بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر : ۱۲۳۱۱۰
یک استاد دانشگاه در بیان راهکار به منظور خروج اقتصاد ایران از وضعیت رکود تورمی گفت:«احیای سازمان برنامه از موضوع هدفمندی یارانه ها و حتی از نان شب هم برای دولت آقای روحانی مهمتر است و من معتقدم اگر دولت آقای روحانی سازمان برنامه منعطف و کارآمد را احیا نکند قطعا در تمام مسائل به مشکل برخواهد خورد.»

سایت فرارو گفت و گوی خود با مهدی پازوکی را به این شرح منتشر کرده است:

رئیس جمهور در مراسم تقدیر از اعضای هیات علمی نمونه کشور گفت: حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام به پا خیزد و به کمک دولت بیاید. اگر دولت اعلام می کند من در شرایط رکود تورمی هستم و راهی به جز کم کردن تورم نداریم این استاد است که باید به دنبال راه حل رکود و تورم برود. استاد است که باید نقد و راهنمایی کند.

دکتر مهدی پازوکی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «به نظر من راهکار اساسی برای خروج اقتصاد ایران از وضعیتی که در نتیجه عملکرد هشت سال گذشته گرفتار آن شد، احیای اتاق فکر اقتصاد ایران و به عبارت ساده تر احیای سازمان برنامه است.»

وی ادامه داد: «به نظر من خلائی که اکنون کاملا در اقتصاد ایران مشهود است، عدم وجود اتاق فکری است که به آقای رئیس جمهور رهنمود بدهد؛ چنانکه اساسا فلسفه ایجاد سازمان برنامه در ایران این بود که قرار بود پول نفت را سرمایه گذاری بین نسلی کند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «در حالی که در ابتدای کار دولت جدید گفته شد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی که آقای دکتر نیلی به عنوان رئیس آن منصوب شدند قرار است به اتاق فکر اقتصاد ایران تبدیل شود، اما این موسسه اکنون چنین کاری انجام نمی دهد و در واقع این موسسه باید بازوی فکری سازمان برنامه باشد.»

وی ادامه داد: «متاسفانه آقای احمدی نژاد حداقل ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب برد و نمونه آن همین موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی است که در زمان ایشان اقدام به پذیرش دانشجو در رشته حقوق خصوصی کرد. دلیل این اقدام این بود که ریاست این موسسه در آن زمان فارغ التحصیل حقوق بود.»

پازوکی گفت: «به نظر بنده که نقاد دلسوز دولت هستم اکنون خیلی از اعضای دولت تمایل ندارند سازمان برنامه احیا شود، چرا که آقا بالاسر نمی خواهند. برخی اعضای دولت احساس می کنند با احیای سازمان برنامه قدرت آنها محدود خواهد شد. به هر حال در جامعه ایران هنوز فرهنگ استبدادی بر هر یک از ما حتی در نهاد خانواده حاکم است و تمایل نداریم کسی از بالا به ما نگاه کند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر حتی برخی مدیران میانی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی فعلی نیز خواهان احیای سارمان برنامه نیستند؛ چرا که گمان می کنند با این اتفاق دچار مشکل خواهند شد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: «سازمان برنامه یک سازمان فرابخشی است و در واقع سازمان برنامه و بودجه، آرشیتکت اقتصاد کشور است. سازمان برنامه تمام اقتصاد کشور را رصد می کند و بین بخش ها تعادل برقرار می کند.»

وی ادامه داد: «لذا به نظر من احیای این سازمان از موضوع هدفمندی یارانه ها و حتی از نان شب هم برای دولت آقای روحانی مهمتر است و من معتقدم اگر دولت آقای روحانی سازمان برنامه منعطف و کارآمد را احیا نکند قطعا در تمام مسائل به مشکل برخواهد خورد.»

پازوکی با بیان اینکه یکی از مشکلات کنونی اقتصاد ایران عدم تعادل در بازارهای کلان اقتصاد کشور اعم از بازار سرمایه، نیروی کار، پول، ارز و ... است گفت: «اقدام دومی که دولت باید برای خروج اقتصاد کشور از رکود تورمی انجام دهد هماهنگی میان سیاست های پولی و مالی است که این راهکار نیز به احیای سازمان برنامه بازمی گردد.»

وی ادامه داد: «سیاست پولی بر عهده بانک مرکزی است که مستقل است و خوش بختانه آقای رئیس جمهور هم فرمودند بانک مرکزی باید با مسائل پولی کشور مستقل و کارشناسی برخورد کند.»

وی افزود: «اما سیاست های مالی بر عهده سازمان برنامه است. به عبارت دیگر مسئول تهیه، تنظیم، اجرا و نظارت بودجه کشور سازمان برنامه است. اما اکنون در قسمت سیاست های مالی ایراد وجود دارد و چون سازمان برنامه ای وجود ندارد که سیاست های مالی را تنظیم کند، وضعیت نامشخص است.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «به همین دلیل هر از چندگاه شاهد تناقض در گفته های تیم اقتصادی دولت هستیم.»

پازوکی گفت: «از سوی دیگر من معتقدم سخنگوی دولت به هیچ وجه نباید رئیس سازمان برنامه باشد چراکه برای اقتصاد خطرناک است. سخنگوی دولت باید بعضی مطالب را نگوید یا در بعضی موارد غلو کند؛ اما رئیس سازمان برنامه به هیچ وجه نمی تواند به این صورت رفتار کند.»

وی افزود: «متاسفانه آقای احمدی نژاد سازمان برنامه کارآمد قبلی را به معاونت بودجه تبدیل کرد که صرفا عدد چرخ می کرد و اکنون هم همین وضعیت وجود دارد.»

پازوکی در پایان اظهار کرد: «راهکار سومی که دولت می تواند برای خروج اقتصاد ایران از وضعیت رکود تورمی در پیش بگیرد تعامل منطقی با جهان خارج خصوصا اروپای غربی، ژاپن و آمریکا در چهارچوب منافع ملی ایران است.»
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ملکی
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
استاد نگران نباشید هرجا مشکلی پیش آید تدبیر شده مقصر دولت قبل بوده