بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
شرکت باما اولین تولید کننده کنسانتره سولفور سرب و روی در کشور و بزرگترین معدن روی و سرب در استان اصفهان می باشد. شرکت باما در بین شرکتهای فعال در این صنعت با حجم فروش معادل 776 میلیارد ریال در رده دوم قرار دارد.
کد خبر : ۱۲۴۷۳۳

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت باما ( سهامی عام ) رأس ساعت 14:00 روز چهارشنبه مورخ 1393.03.07 درمحل اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران با حضور بیش از80 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای صدر به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان آروند و شفیعی و به دبیری آقای تفضلی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل آقای تفضلی و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1392.12.29

2- تقسیم 1300 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی سیاق نوین به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و اصلی شرکت و انتخاب موسسه حسابرسی آریا به روش به عنوان حسابرس علی البدل

4- انتخاب روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

پیام هیئت مدیره:

با سلام خدمت کلیه سهامداران محترم:

جمع بندی و ارائه گزارش پیش رو ، دستاورد تجربه و توانمندی کارمندان متعهدی بوده، که توانسته اند با تلاش روز افزون مجموعه ای با بیش از 60 سال قدمت را همچنان به عنوان یکی از معادن و صنایع تولیدی مطرح در کشور معرفی نمایند.

مدیران و کارکنان شرکت به صورت یک بدنه واحد موفق به اداره و اجرای کلیه امور از ابتدایی ترین مراحل شامل : اکتشاف، طراحی ، استخراج ، ساخت، تعمیر، نگهداری و تولید گردیده اند و تداوم پیشرفت و ارتقاء سطح کیفیت همچنان در دستور کار قرار دارد.

هیئت مدیره خود را مکلف به برنامه ریزی صحیح جهت حفظ و توسعه سهم بازار و حضور در بازار های هدف دانسته و تمام تلاش خود را در این راستا به کار میگیرد.

امید است تداوم حمایتهای بی دریغ شما همچنان موجب دلگرمی و انسجام هر چه بیشتر ما در سال پیش رو گردد.

گزیده اطلاعات:

وضعیت و تحولات صنعت در سال مورد گزارش:

* کاهش نرخ برابری ارز به میزان 12 درصد

* افزایش تورم و افزایش هزینه ها(طبق اعلام بانک مرکزی 34.8 درصد)

* کاهش قیمت روی در بازار های جهانی به میزان 6 درصد

جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی در سال مورد گزارش:

* شرکت باما عمده صادر کننده کنسانتره روی و سرب سولفوره به خارج از کشور بوده و به لحاظ کیفیت نوع محصولات قابل رقابت با مشابه خارجی می باشد.

پیش بینی سود و زیان شرکت و گروه برای سال مالی 1393:

پیش بینی تولید و فروش شرکت و گروه برای سال مالی 1393:

سرمایه و ترکیب سهامداران:

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 0.3 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 200 میلیارد ریال (شامل تعداد 200 میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) افزایش یافته است.

سهامداران دارای مالکیت بیش از 1 درصد سهام در پایان سال مالی منتهی به 1392.12.29 و تاریخ تأیید گزارش به شرح زیر است:

شرکت گروه صنعتی و معدنی امیر (سهامی عام) کنترل کننده عمده در ساختار مالکیت شرکت در تاریخ تایید گزارش می باشد.

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار:

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شرکت در تاریخ 1382.12.23 در گروه استخراج کانه های فلزی با نماد کاما و کد 05-20-13 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و نام شرکت در تابلوی تالار بورس درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 1382.12.26 به قیمت 7.150 ریال مورد معامله قرار گرفته و تعداد سهام معامله شده از ابتدا پذیرش وضعیت سهام شرکت طی 5 سال اخیر به شرح زیر بوده است:

وضعیت نقد شوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات:

اطلاعات مقایسه ای پیش بینی های درآمد هر سهم و عملکرد واقعی سال 1392:

اطلاعات در مورد رتبه کیفیت افشاء اطلاعات و نقد شوندگی سهام:

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت باما اولین تولید کننده کنسانتره سولفور سرب و روی در کشور و بزرگترین معدن روی و سرب در استان اصفهان می باشد. شرکت باما در بین شرکتهای فعال در این صنعت با حجم فروش معادل 776 میلیارد ریال در رده دوم قرار دارد.

تکنولوژی مورد استفاده:

* عملیات اکتشاف در این شرکت شامل شناسایی، پی چوبی ، تهیه نفشه های زمین شناسی با مقیاس های مختلف، مطالعات ژئو شیمیایی، تعریف نقاط حفاری ، حفاری واگن دریل و مغزه گیری می باشد.

* روش مورد استفاده در معدن روباز OPEN PIT (پلکانی روباز) می باشد که این فرایند شامل حفاری، آتشباری، دپو، بارگیری و حمل می باشد.

* روش مورد استفاده در معدن زیر زمینی SUB LEVEL (استخراج تبعات فرعی) می باشد. فرایند مذکور شامل حفاری توسط دستگاه های جامبو دریل و سیمبا دریل و آتشباری با الگوی تونلی و بارگیری(توسط لودر های زیر زمینی و روباز) و حمل می باشد.

* فرایند تولید شامل مراحل سنگ شکن ، آسیاب و واحد کانه آرایی به روش فلوتاسیون (شناور سازی) می باشد و در صورت نیاز به تولید خاک اکسید روی از واحد کلسیناسیون جهت تبدیل کربنات به اکسید استفاده می گردد.

