بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
پاسخ دو عضو هیأت مدیره شرکت آلومینیوم ایران به سوالات بورس نیوز:

مدیر عامل سابق پاسخگو است/غیبت غیر موجه سهامداران عمده در مجمع

در پی انتشار خبری با عنوان "آیا بحران مدیریتی در ایرالکو پایان می یابد؟" و برای بررسی بیشتر و آگاهی از جزییات گزارش حسابرسی ویژه پیرامون فعالیت های بازرگانی و شبهات موجود نسبت به عملکرد مدیر عامل قبلی، به گفتگو با رییس هیأت مدیره "فایرا" پرداختیم که شرح آن در ادامه آمده است.
کد خبر : ۱۲۱۶۳۵
در پی انتشار خبری با عنوان "آیا بحران مدیریتی در ایرالکو پایان می یابد؟" و برای بررسی بیشتر و آگاهی از جزییات گزارش حسابرسی ویژه پیرامون فعالیت های بازرگانی و شبهات موجود نسبت به عملکرد مدیر عامل قبلی، به گفتگو با رییس هیأت مدیره "فایرا" پرداختیم که شرح آن در ادامه آمده است.

داریوش پاک بین در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز پیرامون جلسه مجمع صاحبان سهام برگزار شده در تاریخ 93.1.18 اظهار داشت: جلسه مجمع عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام که در تاریخ 18 فروردین ماه جاری برگزار شد، با توجه به عدم حضور حد نصاب قانونی سهامداران رسمیت نیافت و مقرر شد تا آگهی دعوت به مجمع دوباره طی هفته آتی بر روی سایت کدال منتشر گردد.

وی در پاسخ به اینکه آیا عدم حضور نمایندگان دو سهامدار عمده یعنی کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران با هماهنگی قبلی و در راستای عدم به حدنصاب رسیدن حاضرین در جلسه برای رسمیت یافتن مجمع بوده؟، گفت: هیچ موضوعی مبنی بر انجام هماهنگی های قبلی برای عدم حضور در این جلسه در میان نبوده و چنین موردی صحت نداشته، بلکه یکی از این نمایندگان به دلیل مسافرت و عدم امکان برای شرکت در این مجمع، در جلسه حاضر نشد.

این پاسخ در حالی برای عدم حضور نمایندگان این دو سهامدار عمده در جلسه مجمع از سوی پاک بین عنوان شد که به نظر بورس نیوز چندان قانع کننده نبوده و سهامداران عمده می توانستند نماینده دیگری را برای حضور در جلسه معرفی کنند.

مدیر عامل سابق پاسخ خواهد داد!

وی پیرامون دستور جلسه مجمع و دلایل لزوم انجام حسابرسی ویژه در این مجموعه بورسی گفت: طبق درخواست سهامداران در مجمعی که طی 13 مهر ماه سال 92 برگزار شد، مقرر گردید در خصوص فعالیت های بازرگانی و نیز برخی قراردادهای منعقده شرکت طبق اختیارات تفویضی به مدیر عامل قبلی، گزارشی تهیه و به سهامداران ارایه گردد. از این رو طی جلسه مجمعی که بزودی برگزار می شود، مدیر عامل قبلی توضیحات خود را در این خصوص به حاضرین در جلسه ارایه خواهد کرد.

قیمت خرید مواد اولیه مناسب بوده، گران نخریدیم!

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه رسیدگی به حساب های خرید و تهاتر پودر آلومینا طبق دستور جلسه مجمع عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام به چه علت بوده و آیا صحبت های به میان آمده در خصوص خرید این ماده به قیمت های بیش از 400 دلار و برخلاف نرخ تعیین شده در قرارداد با شرکت آلومینیوم جنوب صحت دارد یا خیر، گفت: شرکت آلومینیوم ایران پودر آلومینای مصرفی خود را با نرخ ارز مبادله ای از کشور هند خریداری می کند، بطوریکه خرید این ماده به قیمت های بیش از 400 دلار چندان صحت نداشته و میانگین نرخ آن حدود 385 دلار بوده است. حتی طی ماه های اخیر خرید ماده مذکور به نرخ هایی در حدود 330 تا 340 دلار انجام شده است.

وی افزود: البته در شرایطی طی سال 92 و پیش از آن به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی، "فایرا" در خرید برخی مواد مصرفی مجبور به پرداخت هزینه های بالاتری بود. اما طی چهار ماه اخیر نرخ خرید پودر آلومینا از 439 به 431 و سپس 405 دلار رسید و در آخرین مرحله نیز این ماده با نرخ حدود 380 دلار خریداری شد.

پاک بین پیرامون خرید ماده آند و قیمت های تحصیل آن 25 دلار گران تر از نرخ 725 دلار منعقده در قرارداد با یک شرکت چینی اظهار داشت: خرید آند در مقاطعی به خاطر تحریم های بین المللی با هزینه های بیشتری انجام شده، اما خرید بخش عمده مواد اولیه مصرفی "فایرا" براساس نرخ های جهانی بوده است.

