نماینده حاضر در صحن علنی به یک فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای مثبت دادند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
بچه دار شدن در ایران بزرگترین خیانت به آن بچه بی گناه است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
برو با نه اینکه تو این مملکت همه چیز گل و بلبله آب نداریم بخوریم جمعیت اضافه کنیم یک اتیوپی دیگه درست بشه؟ دست بردارین دیگه
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
همان اشتباهی که دهه 60 کردید را دوباره دارید مرتکب میشید. دهه 50 جمعیت کنترل شد اما دهه 60 سیاست افزایش جمعیت پیش گرفته شد. نتیجه چی شد ؟ نتیجه این شد که دختران متولد دهه 60 با کاهش جمعیت پسران متقاضی ازدواج روبرو شدند و ...
همین بلا به سر دختران دهه 90 می آید چون پسران دهه 80 جمعیتشان کم است.
پناه می برم بخدا از این همه سیاستهای متناقض و عجولانه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
شما به 70 میلیون برسید 300 میلیون پیش کش لابد می خوایید اینجا رو هم مثل بنگلادش کنید نه که از لحاظ امکانات و استاندارد زندگی رتبه اول رو تو جهان داریم .بابا این ملت ندارن بخورن شما تو کدوم عالم سیر می کنید آقا
عبود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
برای اینکه مردم تصمیم به بچه دار شدن بگیرن چیزی فراتر از تصویب چند نماینده که تو کار خودشون هم موندن لازم داریم باید مردم با پوست و گوشتشون رفاه را لمس کنند .
مريم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
هوا ي پاکيزه نداريم تنفس کنيم .... آب يک بحران اساسي ..... بيکاري مشکل اساسي تر که نمي توانيم از پس هزينه شير خشک بچه بر آئيم ... مسکن معضلي پيچيده ... آينده مبهم والدين و کودک بي گناه ... ضمنا" هر چه کمتر متولد شوند اختلاص دزدي و جنايتکار کمتر
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
پاسخ به کامنت 2
آره همه چی گل و بلبل هست چشم می خواد اونم بصیرت نمایندگان دارند همه چی رو وارنه ببین متوجه میشی
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
دوست عزیز اسمش روشه... یک طرح جدید با منابع جدید جهت مصرف از ما بهترون...!
متاسفانه تهدادی انسان که نه از علوم اقتصادی و نه از علوم پزشکی و ... اطلاعی ندارند، برای 80 میلیون انسان در حال تصمیم گیری خلق الساعه هستند...
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
درود بر اولین کامنت
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
سلام بی دلیل نیست کشوری عقب افتاده هستیم وقتی نمایندگانی مثل این حضرت آقا داریم وضع بهتر از این نباید باشد .مرد حسابی جوانان این کشور همه بیکار و بی نسئولیت هستند شما می خواهید جمعیت زیاد کنید حتما لشرگرسنگان می خواهید .این جمعیت را نمی توانید اداره کنید خجالت نمی کشید .
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
خودمون بدبخت شدیم کافیه اینا فکر می کنن با این حرفا مردم بچه میارن اونموقع که باید هوای مردم می داشتین نداشتین
کرم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
دولت درایجاداشتغال بیکاران 70میلون نفرهنوزمانده ایاامثال این دولت میتواندبرای بیکاران جمعیت 300میلونی اشتغال ایجادکندودرضمن من به داشتن 3بچه پشیمان هستم که اصلا"چراصاحب بچه شدم بااین شرایط اقتصادی
کامیاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
هزینه های آموزش بچه توی ایران وحشتناک هست از پس یکیش هم نمیشه براومد مگر اینکه بخواهید توی جوی و لجن زار بزرگ شه.
بيكار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
جالبه ميگن نبايد نيروي كار از خارج بياد.شما تا 50 سال ديگه برا همين جمعيت نمي تونيد شغل ايجاد كنيد.به نظر من بيايد يه نظر سنجي كنيد 50درصد مردم خود كشي كنن تا بيكاري از بين بره.
یامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
من حاضر نیستم ازدواج کنم که بعد از چند سال خانوادم برای تامین معاشش به تن فروشی بیوفته... همینطور راحت تر هستم و آبروم حفظ میشه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
مهم نیست که به سر مردم چی میاد مهمتر اینه که در جامه فقیر بهتر میشه حکومت کرد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
مهم نیست که به سر مردم چی میاد مهمتر اینه که در جامه فقیر بهتر میشه حکومت کرد.
ناشناس
GERMANY
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
هرچند اصلا نباید پیشبینیها آنهم مربوط به 35 سال آینده و در این زمانه پرتغییر اینقدر واقعی تلقی شود اما ایران باتوجه به کمبود شدید آب که در آینده بیشترهم میشود همان بهتر که 30 میلیون جمعیت داشته باشد. هرچند فعلا رشد جمعیت ایران مثبت و بالای یک درصد است و باتوجه به جوانی جمعیت فعلا بعیداست حتی به صفر برسد. پیشبینی ها خیلی اوقات نه تنها علمی نیست من مدتهاست پیشبینیهای نهادهای اسما معتبر درمورد اقتصاد و جایگاه برخی کشورها مثلا در ده سال آینده را زیرنظر گرفته ام و به عینه دیده ام که اصلا نمی شود به آنها اعتماد کرد به ویژه موضوع سی و پنج سال دیگر که خدا می داند چه تغییراتی در باورها، پزشکی، منابع، اقتصاد... پیش بیاید. فعلا ما توان ساماندهی هشتاد میلیون را نداریم و کاش همین الان جمعیتی سی چهل میلیونی مرفه داشتیم نه میلیونها جوان بیکار افسرده.