بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
کد خبر : ۱۲۱۵۱۶

همايون دارابي: بورس اوراق‌بهادار تهران روز گذشته شاهد كاهش بي‌سابقه 07/2 درصدي بود تا در سه روز كاري پياپي افت بازار به بيش از 4درصد برسد.

بازار سهام پس از آنكه روز چهارشنبه هفته گذشته با افت بيش از يك درصدي مواجه شد روز گذشته نيز با كاهش شديد مواجه شد تا ابتدا سطح 76هزار واحدي و ديروز سطح 75هزار واحدي را از دست بدهد. ديروز شاخص پس از تجربه افت هزار و 581واحدي به رقم 74هزار و 920واحد رسيد كه كاهشي چشمگير را نشان می‌دهد؛ به گونه‌اي كه شاخص نسبت به ابتداي سال بيش از 5درصد و نسبت به نقطه اوج خود در سال گذشته نزديك به 20درصد كاهش را نشان مي‌دهد. از ديدگاه كارشناسان در كنار احتمال طرح خبرهاي ناگهاني سياسي برخي از تحولات اقتصادي از جمله رشد
لجام گسيخته سود بانكي، سياست انقباضي دولت، اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه‌ها و ابهام در بودجه برخي از شركت‌هاي بزرگ بورسي از جمله دلايل اين افت شديد بوده است. از ديدگاه كارشناسان با توجه به تداوم كاهش شاخص در سه ماه گذشته ميزان خروج سرمايه از بورس افزايش يافته و سهامداران حقوقي و حقيقي و سرمايه‌گذاران نگران از شرايط رخ داده در انتظار حمايت عملي از بازار مانده‌اند. حمايتي كه برخلاف گذشته نه تنها صورت واقعي به خود نگرفته بلكه حتي سكوت مسوولان به ويژه در حوزه وزارت اقتصاد بر ابهام رخداد آن افزوده است. در بازار ديروز در تحولات مهم معامله‌گران شاهد عرضه‌هاي سنگين در نمادهاي تازه‌وارد بودند و پس از ريزش صف ارفع در روز شنبه، ديروز كشتيراني درياي خزر و پاكشو نيز با عرضه مواجه شدند كه تنها پاكشو توانست به صف خريد بازگردد. در گروه پتروشيمي روز گذشته مديرعامل شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس طي نامه‌اي اقدام به شفاف‌سازي در خصوص تاثير افزايش نرخ گاز سوخت شركت‌هاي پتروشيمي فجر و مبين بر سودآوري هلدينگ كرد. در اين نامه اعلام شده با توجه به اينكه در صورت افزايش نرخ گاز سوخت واحدهاي يادشده، نرخ خدمات نيز متناسب با آن افزايش پيدا خواهد كرد بنابراين اين موضوع تاثير با اهميتي بر سودآوري شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس نخواهد داشت. در همين حال برخي خبرها حكايت از احتمال افزايش بهاي برخي از توليدات يوتيليتي هلدينگ دارد. در گروه پتروشيمي ادامه رشد ارزش دلار اميدواري‌هايي براي شركت‌هاي صادر‌كننده ايجاد كرده است. در گروه دارويي اعلام عدم افزايش نرخ دارو موجب كاهش اقبال به گروه دارويي شده است. در نماد همراه اول در حالي كه اين شركت در انتهاي ماه جاري مجمع سالانه خود را برگزار مي‌كند و با احتمال تقسيم 900تومانی سود مواجه است، بحث در مورد تاثيرات افزايش تعرفه اخير مخابراتي در مورد اين شركت ادامه دارد. تعرفه مكالمات تلفن ثابت در حالي با افزايش همراه شده و به ازاي هر يك دقيقه مكالمات محاسبه مي‌شود كه پيش‌تر اين تعرفه به ازاي هر پالس معادل دو دقيقه محاسبه مي‌شد. علاوه‌بر اين، براساس تصميم‌گيري كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات تغييراتي در نحوه قيمت‌گذاري مكالمات تلفن همراه ايجاد شده و هزينه جابه‌جايي مناطق در مكالمات بين‌شهري نيز از ميان رفته است. در مجموع بازار ديروز بازاري به شدت منفي بود كه در آن در كنار كاهش شاخص ارزش معاملات در بورس و فرابورس به نزديك 400ميليارد تومان رسيد.
آيفكس از تپيكس سرمشق گرفت
همچنین ريزش 26 واحد ديگر از آيفكس رقم آن را تا 719واحد پايين آورد. اين ميزان افت بي‌سابقه روزانه در حالي در بازار فرابورس مورد توجه قرار گرفته كه روز گذشته 138 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 883 ميليون ريال معامله شد.
روز گذشته بازهم پتروشيمي‌ها و پالايشگاهي‌ها و در كنار آنها صنايع و هلدينگ‌هاي وابسته به اين صنعت، همگي با تاثير منفي، شاخص را سرازير كرده‌اند، در اين راستا نماد مارون، جم، زاگرس، ميدكو، شتران، شاوان و ذوب به ترتيب بين 15/6 تا81/0واحد از شاخص كل اين بازار را كاهش داد.
ديروز در بازار فرابورس معامله حدود 38 ميليون سهم از شركت كشتيراني درياي خزر به ارزش 8/236ميليارد ريال بيشترين ارزش و حجم معاملات را به خود اختصاص داد. دادو‌ستد 24 ميليون از سهام شركت آهن و فولاد ارفع نيز در اين ميان به ارزشي برابر با 111ميليارد ريال دست يافت كه مقام دوم معاملات ديروز فرابورس را از آن خود كرد. ديروز همچنين صف خريد 200 هزار حق‌تقدم پخش البرز، اين شركت را به عنوان برترين تقاضا مطرح كرد. در مقابل صف فروش 2ميليون سهمي بمپنا (توليد برق عسلويه مپنا) به ارزش 27ميلياردريال عنوان بيشترين عرضه را از آن خود كرد. گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي (سمگا) و كشتيراني درياي خزر با بيشترين افزايش قيمت مواجه شدند ضمن آنكه كي‌بي‌سي، حق‌تقدم داروسازي توليد دارو و افرانت بيشترين كاهش قيمت را به نام خود ثبت كردند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر