بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر : ۱۲۱۸۳۰
آرمان –جواد مرشدی: وزارت نفت با همکاری بخش خصوصی، صنعت نفت را توسعه می‌دهد و بستر لازم برای توسعه نفت از طریق مصوبات مجلس و سیاستگذاری وزارت نفت فراهم شده است. این گفته چهارشنبه شب معاون اموربرنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در مراسم صنعت پلیمراست. برای پیگیری بیشتر این موضوع خبرنگار آرمان به سراغ نماینده ایران در اوپک رفت که حسین کاظم پور اردبیلی از پاسخ طفره رفت و موضوع را به قمصری معاون امور بین‌الملل پاس داد.
همچنین محسن خجسته مهر قائم مقام معاونت برنامه ریزی ونظارت بر میادین هیدرو کربوری وزارت نفت نیز به آرمان گفت: یک ساعت دیگر تماس بگیرید که تا لحظه تنظیم گزارش هنوز به تماس‌های ما پاسخگو نیست. بنا بر گفته منصور معظمی دولت یازدهم در بخش نفت عملکرد مثبتی داشته واز زمانی که وزارت نفت را دولت تدبیر وامید تحویل گرفته، حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی دو برابر شده است. همچنین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که ایران احتمالا برای پنجمین ماه متوالی در ماه مارس (فروردین ماه 93) بیشتر از سقف مجاز تعیین شده توسط تحریم‌های غرب، نفت صادر کرده است. اوپک هم با انتشار گزارشی اعلام کرده همزمان با سقوط تولید نفت اوپک، تولید نفت ایران در مارس 2014 با 17 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 789/2 میلیون بشکه در روز رسیده است.

میزان تولید 92

منصور معظمی با بیان اینکه طبق قانون بودجه سال 92دولت باید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و 200 هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌کرد، افزود: عملکرد دولت در این بخش، 20 درصد رشد داشته به طوری که حدود 10 میلیارد دلار درآمد مازاد نسبت به پیش بینی بودجه کسب شده است و پیش بینی می‌شود که در سال 93 نیز میزان صادرات ازحجم مشخص شده در قانون بودجه بالاتر رود.

کاهش تولید پتروشیمی‌ها در سال 92

وی با بیان اینکه سال 92 بدترین سال از نظر تامین انر‍ژی بود، گفت: در سال گذشته 28 میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش 30 میلیارد دلار به دلیل قطع گاز به نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ تحویل دادیم.همچنین به علت افزایش مصرف بخش خانگی، گاز واحد‌های پتروشیمی بین یک تا دو ماه قطع بود که این مساله باعث شد تا میزان تولیدات پتروشیمی‌ها 5/7 میلیون تن کاهش یابد.

چشم انداز روشن

معظمی با بیان اینکه در سال 93 بین 80 تا 100 میلیون مترمکعب به حجم تولید گاز کشور افزوده می‌شود، گفت: سال 1393 سال بی سابقه‌ای در ان‍رژی خواهد بود و امیدوار هستیم در سال 94 علاوه بر حفظ رقم فعلی صادرات، وارد بازارهای جدید صادرات گاز نیز بشویم وتا سال 1397 ارزش صادرات گاز ایران به 80 میلیارد دلار برسد.همچنین تا سال 1397 قرار است برای افزایش ظرفیت پالایشی 8 پالایشگاه جدید در پارس جنوبی احداث شود وظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و 700 هزار بشکه به 3 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه به زودی صنعت پتروشیمی نیز حیات مجدد خود را بازخواهد یافت.همچنین معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل نیز گفته: ایران پیش‌بینی می‌کند که حداقل تا ماه جولای یعنی زمان تجدید یا انقضای توافق موقتی هسته‌ای، روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر کند.

امان‌نامه آسیایی‌ها

پالایشگاه‌های آسیایی خریداران بخش قابل توجهی از نفت ایران هستند و با کاهش خرید این منبع انرژی تا قبل از توافقات ژنو توانستند از تحریم‌های آمریکا در امان بمانند. شنیده‌ها حاکی از آن است که تایوان نیز برای اولین بار در سال جاری واردات نفت ایران را از سر خواهد گرفت.

صادرات نفت به اروپا

به نقل از مهر، با فروکش کردن برخی از تحریم‌های بانکی، بیمه و انتقال منابع ارزی پس از توافق ایران و سران 1+5 در ژنو، صادرات چراغ خاموش نفت، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای اروپایی آغاز شده است.
از این رو اسفند ماه سال گذشته اولین محموله متانول صنایع پتروشیمی ایران به میزان 25 هزار تن به ایتالیا صادر شده است و پیش بینی می‌شود به زودی محموله‌های جدید پتروشیمیایی ایران به کشورهای مختلف اتحادیه اروپا صادر شود.

پنج مشتری جدید اروپایی

علاوه بر این آمارهای منتشر شده توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نشان می‌دهد که در بین مشتریان آسیایی پنج کشور اروپایی شامل کشورهای ترکیه، هلند،‌ بلژيك، ‌اسپانيا و روماني هم سال گذشته مشتری محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های پلیمری و میعانات گازی تولید شده پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های منطقه عسلویه بوده اند.

آلبانی مشتری جدید ایران

در این بین هر چند پس از توافق ژنو تاکنون ایران هیچگونه نفت خامی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر نکرده است اما کشورهایی همچون آلبانی در جنوب اروپا به جمع مشتریان جدید نفتی ایران پیوستند.

بازگشت نفتکش‌های ژاپنی

علاوه بر این در شرایط فعلی کشورهایی همچون چین، هند، کره جنوبی، ژاپن از مشتریان اصلی نفت ایران بوده ضمن آنکه مطابق با گزارش رویترز اخیرا سوریه هم به جمع مشتریان نفتی ایران پیوسته است.در طول سه ماه گذشته با لغو برخی از تحریم‌های بیمه ای، تامین نفتکش و بانکی حجم صادرات طلای سیاه ایران به بازارهای آسیایی افزایش یافته است.از این رو زمستان سال گذشته با توافق نفتی ایران و ژاپن، ورود نفتکش‌های ژاپنی به پایانه‌های نفتی ایران آزاد شد و این کشور به صورت مستقل نفت خام صادراتی ایران را بارگیری و حمل می‌کند.

همکاری ژاپنی‌ها در صنایع بالا دستی

در همین حال علی ماجدی، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های ژاپن به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های عظیم نفت و گاز ایران، گفته است: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، رابطه دو کشور در حوزه صنعت نفت و سرمایه گذاری شرکت‌های ژاپنی در جبهه‌های بالادستی بهبود می‌یابد.

ژاپن بخشی از بدهی نفتی اش به ایران را داد

همسو با کاهش فشار تحریم‌های غرب در پی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای عضو گروه ١+5، دولت ژاپن موفق شد دو بخش دیگر از بدهی‌های نفتی این کشور را به تهران پرداخت کند.بر پایه داده‌های خزانه داری آمریکا، مجموع مبلغ این پرداختها، به یک میلیارد دلار می‌رسیده که 550 میلیون دلار آن در ١0 آوریل (٢١ فروردین ماه ٩٣) و باقیمانده آن در ١5 آوریل (٢6 فروردین ماه ٩٣) سال جاری میلادی پرداخت شده است با دو پرداخت یاد شده، مجموع مبلغ دریافتی ایران بابت طلب‌های نفتی به دو میلیارد و 550 میلیون دلار رسید. همه این پرداخت ها، از سوی ژاپن و کره جنوبی صورت گرفته است.این در حالی است که وزارت دارایی و بانک مرکزی ژاپن از اظهار نظر درباره این پرداختها خودداری کرده اند.

کاهش خرید هند به خاطر بیمه محموله‌های نفتی

با افزایش واردات نفت هند در دوره سه ماهه ژانویه تا مارس، خرید نفت هند از ایران در سال منتهی به 31 مارس، 5/16 درصد کاهش یافته و به 222 هزار بشکه در روز رسیده است.هند برای سال 2014-2013 دست کم یک کاهش 15 درصدی در واردات نفت از ایران و رساندن آن به 220 هزار بشکه در روز را برای این کشور تعریف کرده بود.پالایشگاه‌های هند مثل مانگلور و هندوستان پترولیوم منتظر تصمیمات هند در خصوص بیمه محموله‌های نفتی وارداتی از ایران است.