* آزمایشگاه توسط دستگاه اتمیک و تیتراسیون جهت تعیین عیار عناصر سرب ، روی و سایر ترکیبات فعال می باشد.

تولید:

واحد تولید با 82 نفر پرسنل در بخش های سنگ شکن ، هوی مدیا، فلوتاسیون، کلسیناسیون و آزمایشگاه با 9 نفر و تعمیرات مکانیکی و الکتریکی با 25 نفر، هم اکنون در حال فعالیت می باشد. واحد تولید وظیفه پر عیار کردن مواد اولیه معدنی را با روش های مختلف بر عهده دارد که به عنوان تولید نهایی در بازار های داخلی و خارجی عرضه می گردد.خلاصه اهم عملیات انجام شده در بخش های مختلف واحد تولید به شرح زیر می باشد:

سنگ شکن: دو واحد سنگ شکن به ظرفیت 5000 تن فید ورودی در روز، خردایش ماده معدنی را انجام می دهند.کانه های استخراج شده از معادن پس از بارگیری و حمل به بونکر سنگ شکن ،توسط فیدر وارد سنگ شکن فرعی شده و به ابعاد زیر 10 سانتی مترتبدیل می گردد. سپس بر روی سرند ریخته شده و ابعاد کمتر از 15 میلیمتر، از زیر سرند به سیلوی کارخانه هدایت می شوند. ابعاد بزرگتر از 15 میلیمتر، روی سرند به سنگ شکن های مخروطی منتقل شده و این فرایند، تشکیل سیکل بسته ای را می دهد که مواد در این مدار خردایش مناسب را پیدا می کنند.

فلوتاسیون : کانی های خرد شده در واحد سنگ شکن پس از انتقال به سیلوی کارخانه توسط نوار های مربوطه وارد این واحد می شوند.این مواد ابتدا توسط آسیاب میله ای خرد شده، سپس به سیکلون جدا سازی منتقل می گردد. در سیکلون ها طبق خاصیت گریز از مرکز مواد با ابعاد زیر 75 میکرون از بالای سیکلون به کاندیشنر منتقل و ابعاد بزرگتر از 75 میکرون از زیر سیکلون به آسیاب گلوله ای منتق شده ، پس از خردایش ثانویه، مجددا وارد سیکلون های جداسازی می گردند. پس از انتقال مواد به کاندیشنر با اضافه کردن مواد شیمیایی مناسب و طی زمان کافی وارد سلول های رافر، اسکاونجر و کلینر میگردند.

محصول این قسمت کنسانتره سرب با عیار 60% می باشد و به حوضچه های کنسانتره انتقال می یابد. باطله مرحله سرب گیری به عنوان خوراک وارد فرایند روی گیری می شود و بعد از انتقال به کاندیشنر ها و سلولهای مربوطه محصول کنسانتره روی با عیار 48 % به حوض های مربوطه منتقل می گردد. ظرفیت دو کارخانه فلوتاسیون شرکت 2000 تن فید در روز است.

عملکرد واحد تولید در سال 1392 به شرح زیر خلاصه می گردد:

نمودار مقایسه ای هزیرنه های تولید شرکت باما و گروه بودجه 1393 و مقایسه با سالهای 1392 و 1391:

عملکرد واحد اکتشافات:

* عملیات اکتشافی در منطقه 5 رو مرمر از سال 1387 آغاز گردیده است.خوشبختانه نتیجه فعالیت های صورت گرفته منجر به کشف یک ذخیره جدید سرب و روی در داخل محدوده شرکت گردید. طی عملیات اکتشاف در سال 1392 تعداد 5 حلقه گمانه اکتشافی زیر زمینی به میزان 252 متر در افقهای 1725 و 1715 حفر گردیده است.و در سال مورد گزارش مقدار 64 هزار تن ماده معدنی استخراج گردیده است.

* عملیات اکتشافی در شمال منطقه تپه سرخ از اسفند سال 1390 آغاز گردیده که مجموعا تا به امروز تعداد 47 حلقه گمانه اکتشافی به میزان 5820 متر حفر گردیده است.

نتایج حاصل ز این عملیات منجر به کشف ذخیره ای معادل 800 هزار تن بوده که طراحی استخراج به روش روباز در طی سال 1392 انجام شده و عملیات استخراج نیز از سال 1393 در دست اقدام می باشد.

سایر عملیات اکتشافی و زمین شناسی:

1- آنالیز نمونه های ژئو شیمیایی گردنه و باغ ابریشم

2- پی چوبی مقدماتی در منطقه مستعد شرق زون 5 رومرمر

3- حفاری اکتشافی مغزه گیری در گردنه: با 2 گمانه و 238 متر حفاری اکتشافی

4- حفاری اکتشافی در غرب زون 1 گوشفیل: با 8 گمانه و 941 متر حفاری اکتشافی

5- حفاری اکتشافی مغزه گیری در وزن 3 و 4 ارتفاعات رومرمر: با 8 گمانه و 1090 متر حفاری و برنامه ریزی جهت تمرکز در سال 1393

6- طراحی سکوی حفاری و جاده سازی در شرق زون 5 رومرمر

برنامه های آینده شرکت:

صورت سود و زیان:

آدرس لینک شرکت:

http://www.bamaco.ir/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر