بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
کد خبر : ۱۲۴۱۲۴
بهاره نوري: سهامداران بازار سرمايه، دغدغه‌هاي زيادي براي فعاليت در اين بازار دارند كه يكي از اين دل نگراني‌ها توقف طولاني‌مدت نمادهاي معاملاتي است كه عموم سهامداران در سبد خود با اين مشكل روبه‌رو هستند.
نهاد ناظر در بازار مي‌تواند به بهانه‌هاي مختلف از جمله دستكاري قيمت، بروز اطلاعات پنهاني و بررسي صورت‌هاي مالي يا برگزاري مجامع عادي و فوق‌العاده معامله نماد شركت را متوقف كند و تا زماني كه خود صلاح بداند نيز اين توقف ادامه‌دار خواهد بود.
مساله نظارت بر عملكرد شركت‌ها و ايجاد شفافيت در بازار به خودي خود موضوعي دلگرم‌كننده است؛ چراكه سهامداران مي‌توانند اميدوار‌باشند كه در صورت بروز هرگونه تخلفي در بازار از سوي شركت‌ها، نهاد ناظر با دقت آن را بررسي و در صورت لزوم با آن برخورد مي‌كند.
اما سهامداران اعم از حقيقي و حقوقي از توقف طولاني‌مدت نماد استقبال نمي‌كنند و هميشه يكي از گلايه‌هاي فعالان بازار عدم پويايي سبد آنها است. به نظر مي‌رسد در بسياري از موارد مساله بلوكه شدن سرمايه سهامداران و عدم توانايي آنها در انجام معاملات از موضوع شفافيت مهم‌تر است، چون در بيشتر مواقع رانت‌هاي اطلاعاتي در بازار سرعت بالاتري نسبت به اطلاعات ارائه شده از سوي سازمان دارند؛ چراكه در بسياري از موارد خبر توقف نماد زماني به بازار مي‌رسد كه رانت‌داران اطلاعاتي نسبت به خبر منتشر نشده اخذ تصميم كرده‌اند و پيش از توقف، به آن وارد يا از آن خارج شده‌اند.
از اين دست اتفاقات در بازار زياد است و يكي از آنها نيز طي روزهاي اخير تجربه شد كه يكي از شركت‌هاي فعال در بازار به يكباره با آغاز معاملات با حجم بالاي عرضه و سپس صف فروش روبه‌رو شد و در نهايت نماد شركت براي بررسي بيشتر متوقف شد. هميشه در فاصله كوتاهي پيش از توقف نماد تحرك بالايي  را در برخي نمادها شاهد هستيم كه اين مساله باعث مي‌شود عده كمي از سهامداران كه كانال‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي دارند در نهايت از توقف نماد بيشتر منتفع شوند تا مابقي سهامداران. به راستي در بورس‌هاي پيشرفته و حتي نيمه پيشرفته دنيا نيز همين است كه اگر شركتي بخواهد گزارش شفاف‌سازي به بازار ارائه كند يا در صورت‌هاي مالي خود تغييري ايجاد كند ابتدا خبر به رانت‌داران مي‌رسد و در نهايت پس از توقف نماد شركت براي روزها شايد ماه‌ها دليل اين توقف را ديگر سهامداران متوجه مي‌شوند؟
البته كه در بورس‌هاي معتبر دنيا جايي براي توقف نماد طولاني‌مدت وجود ندارد و ارائه اطلاعات به بازار تنها به چند دقيقه زمان نياز دارد. در اين بين بيش از همه سهامداراني كه تمام يا بخشي از دارايي‌هايشان بلوكه شده متضرر خواهند شد و آيا سازمان به جز اين پاسخ كه به دنبال شفافيت بيشتر است پاسخي قابل قبول‌تر براي ارائه دارد؟
يك مقام مسوول درخصوص مساله توقف نماد به دنياي اقتصاد گفت: هرچه بتوانيم زمان توقف نمادها را كوتاه‌تر كنيم نه تنها به نفع سهامداران بلكه به نفع سازمان نيز هست؛ چراكه سازمان شفافيت و كارآيي بازار را بالا مي‌برد، اما زمان‌هايي در بازار وجود دارد كه اين مساله از اراده سازمان خارج مي‌شود كه بتواند نماد را بازگشايي كند چون برخي از شركت‌ها با مشكلات عديده‌اي مواجه هستند و تا اين مشكلات نهايي نشود نمي‌‌توان اطلاعات شركت را دسته‌بندي كرد و به نتيجه‌اي مطلوب رسيد. وي در ادامه اظهار کرد: سازمان تمام تلاش خود را مي‌كند تا تعداد روزهاي توقف نماد را كاهش دهد و طي چند وقت اخير نيز تعداد نمادهايي كه توقف آنها طولاني شده، كاهش يافته، اما هنوز با نقطه مطلوب و ايده‌آل فاصله داريم.
اين مقام مسوول در پاسخ به اين پرسش كه چرا در ديگر بورس‌هاي دنيا اين توقف نماد وجود ندارد، گفت: بخشي از اين مشكلات ريشه در اقتصاد دارد. در حال حاضر قوانين اقتصادي كشور ابهامات زيادي دارد كه به تبع آن قوانيني كه از سوي ديگر مراجع وضع مي‌شود نيز با ابهام همراه است. از اين دست مسائل مي‌توان به بحث هدفمندي يارانه‌ها، نرخ خوراك و قيمت‌گذاري كالاها و نحوه فروش آنها اشاره كرد. ديگر كشورها در كنار شفافيت قوانين به طور سختگيرانه‌اي با شركت‌هايي كه گزارش خلاف واقع منتشر مي‌كنند، برخورد مي‌كنند و به همين دليل مديران در خارج از كشور درخصوص انتشار اطلاعات و راستي‌‌آزمايي، بهتر از مجموعه مديران داخل عمل مي‌كنند.
برخي كارشناسان حوزه بورس معتقد هستند بايد براي نمادهاي متوقف در بورس به جز موارد خاص محدوديت زمان مشخص شود تا مديران شركت نتوانند به واسطه عدم ارائه اطلاعات كافي و شفاف از بازگشايي نماد شركت مربوطه در بورس جلوگيري كنند، چراكه عموما شركت‌هايي كه با مشكل اقتصادي يا مديريتي دست به گريبان هستند، ترجيح مي‌دهند با توقف نماد از پاسخگويي به بازار شانه خالي كنند و در بيشتر موارد نيز فرياد سهامداران راه به جايي نمي‌برد. فعالان بازار ايجاد سيستم تشويقي، تنبيهي را راهكار اين مساله مي‌دانند و مي‌گويند با راه‌اندازي اين سيستم مديران ترغيب مي‌شوند كه در زمان تعيين شده اطلاعات مورد نياز بازار را افشا كنند در غير اين صورت به دليل عدم شفافيت با تنبيه يا حتي انتقال به بازار پايه روبه‌رو مي‌شوند.
در ادامه چند شركت را كه مدت زمان مديدي است نماد آنها در بورس متوقف است به عنوان نمونه ذكر مي‌كنيم و بايد گفت در كنار اين شركت‌ها، شركت‌هاي صنايع جو شكاب يزد، تولي پرس، صنعتي رنگين فولاد كاويان، كاشي اصفهان به پالايشگاه نفت اصفهان و بسياري شركت‌هاي ديگر نيز قرار دارند كه توقف طولاني مدت نماد آنها به سهامدارانشان لطمه وارد كرده و اين سهامداران هر روز به اميد رسيدن خبري از بازگشايي مجدد نماد هستند.

 پتروشيمي اصفهان
از جمله نمادهاي متوقف در بازار «شصفها» است. نماد شركت پتروشيمي اصفهان از تيرماه سال 91 به دليل برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه متوقف شد اما بعد از آن به دليل وجود مشكلات عديده شركت نماد آن متوقف ماند و به نظر نمي‌رسد كه به اين زودي شاهد بازگشايي نماد اين شركت در بورس باشيم. يك منبع آگاه از درون شركت دليل ادامه توقف نماد شركت را بروز اختلاف سنگين مالي بين اعضاي هيات مديره اعلام و اظهار کرد كه پرونده اين شركت در دادگاه در حال رسيدگي است و از آنجا كه پرونده قضايي است به نتيجه‌رسيدن آن نياز به زمان دارد.

 تايدواتر خاورميانه 
«حتايد» ديگر نمادي است كه از تاريخ پنجم آبان‌ماه سال گذشته متوقف است و شايد بتواند با ارائه صورت‌ مالي پيش‌بيني سال 93 بازگشايي شود.  دليل توقف نماد شركت تايدواتر در بورس تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم اعلام شده كه گفته مي‌شود به واسطه بروز مشكلاتي است كه اين شركت با سازمان بنادر داشته است.
به نظر مي‌رسد حتايد توانسته بخشي از بدهي خود به سازمان بنادر را تسويه كند و به همين دليل طي روزهاي اخير صورت مالي حسابرسي شده شركت در سال 92 به روي كدال رفته و سهامد اران اين شركت اميدوار‌ند هرچه زودتر نماد شركت بازگشايي شود.

 بانك سينا
نزديك به دو ماه از توقف نماد «دسينا» در بورس مي‌گذرد و طبق تماسي كه با واحد امور سهام شركت گرفته شده دليل اين توقف نماد تعديل پيش‌بيني بوده و شركت گزارش مربوطه را اوايل ارديبهشت به سازمان ارائه كرده و اين نماد براي بازگشايي منتظر نظر كارشناسان سازمان است.

 سهامداران نگرانند 
ارزش سهامي كه از سرمايه‌ سهامداران در نمادهاي متوقف شده، بلوكه است در مقايسه با تورم كشور در سال‌هاي اخير و ارزش پول و همچنين بازدهي خيره‌كننده بسياري از بازارها در 2 سال گذشته نشان مي‌دهد هزينه فرصت پول در اين اتفاق براي اين سرمايه‌گذاران بالا بوده است. ارزش كالاها در 3 سال گذشته  نیز رشد بالايي را تجربه كرده به طوري كه سرمايه‌هايي كه در حال حاضر مسدود است، قدرت خريد خود را به شدت از دست داده‌اند. با اين حال سهامداران اين شركت‌ها تنها خواستار بازگشت سرمايه‌هاي خود هستند. به نظر مي‌رسد سازمان بايد قدم‌هاي جدي‌تري در اين زمينه بردارد و وظيفه خود را در صيانت از حقوق سهامداران بازار به انجام برساند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر