بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
مستطيل شيشه اي تالار

رخداد یک اتفاق بی سابقه

شاخص بورس در معاملات روز جاری خود را به 67 قدمی مدار 75 هزار واحدی رساند تا نگاه ها را بیش از پیش به آینده بازار سرمایه نگران تر نماید.
کد خبر : ۱۲۴۴۴۵
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 93.03.07 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 110 واحد افت به رقم 54711 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 262 واحد کاهش عدد 145249 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 144 واحد افت به رقم 76067 واحد رسيد.

همچنین در این روز شرکت ارتباطات سیار ایران با 22 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 31 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افت به رقم 766 واحد رسید.

در این شرایط امروز آ. س. پ با 0.2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2029 میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس در معاملات روز جاری خود را به 67 قدمی مدار 75 هزار واحدی رساند تا نگاه ها را بیش از پیش به آینده بازار سرمایه نگران تر نماید.

بنابر گزارش بورس نیوز، امروز اهالی تالار آخرین روز از معاملات هفته جاری را در حالی با کاهش بیش از 144 واحدی شاخص کل به پایان بردند که اتفاقات جالب و قابل توجهی را در این روز شاهد بودیم.

براین اساس، روند قیمتی سهام اغلب شرکت های بورسی در حالی در مسیری نزولی پیش رفت که از میان صنایع مختلف بورسی تنها دو صنعت خودرو و سیمان سبزپوش بودند که در بیان دلایل رخداد این امر می توان به برگزاری جلسات انجمن صنفی سیمان با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تعیین افزایش نرخ فروش سیمان و نیز برگزاری جلسه شورای رقابت پیرامون بررسی مسئله تعیین قیمت خودرو اشاره کرد.

به گونه ای که اکثر سهامداران شرکت های خودرویی و سیمانی امرزو شاهد افزایش ارزش سهام موجود در پرتفوی بورسی خود بودند و آخرین روز معالاتی هفته جاری را با خیالی آسوده به پایان رساندند.

اما امروز اتفاقات جالب توجهی در روند معاملات برخی شرکت های بورسی نیز رخ داد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

نفت سپاهان: در ابتدا به روند معاملات سهام شرکت نفت سپاهان اشاره می کنیم، این سهم که تازه واردترین سهم فرابورس به شمار می رود، نیامده حوادث و اتفاقاتی را با خود به همراه داشته است.

براساس این گزارش، معامله گران برخط در حالی در روز عرضه اولیه سهم شرکت مذکور طی روز دوشنبه به دلیل بروز مشکلات در سامانه معاملات موفق به خرید این سهم نشدند که این امکان برای این گروه از سهامداران طی روز جاری فراهم شد.

اگرچه تعداد 22 میلیون و 557 میلیون سهم باقیمانده "شسپا" با قیمت یک هزار و 750 تومانی در فرآیند کشف قیمت معامله شد، اما این امر به ضرر و زیان سهامداران این شرکت که طی روز دوشنبه موفق به خرید سهام شدند، گردید. چراکه به طور معمول سهام شرکت های تازه وارد تا چند روز پس از عرضه اولیه در سقف قیمت مجاز روزانه خود یعنی چهار یا پنج درصد معامله می شوند. این در حالی است که امروز یعنی دو روز پس از گذشت از زمان عرضه اولیه "شسپا" نماد مذکور با همان قیمت کشف شده در روز عرضه اولیه معامله شد و با رشد قیمتی همراه نگردید.

از این رو، ارزش بازار سهام نفت سپاهان طی معاملات روز جاری در حالی رقم 18 هزار و 375 میلیارد ریال را به خود اختصاص داد که این میزان با احتساب رشد قیمت چهار درصدی طی امروز نسبت به قیمت کشف شده در روز عرضه اولیه می بایست 19 هزار و 110 میلیارد ریال محاسبه می گردید که این کاهش ارزش 735 میلیارد ریالی به ضرر سهامداران شد اتفاقی که می توان گفت برای اولین بار در بورس رخ داده است.

علاوه بر این، آتش سوزی واحد روغن پرکنی نفت سپاهان در اصفهان خبر غیر منتظره ای بود که صبح روز جاری منتشر شد تا حدودی دل سهامداران جدید این سهم را لرزاند اما مدیران این شرکت طی نامه ارسالی شفاف سازی به سازمان بورس اظهار داشتند که این امر آثار منفی در وضعیت تولید و سودآوری این مجتمع در پی نخواهد داشت.

خودرویی: امروز روند معاملاتی سهام بزرگترین خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو نیز با افت و خیز قابل توجهی مواجه شد، به طوریکه طی ساعات ابتدایی معاملات روز جاری "خودرو" در حالی متعادل و نزدیک به صفر قیمتی معامله می شد که حجم معاملاتی 40 میلیون سهم میان دو کد خرید حقیقی و فروشنده حقوقی به طور همزمان و البته در کف قیمتی مجاز روزانه معامله می شد و پس از آن نیز "خودرو" تا سقف مجاز روزانه نیز معامله شد. بدین ترتیب خریدار 40 میلیون سهم "خودرو" در کف قیمتی چهار درصد منفی سهم را خرید و همزمان با رشد قیمتی چهار درصدی آن بازدهی مثبت هشت درصدی را طی چند دقیقه کسب کرد.

اتفاقی که جای خالی مدیران ناظر بر معاملات بورس را به طور محسوسی نشان داد، چراکه این روند شائبه انجام معامله که به کد سهام را میان فعالان بازار سرمایه به وجود آورد.

اما سوالی که اهالی تالار از سهامداران حقوقی "خودرو" دارند این است که دیدگاه و نگرش آنها جهت خرید سهام شرکت در کف قیمتی، آن هم درست زمانی که روند معاملات متعادل پیش می رفت، چه بوده است؟

آیا این سهامدار عمده نسبت به ارزندگی سهام تحت تملک خود بی اطلاع بوده که سهم را در چهار درصد منفی به خریدار فروخته؟ آیا از پتانسیل رشد آن بلافاصله پس از انجام معامله بی خبر بوده است؟

براساس این گزارش، امروز طبق وعده رییس شورای رقابت قرار بود تا جلسه این شورا جهت تعیین قیمت خودرو برگزار شود که در پی پیگیری های بورس نیوز، مشخص گردید که این جلسه به علت به حد نصاب نرسیدن نمایندگان ناظر تشکیل نشد و به هفته آینده موکول گردید.

سیمانی ها: تنها گروهی که به همراه خودرویی ها روندی صعودی را پشت سرگذاشتند، چراکه امروز انجمن صنفی گروه سیمان جلسه ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد که طبق گفته های رییس انجمن صنفی کارخانجات صنعت سیمان به نتایج مثبتی نیز ختم شد که البته میزان افزایش نرخ پس از نهایی شدن مذاکرات اعلام خواهد شد. برهمین اساس پیش می شود، این گروه هفته جاری را نیز در مسیری مثبت آغاز نماید.

ساختمانی ها: سهام شرکت های ساختمانی نیز روز جاری را همسو با کلیت بازار سرمایه منفی آغاز کردند و به پایان رساندند.

اما در عین حال نماد شرکت آ. س. پ پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده سهامداران با رشد قیمتی بیش از 10 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر