بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر : ۱۲۲۴۷۹

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: در صورت اختصاص فوری و کامل ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو می‌توان قیمت خودروها را تثبیت کرد.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ تخصیص ارز مبادله‌ای به خودروسازان مانند شمشیر دو لبه‌ای است که می‌تواند هم به ضرر صنعت خودرو و هم به نفع آن باشد.

وی ادامه داد: اگر ارز مبادله‌ای به سرعت و به میزان کافی در اختیار صنعت خودرو قرار گیرد و مهمتر از آن بتوان از تمام کشورهای هدف از جمله اروپا مواد اولیه با ارز مبادله‌ای وارد کرد بسیار مفید خواهد بود.

محبی‌نژاد با بیان این‌که هم‌اکنون گشایش ال‌سی بیشتر به کشورهایی چون چین و ترکیه محدود است، خاطرنشان کرد: بنابراین اگر ارز مبادله‌ای تخصیص یابد ولی با استفاده از آن نتوان از تمام کشورها از جمله کشورهای اروپایی مواد اولیه وارد کرد مثمر ثمر نخواهد بود.

وی ادامه داد: در آن صورت باید قوانین را به‌گونه‌ای اصلاح کنند که ارز مبادله‌ای به مقدار مورد نیاز در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گرفته و آن‌ها بتوانند از طریق صرافی‌های فعال در بازار آزاد و از طریق حواله، ارز را ارسال و مواد اولیه را خریداری و وارد کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور افزود: در صورت تحقق این شرایط تخصیص ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو بسیار راهگشا بوده و می‌تواند موجب تثبیت قیمت بسیاری از خودروها شود.

وی با بیان این‌که در غیر این صورت تخصیص ارز مبادله‌ای تنها به اهرم فشاری بر خودروساز و قطعه‌ساز تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: موضوع نگران ‌کننده آن است که به بهانه اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان، خواستار تثبیت و تغییر قیمت خودروها شوند آن هم در شرایطی که تخصیص ناقص این ارز تاثیر واقعی بر کاهش هزینه‌های تولید نداشته باشد.

محبی‌نژاد افزود: فاجعه‌بارتر آن است که خودروسازان نیز با بیان تخصیص ارز مبادله‌ای به قطعه‌ساز فشار آورده و خواستار کنترل هزینه‌های تولید قطعه شوند. بنابراین در صورتی که ارز مبادله‌ای به طور کامل و بدون محدودیت به این صنعت اختصاص نیابد، دولت و شورای رقابت نباید قیمت خودروها را به خودروساز و قطعه‌ساز تحمیل کنند.

وی تصریح کرد:‌ امیدواریم که ارز مبادله‌ای به سرعت و به طور کامل و بدون محدودیت به صنعت خودرو تخصیص یافته و حداقل بتوان قیمت خودروها را تثبیت و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر