بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
در ترازنامه ی حسابرسی منتهی به 1392.6.31 در مقابل 168 میلیارد ريال دارایی جاری 106 میلیارد ريال بدهی جاری دیده می شود فلذا شرکت به لحاظ نسبت های جاری در وضعیت نسبتاً معقولی است.
کد خبر : ۱۲۲۶۰۱
تاریخچه شرکت

شرکت کنترل خوردگی تکین کو در سال 1372 در تهران به ثبت رسید ، پس از 10 سال با تغییر به سهامی عام آماده حضور در بورس شد و اردیبهشت سال 83 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. فعالیت این شرکت متمرکز بر خدمات دهی در حیطه بازرسی محصولات و فرآورده های نفتی ، بازرسی فنی، آزمایشات غیر مخرب و نصب سیستم های اندازه گیری، کالیبراسیون مخازن ذخیره در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است.

شركت سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي به عنوان مالک بیش از 50 درصد این شرکت حضور فعالی در معاملات این سهم ندارد چرا که تمامی سهام سهامداران عمده این شرکت وثیقه می باشد.

افزایش سرمایه 667 درصدی

این شرکت 30 میلیارد ريالی در بازار دوم بورس پذیرش شده اما تداوم حضور آن در بازار منوط به رعایت شرایط بازار است که مهمترین مولفه ی آن داشتن سرمایه اسمی حداقل 200 میلیارد ريالی است بنابراین انتظار می رود که طبق وعده های قبلی سرمایه شرکت طی دو مرحله به سطح مزبور برسد با این اوصاف انتظار قانونی این است که "رتکو" هرچه سریعتر 667 درصد افزایش سرمایه بدهد .

وضعیت ترازنامه

در ترازنامه ی حسابرسی منتهی به 1392.6.31 در مقابل 168 میلیارد ريال دارایی جاری 106 میلیارد ريال بدهی جاری دیده می شود فلذا شرکت به لحاظ نسبت های جاری در وضعیت نسبتاً معقولی است و از عهده تعهدات خود بر می آید ضمناً تسهیلات مالی با اهمیتی از بانک ها دریافت نگردیده بنابراین با هزینه مالی بسیار پایینی رو به رو است که از فاکتورهای مثبت این شرکت محسوب می گردد .

انتظار می رود با فرض تحقق سود 885 ريالی سال مالی 1392 ، این شرکت در پایان سال مالی اخیر 70.536 میلیون ريال سود انباشته داشته باشد بنابراین می تواند نسبت به انجام 235 درصد افزایش سرمایه از محل انباشته اقدام کند ضمناً 38.978 میلیون ريال سود سهام پیشنهادی و پرداختنی در تاریخ 30 آذر ماه ثبت گردیده بنابراین شرکت می تواند 130درصد از محل مطالبات حال شده درخواست افزایش سرمایه دهد نتیجه اینکه انتظار داریم سرمایه طی بیش از یک مرحله به 200 میلیارد ريال برسد اما در مرحله اول امکان انجام 360 درصد بدون تقسیم سود نقدی در مجمع وجود خواهد داشت .

وضعیت سود وزیان

به لحاظ سود و زیانی، "رتکو" طی سنوات اخیر سودآوری صعودی داشته، هر ساله تعدیل مثبت داده و با توجه به ترکیب سهامداران قراردادهای خود را با شرکت های پتروشیمی جهت کنترل طرح ها قبل و بعد از بهره برداری تمدید نموده است. طی سال 92 سود هر سهم از 657 به 885 ريال افزایش یافته و برای سال مالی جاری نیز سود هر سهم 1.133 ريال گزارش شده که افزایش 28 درصد ناشی از رشد فعالیت عملیاتی ناشی از خدمات قابل ارائه است .

در بخش قراردادها، خدمات قابل ارائه در سرفصل های بازرسي کالا، بازرسي حين بهره برداري، خدمات نظارت، بازرسي محصول، تست هاي غيرمخرب و طراحي و اجراء حفاظت کاتديک طبقه بندی شده که به شرکت های مطرحی همچون مناطق نفت خیر جنوب (دولتی)، پالایشگاه ستاره خلیج فارس (زیر مجموعه تاپیکو)، پتروشیمی بندرامام (زیر مجموعه با اهمیت هلدینگ فارس)، پتروشیمی خارک، پالایشگاه اصفهان، پتروشیمی اراک، شرکت انرژی اتمی ایران، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مروارید، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی رازی، نفت ایرانل، پالایشگاه آبادان و ده ها شرکت دیگر خدمات می دهد .

این شرکت عمدتاً فعالیت خود را در خدمت صنعت پتروشیمی قرار داده، با توجه به حجم عظیم فعالیت پالایشگاه خلیج فارس پس از دوران بهره برداری در سنوات 94 به بعد ، به شرط تداوم قراردادهای فعلی ، سودآوری "رتکو" به شکل با اهمیتی افزایش می یابد به نحوی که می توان گفت پتانسیل بلند مدت رتکو راه اندازی این پالایشگاه و حضور تکین کو در مراحل پس از بهره برداری است .

نکتهء با اهمیت دیگر در صورت های مالی "رتکو" ، میزان ذخیره 1027 میلیارد ريالی بابت مطالبات مشکوک الوصول و تعدیل صورت وضعیت های تایید نشده است ، در صورت برگشت ذخائر مربوط به صورت وضعیت ها 264 ريال به درآمد هر سهم افزوده می گردد ، با توجه به فاصله زمانی بین گزارش 6 ماهه و 12 ماهه حسابرسی شده مربوط به سال 92 این احتمال که در گزارش 12 ماهه شاهد تعدیل مثبتی در حدود 20 درصد باشیم وجود خواهد داشت ضمن اینکه گزارش حسابرس می تواند وضعیت ذخائر و کفایت آنرا به نحو مطلوبی روشن نماید .

در مجموع باید گفت "رتکو" پتانسیل های کوتاه مدت و میان مدتی دارد که ضمن حفظ سودآوری فعلی آنرا مستعد تعدیل مثبت های قابل توجهی می کند .

نگاهی تکنیکی به "رتکو":

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، قیمت پس از رشدی خیره کننده تا 13860 ریال وارد روندی خنثی شده است. نوسانات اخیر نمودار قیمت را می توان الگوی ادامه دهنده مثلث متقارن با اهداف کلاسیک 18000 و 22700 ریال تصور نمود که در صورت عبور از محدده 13800-14000 ریال الگو تایید شده و اهداف مذکور قابل دستیابی خواهند بود.

قیمت در کوتاه مدت نیز با خط روند نزولی (قرمز رنگ) درگیر است که سیگنال قطعی رشد آن عبور از 11000 ریال می باشد.

در نگاه کلی تر پس از عبور از 14000 ریال با توجه به سیگنال Break out هدف شکست محدوده 27000 ریال خواهد بود.

تهیه کننده: محمود شریعت

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن نجار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
با سلام
تحلیل جامع و کاملی بود
سالهاست که این افزایش سرمایه قرار است انجام شود و هردفعه به تعویق می افتد اما ظاهرا مسئولان شرکت اینبار در کش و قوس انجام این افزایش سرمایه در مجمع خرداد هستند که امیدوارم بتونن در 11 خرداد این افزایش سرمایه را انجام دهند
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
نطرتون درمورد خرید سهام رتکو چیه؟