آیا تغییر مدیر عامل با شبهات موجود مرتبط است؟

رییس هیأت مدیره شرکت آلومینیوم ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه آیا انتخاب مدیر عامل جدید با شبهات موجود در فعالیت های بازرگانی و انعقاد قرادادهای "فایرا" ارتباطی دارد و آیا این تغییرات مهر تأییدی بر بروز تخلفات احتمالی موضوع حسابرسی ویژه در شرکت نیست؟، گفت: تغییر مدیر عامل هیچ ارتباطی به دستور جلسه مجمع اخیر صاحبان سهام "فایرا" نداشته و این تحولات در راستای جهش کاری مجموعهاز طریق تغییر نگرش ها صورت گرفته است. .علاوه بر اینکه بحث بروز تخلف از سوی مدیر عامل قبلی مطرح نبوده و تغییر مدیر عامل شرکت را نمی توان دلیلی بر محکومیت و یا برائت وی نسبت به برخی شبهات موجود دانست. بطوریکه این تغییر و تحولات در سطح مدیریتی مجموعه طی اواخر سال گذشته در هیأت مدیره تصمیم گیری و نهایی شده بود، اما اعلام رسمی آن به سال جدید موکول شد و همزمانی آن با زمان برگزاری جلسه مجمع سهامداران بابت ارایه گزارش حسابرسی ویژه، این شبهه را ایجاد کرد که شاید برخی شبهات در ارتباط با عملکرد مدیر عامل سابق بوده است.

تلاش برای واقعی سازی ارزش "فایرا"

پاک بین با اذعان به اینکه خرید مواد اولیه نسبت به ماه های گذشته با نرخ های پایین تری انجام می شود، عنوان کرد: تلاش مجموعه در این راستا قرار گرفته تا در پایان سال 93 کارخانه ای با کیفیت بهتری از نظر سودآوری داشته باشیم و قیمت سهام را به ارزش واقعی آن برسانیم.

وی تأکید کرد: در رابطه با واقعی کردن ارزش شرکت نیز در حال تجدید ارزیابی دارایی ها هستیم و تلاش بر این امر است تا حاشیه سود "فایرا" افزایش یابد.

برنامه های آتی "فایرا"

این مقام مسئول به برنامه های آتی شرکت آلومینیوم ایران اشاره کرد و افزود: کاهش هزینه ها، افزایش تولید و اجرای طرح های توسعه ای، راه اندازی خطوط تولید آند جدید و تأسیس هلدینگ تولیدکنندگان آلومینیوم برای جلوگیری از خام فروشی کارخانجات گروه و ایجاد ارزش افزوده از برنامه هایی می باشد که تدوین شده است. در میان این برنامه ها، کارخانه تولید آند جدید تا شهریور ماه سال آینده راه اندازی شود.

تأمین مالی برنامه ها از دو روش

رییس هیأت مدیره شرکت آلومینیوم ایران از دریافت مطالبات ایرالکو به صورت روزانه سخن گفت و پیرامون نقدینگی مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه آند جدید ابراز داشت: برای احداث و راه اندازی این کارخانه مقرر شده 500 میلیارد ریال تسهیلات از سوی دولت در قالب کمک بلاعوض پرداخت شده و 1500 میلیارد ریال نیز با استفاده از تعهدات خارجی و برای خرید قطعات خارجی تأمین گردد.

برای سرمایه گذاری 300 میلیاردی شریک می طلبیم!

پاک بین در خاتمه سخنان خود آمادگی "فایرا" برای مشارکت در طرح احداث و راه اندازی کارخانه آند جدید را اعلام کرد و گفت: طبق برآوردهای انجام شده حدود 300 میلیارد تومان نقدینگی برای اجرا و تکمیل این پروژه نیاز است و سرمایه گذارانی که قصد مشارکت در این طرح را دارند، می توانند آمادگی خود را به این شرکت اعلام کنند.

به عنوان یکی از سهامداران"فایرا" درخواست حسابرسی ویژه دادیم!

محمد اسکندری نیز به عنوان نماینده شرکت مهر اقتصاد ایرانیان در مجمع صاحبان سهام "فایرا" که دوشنبه هفته گذشته برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در یکی از بندهای گزارش حسابرس مجمع صاحبان سهام سال مالی 91 پیرامون خرید مواد اولیه و نرخ های آن لزوم بررسی های بیشتر در خصوص عملکرد مجموعه در خصوص برخی موارد تذکر داده شده بود، اما این امر تنها به استماع مجمع رسید و سهامداران بدون درخواست برای ارایه توضیحات و دلایل قانع کننده در این رابطه از سوی مدیر عامل، براحتی از کنار آن عبور کردند. اما با توجه به اهمیت موضوع، در خواست حسابرسی ویژه و بررسی بیشتر این موارد را ارایه کردیم تا برای حفاظت از حقوق سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی این ابهامات هرچه سریع تر شفاف شود.

غیبت غیر موجه سهامداران عمده در مجمع اخیر!

وی افزود: اما در مجمع اخیر که به همین دلیل برگزار شد، نمایندگان دو سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و نیز کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت در جلسه حاضر نشدند و عدم حضور آنها چندان توجیه پذیر نیست.

اسکندری در خصوص حسابرسی ویژه انجام شده نیز اظهار داشت: این گلایه نسبت به هیأت رییسه مجمع سال مالی 91 و حاضرین در آن جلسه وجود دارد که چرا براحتی و بدون بررسی آثار احتمالی مربوط به نحوه خرید مواد اولیه، قراردادهای منعقده و دریافت ضمانت نامه های مربوطه از کنار بندهای حسابرسی گذشته و تنها این پاسخ را ارایه کردند که بند مذکور حسابرسی به استماع مجمع سهامداران رسید.

وی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: مهر اقتصاد ایرانیان به دنبال ارتقای عملکرد شرکت آلومینیوم ایران است و اگر خلاف آن را ببیند، حتماً پیگیری کرده و مدافع حقوق سهامداران خواهد بود. از این رو با توجه به اینکه عملکرد مجمع سال مالی 91 نیز در این راستا نبود، درخواست بررسی و حسابرسی ویژه ارایه شد و امیدواریم در جلسه بعدی مجمع عادی به طور فوق العاده این موضوع شفاف شده و ابهامات موجود در مرتفع گردد.

سازمان بورس پاسخ دهد!

در پایان بورس نیوز می افزاید، مجمع عمومی به طور فوق العاده سهامداران "فایرا" در حالی طی 18 فروردین ماه سال جاری به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد سهامداران حاضر در جلسه برگزار نشد که گزارش حسابرسی ویژه انجام گرفته توسط بازرس قانونی شرکت طبق تکلیف مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ 1392.7.13 تاکنون در سایت کدال انتشار نیافته و در دسترس عموم قرار نگرفته است و باید دید دلیل عدم انتشار این گزارش توسط اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس چیست؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کایدا
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
با سلام خدمت دست اندرکاران بورس نیوز

از شما به خاطر مصاحبه های خوب و به جا تشکر می کنم و یک درخواست دارم از شما که آیا می توانید مصاحبه ای با مسئولین شرکت داده پردازی ایران و یا شرکت ملی انفورماتیک سهامدار عمده مداران ترتیبی دهید و سوال از ایشان کنید چرا بر سر شرکت داده پردازی می زنید و مانع رشد شرکت می شوید در حالی که با دیگر شرکت رانفور پدری دلسوزانه رفتار می کنید. چرا سیاست دوگانه نسبت به این دو شرکت رایانه دارید. اگر مداران را دوست ندارید تماما" سهم شرکت را واگذار کنید و چرا سهامداران حقیقی داده پردازی را با این رفتارهای دوگانه اذیت و آذار می دهید. با تشکر
حسین م.
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
باتشکر از شما متاسفانه ما سهامداران حقیقی فایرا قربانی امیال کسانی شدیم که چون گرگها و کرکسها برسر سهم بیشتر از لاشه ای دارند همدیگر را میدرند چاپ کنید تا بدانند سهامداران چه حسی دارند
milad
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
مرسی بابت اطلاع رسانیتون
مهدي
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
يعني بي صاحبتر از سهم فايرا هم پيدا ميشه؟؟؟؟ چطور ممكنه يه سهم در عرض كمتر از يكماه از 870 تومان به يكباره تا 397 تومان سقوط كنه
محمدیان
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۹
دکتر اسکندری خواهش میکنیم در گروه روی روزنامه رسمی شرکت را اطلاعات کنید.روزنامه دنیای اقتصاد تعرفه خود را چندین برابر نموده است.اطلاعات هم ارزان ات و هم سراسری.مناقصه های شرکت هم به بهترین نحو انجام خواهد شد.
ناشناس
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
متاسفانه از بعد افزایش سرمایه تا کنون هیچ کور سوی امیدی از این سهم دیده نمیشود.واقعا حیف این شرکت که بااین مجموعه مدیریت میشود.
علي
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
آقايان ناظر! از شرافت به دور است اين كار!!! سرمايه من نابود شد! ‌780 خريدم.
آشنا
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱
1. دو شرکت فوق مگر شخص حقیقی هستند که به سفر رفته باشند !!!
2. مگر دو شرکت فوق قائم به شخص هستند؟
3. روز کاری از 5 فروردین شروع شده است ، حالا کجا تشریف داشتند ؟؟!!! برخورد جدی با مدیران کانون سرمایه گذاری عدالت از سوی دولت تدبیر و امید لازم است.
حمید
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
بی قانونی و عدم کفایت بیداد می کنه !

از شما خواهش می کنیم همین روند رو ادامه داده و با دنبال کردن روند کارشون بلکه فشاری برای سرانجام دادن به این وضعیت تأسف بار بهشون وارد بشه !
محمد
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
با این وضاع نابسامان مملکت هر چیزی امکان دارد
علی
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹
حیف وقت و سرمایه ای که پای این سهم گذاشتیم اگه هرسهمی بجز فایرا گرفته بودیم سرمایمون چند برابر شده بود ولی این سهم نصف سرمایمون رو به باد داد به خاک سیاه نشستیم