هند بزرگ‌ترین مشتری ایران

روزنامه انگلیسی زبان اکونومیک تایمز هند روز پنجشنبه خبر داد، با وجود افزایش محموله‌های نفتی در ماه‌های اخیر- پس از آنکه توافق هسته‌ای موقت، تحریم‌ها علیه تهران را کاهش داد- واردات نفت هند از ایران در سال مالی منتهی به مارس (اسفند) در حدود یک پنجم کاهش پیدا کرد. به نقل از روزنامه یاد شده، بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع بازرگانی در مورد نفتکش‌های رسیده که توسط تحلیلگران نفتی تامسون رویترز گردآوری شده است، هند چهارمین مصرف کننده نفت در جهان و بزرگ ترین مشتری نفت ایران پس از چین، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری در حدود 358 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده که تقریبا 43 درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. همچنین بر پایه توافق هسته‌ای ژنو، قرار است هند نیز بخشی از بدهی‌های نفتی خود را به جمهوری اسلامی ایران بپردازد.

نفت در برابر کالا

ایران و روسیه در حال گفت‌وگو در خصوص راه‌های افزایش مبادلات دو جانبه شامل یک قرارداد نفت در برابر کالا هستند که در بر دارنده صادرات روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران در قبال واردات کالاهای روسی است.واشنگتن می‌گوید چنین توافقی بر خلاف بندهای توافق موقت ژنو بین ایران و قدرت‌های غربی خواهد بود.

روسیه رقیب ایران

علی ماجدی، معاون وزیر نفت ایران در امور بین‌الملل و تجارت در حاشیه کنفرانسی در دوبی گفته: مسکو و تهران برای توافق بر سر چنین قراردادی مشکل خواهند داشت وهرگونه توافق بر سر تجارت نفتی یا گازی بین ایران و روسیه دشوار خواهد بود، زیرا دو کشور در هر دو بازار رقیب یکدیگر هستند. ماجدی تاکید کرد: مسکو و تهران خواهان ارتقای سطح روابط از طریق افزایش مبادلات تجاری دوجانبه هستند که در حال حاضر سطح آن بسیار پایین است. اما انعقاد قرارداد تهاتری نفتی یا گازی با یک صادرکننده سوخت، نسبت به کشورهای مهم واردکننده نفت نظیر چین، بسیار دشوارتر است.

هیچ قراردادی با روس‌ها امضا نشده

ماجدی افزود: روسیه یک تولیدکننده و صادرکننده نفت است، بنابراین این کار آسان نیست. راهی وجود ندارد که ایران مقداری نفت از روسیه دریافت کند. شاید برعکس آن ممکن باشد. شاید. اما اکنون نه.وی ادامه داد:شاید این یک راه است، اما این راه آسانی نیست و تاکنون نه توافقی و نه قراردادی بین دو کشور امضا نشده است. اما مذاکرات ادامه دارد.

وزیر نماینده‌ها را اغناء کرد

گفتنی است هفته گذشته سه نفر از نمایندگان مجلس، حمید رسایی، روح‌ا... حسینیان و علی اصغر زارعی، گفته بودند وزیر نفت کشور در کار سیاه نمایی وضعیت ایران است. حمید رسایی نماینده مردم تهران، مدعی بود بیژن زنگنه بارها در سخنرانی‌های عمومی اعلام کرده یکی از وزرای دولت نهم به دلیل شرایط بد اقتصادی از یکی از شیوخ امارات پول گرفته است و آقای روحانی پس از اطلاع از این موضوع از شدت ناراحتی گریه کرده. به همین دلیل این سه نماینده با طرح سوال از وزیر از او خواستند برای ارائه توضیحات به مجلس برود و وی پس از حضور در مجلس گفت: من اصلا وارد این قضایا نمی‌شوم چون نه من و نه آقای روحانی به آن وزیر تعریضی نداریم بلکه بحث من آن است که باید وضعیت کشور به سمتی پیش برود که مردم به ایرانی بودنشان مفتخر باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
بله در بورس مشخص است